Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sinds dit jaar heb ik een moestuin,

ik weet niet wat de vorige eigenaar heeft gedaan of gebruikt.

Het seizoen begint af te lopen,en nu zit ik te denken,wat te doen qua bemesting???

De grond is een redelijke vette grond,die goed vocht vast houd,(op zich wel goed)

maar ook meteen een grond die niet echt lekker los is.

Nu kan ik paardenmest krijgen,kost niks,en het ligt bijna naast mijn tuin.

Alleen lees ik meerdere berichten,,,,,,wel goed ,,niet goed..... Ik weet het niet meer.

De mest die ik kan krijgen,is verse paardenmest.

Wat kan/moet ik hiermee??

Zoekfunctie en google heb ik al gebruikt,maar ik kom er niet goed uit.

Graag lees jullie reacties.

Geplaatst:

Ik heb een tuin van 20 x 6,5 meter en heb vorig jaar (kennelijk te verse) paardenmest erop gedaan en eronder gespit, dit heeft me zo'n 30 kruiwagen aan onkruid opgeleverd. Ik NOOIT geen paardenmest meer.

Bij ons op het tuinencomplex gebruiken heel veel mensen de gedroogde koemest van de Aldi. Deze is medio maart weer te koop in de filialen. Een emmer van 10 KG kost 5 of 6 euro en je hebt er geen onkruid van Ik ga dat volgend voorjaar ook doen.

Geplaatst:

Echt verse paardenmest zou ik niet op de tuin gooien nu. Voor het deel met de grootste vreters ( kolenvak ) kan je een deel uistpreiden over dat vak en de winter over laten liggen daar. Volgend voorjaar, als je dat vak gaat klaarmaken om te poten kun je de dan deels vergane mest lichtjes omwerken in de aarde van dat vak.

Dan zou ik zeker ook een hoekje van je tuin reserveren om een hoop mest daar op te zetten. De nu verse mest, zeg 1 x 1 x 1m opzetten met schuine zijkanten en afdekken met een laag aarde.

In de loop van volgens seizoen heb je dan een prachtige bodemverbeteraar. Zéér aan te bevelen.

En inderdaad. Dikke kans dat er onkruidzaad in zit. Nou en ?. Dit laatste ligt aan je manier van tuinieren. Ik zou er niet bang voor zijn. Paardenmest op klei is als goud !

Geplaatst:

Ben het met Bit eens! Prima mest, die je met verstand moet gebruiken. Ik heb een paar aanvullende tips.

Maar eerst dit: Wie een moestuin heeft en niet geregeld ook wil wieden, heeft de verkeerde hobby of bezigheid gekozen! Onkruid krijg je sowieso. Het gaat er om of en hoe je die onder controle kunt houden. Omdat paarden planteneters zijn (en juist daardoor hun mest zo goed geschikt voor de tuin is!) is het onvermijdelijk dat in hun uitwerpselen ook zaad van planten zit, dat opkomt in je tuin, naast de zaden die komen aangewaaid, door vogels worden overgebracht en door planten in je tuin wordt rondgestrooid. Maar paardenmest maakt je grond op den duur ook los en makkelijk te bewerken: wieden, schoffelen, hakken gaat daardoor veel makkelijker. Als je in rijen en bedden werkt voor je planten, die al enkele weken eerder voorbereidt en vlak voor je gaat zaaien/poten nog even oppervlakkig losmaakt, heb je al een onkruidvrije start. Maar na een flinke regenbui of regenperiode en sowieso om de pakweg 10 a 14 dagen hoort een rondje schoffelen, uittrekken en schoonhouden van je bedje er gewoon bij vanaf half april tot half oktober. Als je het geregeld doet, krijgt onkruid nooit de overhand, wordt het niet echt schadelijk of bedreigend voor de groei van je groenten en zul je merken dat na een aantal jaren de wat lastigere onkruiden een heel stuk minder worden. De zaden in de paardenmest zullen voor het overgrote deel niet de meest lastige "onkruiden" zijn: zaad van haver, gerst, gras, vlas en allerlei weidebloemen van waar het paard graast en uit het hooi.

Voor een deel kun je het probleem ondervangen, voor het deel van de plantenzaden die in je mest zit, door deze te composteren. Daardoor zal een deel van het zaad al kiemen en vervolgens vergaan. Als je dat goed doet en de temperatuur in je hoop/vat oploopt tot minstens 60 a 70 graden, zal bovendien het overgrote deel van het aanwezige zaad verteren. Gecomposteerde mest (samen met groen en bruin tuinafval) is de ideale basismeststof voor je tuin: grondverbeteraar, vochtregelaar + geleidelijke en zachtwerkende en een enorm breed scala aan voedingsstoffen bevattende humusvormer.

Een derde tip is om je (liefst gecomposteerde) mest niet onder te spitten, maar bovenop of licht ingeharkt of met de cultivator ingebracht in je grond te verwerken. Zo bouw je aan een gezonde en voedzame teeltlaag voor je tuin, die ook al een groot deel van de benodigde plantenvoeding bevat. Alleen veelvragende gewassen hoeven dan nog extra mest. Voor het onkruid vermijden betekent spitten, dat iedere keer als je spit, je een nieuwe voorraad kiembare zaden aan de oppervlakte brengt...want geloof me, met of zonder paardenmest, je grond zit er vol mee. Door de grond alleen oppervlakkig te bewerken, heb je na enkele jaren heel weinig onkruid, gewoon omdat er veel minder zaad aanwezig is om te kiemen en hetgeen er wel is en uitkomt is ook makkelijker te verwijderen.

Kortom: Paardenmest is geen onbruikbare rommel omdat er zo veel onkruidzaad inzit. Het gaat er om zo te tuinieren dat je onkruid met niet al te veel werk in de hand kunt houden. Dat er in paardenmest ook extra planten- en onkruidzaden zitten maakt dan niet zo veel meer uit.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

en zo is het mi

wij composteren de mest samen met allerlei zaadonkruiden aan het eind van het seizoen, wordt het lekker heet en de meeste narigheid wordt verteerd

het restje netels ed dat nog opkomt is voor de zaadvrije voorjaarscompost

Geplaatst:

Het aandeel onkruidzaden is ook zeer wisselend in diverse partijen paardenmest. Ik gebruik al jaren paardenmest van een boer met weilanden waar weinig onkruid in staat. Ik heb dus niet meer onkruiden in de tuin te wieden dan anderen met runderstalmest. Ik ken ook mensen die geheel niet bemesten, maar toch meer onkruid hebben. Het ligt er ook aan hoe je tuiniert.

Geplaatst:

@ weknow en Bit,

bedankt voor de zeer bruikbare tips.

Hier ga ik mee aan de slag,en hopelijk valt het onkruid mee.

Verders vind ik het niet erg om te wieden,maar echt leuk is het natuurlijk ook niet,

maar dat is tuinieren,het hoort erbij.

Als ik er aan denk,zal ik proberen om volgend jaar een verslagje te maken over mijn ervaringen met paardenmest.

• 1 year later...
Geplaatst:

Ik heb nou ook een paardenmest probleem. De vereniging heeft een bult jaarlijkse mest besteld, en de leverancier bezweert dat het koeienmest is....

Het ruikt gewoon naar paarden. Het zijn geen keutels meer, mooi fijn materiaal. Een heleboel mensen hebben het al op hun tuin gestort. Wij hebben onze portie in de compostbakken gedaan, omdat we al aanvoelden dat het niet klopte. Alleen mijn man was een beetje vlot met de aardbeien bemesten. Nou is het zijn gedeelte, en hij heeft niet de neiging mij te geloven als ik zeg dat aardbeien kapot gaan van een dikke laag mest, dus dat laat ik maar los. Misschien gaat het goed, maar ik moet altijd aan die buurman van Borsalino denken die zijn aardbeien verbrandde met bemesting.

De mensen die al de paardenmest uitgebreid over hun moestuin hebben verspreid zijn volgens mij niet geneigd weer te verwijderen. Ons erelid, een krasse oude moestuiner met levenslange ervaring glimlacht bezwerend dat het wel kan. Als we maar de mest eerst een paar weken aan de open lucht op de bedden laten 'blussen' (zo noemt hij dat, maar dat betekent niet kalk toevoegen volgens hem), en niet direct onderspitten. Zijn eigen vader gebruikte vroeger verse paardenmest om vervroegd spinazie te telen. Geen idee hoe dat ging, maar kennelijk werkte dat. De mest ziet er droog uit, maar de enorme bult staat te meuren en zo nu en dan te dampen. Is behoorlijk warm van binnen.

Iemand praktijkervaring met paardenmest in de lente? Volgens de boekjes kan het niet, maar onze Jan (veel ervaring) zegt dat het kan.

Geplaatst:

Wij hebben vorig jaar champignonmest op de tuin gegooid, ook ergens in maart en april ofzo. Dat wilden we eigenlijk ook veel eerder doen, maar door omstandigheden lukte dat niet. We hebben het over de bedden heen gekruid en later, na paar weken, met de cultivator erin verwerkt, dus idd niet eronder gespit.

We hebben prima resultaten geboekt, niets is mislukt, enorme courgettes bijvoorbeeld en gewoon een hele goede oogst gehad. Groeide allemaal als kool

Vanuit jouw omschrijving, fijn van structuur, stinkend en dampend, lijkt het veel op dat spul van ons. En ik ga dus mee met Jan, het kan gewoon.

Geplaatst:

Zoals beloofd, een persoonlijke ervaring.

KOMT IE DAN......

Voor mij, nooit geen paardemest meer.

Dit was op mijn vorige tuin(tegenwoordig een tuin dichter bij huis),

en ik heb nog nooit zoveel onkruid gezien.

De mest was gratis, en na het opbrengen zag het er goed uit.

Het koekte goed samen, en gaf een mooie dichte laag,waar geen onkruid door kwam, geweldig spul dacht ik.....

Totdat...het werd warmer, en het zaad in deze mest kwam uit.

Misschien dat ik wat verkeerd deed, maar mijn mest kwam onderuit de stapel, dampend en wel, lekker warm..

Goed dan, dit is mijn ervaring, en ik hoef het niet meer te hebben,

ik heb liever koeienpoep van een jaar oud.

Geplaatst:

Ik heb in november verse paardenmest in m'n serre gelegd.

Enkele weken terug heb ik het ondergespit.

Tot nu toe heb ik nog geen onkruid gezien in de serre.

In april en mei komen er tomaten en pepers op.

Als ik het nog eens doe, ga ik eerst groen materiaal op de grond leggen voor ik de paardenmest erop leg.

Dat zal de compostering versnellen en stikstof vastleggen in de bodem.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:
Ik heb nou ook een paardenmest probleem. De vereniging heeft een bult jaarlijkse mest besteld, en de leverancier bezweert dat het koeienmest is....

Het ruikt gewoon naar paarden. Het zijn geen keutels meer, mooi fijn materiaal. Een heleboel mensen hebben het al op hun tuin gestort. Wij hebben onze portie in de compostbakken gedaan, omdat we al aanvoelden dat het niet klopte. Alleen mijn man was een beetje vlot met de aardbeien bemesten. Nou is het zijn gedeelte, en hij heeft niet de neiging mij te geloven als ik zeg dat aardbeien kapot gaan van een dikke laag mest, dus dat laat ik maar los. Misschien gaat het goed, maar ik moet altijd aan die buurman van Borsalino denken die zijn aardbeien verbrandde met bemesting.

De mensen die al de paardenmest uitgebreid over hun moestuin hebben verspreid zijn volgens mij niet geneigd weer te verwijderen. Ons erelid, een krasse oude moestuiner met levenslange ervaring glimlacht bezwerend dat het wel kan. Als we maar de mest eerst een paar weken aan de open lucht op de bedden laten 'blussen' (zo noemt hij dat, maar dat betekent niet kalk toevoegen volgens hem), en niet direct onderspitten. Zijn eigen vader gebruikte vroeger verse paardenmest om vervroegd spinazie te telen. Geen idee hoe dat ging, maar kennelijk werkte dat. De mest ziet er droog uit, maar de enorme bult staat te meuren en zo nu en dan te dampen. Is behoorlijk warm van binnen.

Iemand praktijkervaring met paardenmest in de lente? Volgens de boekjes kan het niet, maar onze Jan (veel ervaring) zegt dat het kan.

Als het pure mest is, zou ik me niet zoveel zorgen maken. Maar is het in combi met urine, dan zou ik het eraf halen, omdat het zo te lezen nog vers is.

Zelf heb ik half gecomposteerde paardenmest bij de aardbeien gedaan een aantal dagen geleden. Tot nu toe groeien de plantjes goed en mooi.

Geplaatst:

Wat ik er van begrijp is dat het verrottingsproces nog volop gaande is als we het over verse paardenmest hebben. Als je het dan onder de grond stop dan ontrekt het stikstof en dan kan je grond dus geen voeding leveren aan je groente. Niet goed dus

Als je het een jaar laat verrotten dan is die fase afgerond en kan het als je het dan onder de grond stopt voeding leveren aan je gewassen en de structuur van je grond verbeteren.

Zoiets volgens mij

Geplaatst:

Paardenmest (en duivenmest) is niet goed voor je grond... zit bom en bom vol zaden en slechte bacterie. Probeer eens te denken aan een kleine hoeveelheid champost ( is paardemest die een jaar natuurlijk verhit is doormiddel van oogst van paddestoelen), oude stalmest van melkvee (gebruik is zelf ook om het jaar) en denk ook eens aan de vaste fractie die uit een mestscheider komt. Zit bomvol met voedingsstoffen, stinkt niet en heb je maar een zeer kleine hoeveelheid van nodig, een anderhalve kruiwagen per 200m² is meer dan zat!

Boeren... maar dan in het klein.

Geplaatst:

Paardenmest heeft de naam dat het niet goed is. Het zit vol met onkruidzaden en weinig voedingstoffen. Het is ook nog gratis op te halen. Het moet dus wel inferieur zijn.

Niets is minder waar. Ik gebruik het al vele jaren. Een paard is geen productiedier, maar een hobbydier. Het mag niet te dik worden en heeft daarom weinig lang (kruidig) gras in zijn weide staan. Dus ook geen bloeiend onkruid. Kijk maar in de weide van iemand die paarden heeft.

Ik kan vaak heel oude paardenmest halen. Daar zie je soms gewoon broeiplekken in zitten. Zo warm is de mest geweest. De onkruidzaden zijn dan ook wel dood.

Verder heeft paardenmest het voordeel om schone mest te zijn. Het medicijnengebruik is bij een hobbydier veel minder dan bij een productiedier.

De voedingswaarde van paardenmest is wel lager. Dat vind ik niet erg. Minder voeding betekent meer humus en ik kan er meer van gebruiken.

Duivenmest (offtopic) is eigenlijk de allerbeste meststof. Gewoon qua voedingstoffen het tegenovergestelde van paardenmest.

Geplaatst:
duivenmest vloeibaar maken en zeven . verdunt bij je prei .. krijg je hele mooie dikke prei van
Buurman gebruikt jaar op jaar op jaar duivenmest... je wilt niet weten hoe zijn grond eruit ziet en wat voor ziektes hij in zijn grond heeft, maar over de mollen en vele muizen te zwijgen, en ja, dat is alleen bij hem, hij gebruikt als enige hier in de regio duivenmest... Maar ik geef je gelijk in de prei, zelf gebruik ik liever verdunde kalvergier hiervoor, zelfde werking.

Wanneer je broei ziet in een paarden-mest-hoop, zijn juist de bacterie op zijn actiefst... kennis en klant van mij ( hele grote mestdistributeur) heeft onlangs een mest verhitter geplaatst op Flakkee, de gescheiden mest wordt ( ik meen 140 graden) verhit, dán zijn pas de meeste bacterie eruit. Onkruid is dan wel kapot...

Máár ieder zijn ding... deel alleen mijn kennis op gebied van mest.

Geplaatst:

@ Jeoen Saarloos

Wanneer je broei ziet in een paarden-mest-hoop, zijn juist de bacterie op zijn actiefst... kennis en klant van mij ( hele grote mestdistributeur) heeft onlangs een mest verhitter geplaatst op Flakkee, de gescheiden mest wordt ( ik meen 140 graden) verhit, dán zijn pas de meeste bacterie eruit. Onkruid is dan wel kapot...

Máár ieder zijn ding... deel alleen mijn kennis op gebied van mest.

Actieve broeiplekken zie ik natuurlijk niet. Ik gebruik de mest veel ouder. En ik vind niet de typische onkruiden in mijn moestuin die de paardenboer wel in zijn weiland heeft staan. Dus dat zit wel goed.

Vraagje aan Jeroen: waarom wordt de mestverhitter gebruikt. Is dat om het broeiproces te versnellen? Kunstmatige veroudering, omdat de mest niet jaren bewaard kan worden, maar direct gebruikt moet worden.

Geplaatst:

Eenzijdige bemesting is nooit goed, jaar op jaar dezelfde mest is hetzelfde als jaar na jaar aardappelen telen.

Er is m.i. niet zo iets als ideale of beste mest..

Ik wissel af, 1 jaar koemest. 1 jaar compost met paardenmest, af en toe handje koemest korrels, hier en daar een handje kali.

En zelfs af en toe vloeibare biologische kamerplantenvoeding..

Compost komt aardig in de buurt bij ideale bemesting maar de bodem heeft meer nodig, zeker zoals wij hem gebruiken/uitputten.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Geplaatst:

Je wilt juist niet de (verterings) bacterie in je grond hebben... hoe minder hoe beter. Mesten doe je om een mooi peil te krijgen van stoffen als fosfaten. Het verhitten gebeurd doordat anders de slechte (verterings) bacterie/ schimmels de overhand krijgen. De mestdistributeur stuurt de vaste fractie namelijk naar Frankrijk waar 'perspotjes' worden gemaakt. ( Je weet wel, die potjes waarin je voor kiemt). Gebeurd dit niet zal binnen no- time je potje rázendsnel weg zijn, is ook wel de bedoeling maar niet in een tijdsbestek van 48 uur...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...