Ga naar inhoud

Knol selderij, er komt geen knol aan?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Knolselderij,

Ik heb een probleempje met mijn knolselderij, op de tuinen bij ons hebben ze allemaal mooie knolselderijen. Die van mij hebben wel een grote bos wortels maar knol komt er niet aan . Weet iemand hier de oorzaak van.

Ries.

Geplaatst:

Heb je zélf gezaaid ? Zo ja : wanneer ? Erg vroeg zaaien is wel belangrijk. Ze nemen een hele tijd.

Deze zomer heeft mijn knolselder ook echt wel af en toe es wat extra water gehad. Veel mest niet, maar ze lusten wel wat.

Geplaatst:

Weet je wel zeker dat je knolselderij gezaaid hebt en geen bleekselderij of bladselderij Ries ?

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik neem aan dat je weet, dat selderij in 3 soorten bestaat: knol-, bleek- en bladselderij. Als je planten mooi groot en fris staan, dan is er kans dat je - geheel zonder een knol - de bladselderij hebt staan.

Ben je zeker dat het Knolselderij was die je zaaide of kocht, dan denk ik dat het waarschijnlijk aan de opkweek ligt. Knolselderij is geen gemakkelijke teelt:

Een heel lang groeiseizoen is nodig (zaai tussen eind januari en begin maart), groeit aanvankelijk heeeel langzaam na kiemen: 1 a 2x verspenen en in april ruim uitplanten. Dan is het zaak om veel compost en redelijk voedsel te geven en vooral wat extra kalium. De grond waarin hij groeit moet constant vochtig blijven (vandaar o.a. ook de vele compost).

Pas in oktober/november is het tijd om de knollen te oogsten...ze moeten nu nog flink groeien, maar intussen zou toch al minstens iets dat groter is dan een flinke tennisbal in de grond zichtbaar moeten zijn.

Misschien kun je volgend jaar in april enkele voorgezaaide plantjes kopen (bijvoorbeeld op de markt), dan is de langzame en geduldige voorteelt al voor je gedaan...maar vraag er wel uitdrukkelijk om Knolselderij!

Als je selderij wilde telen voor de soep, dan is er niets verloren. Bladselderij smaakt sterker dan knol. Je kunt een bos mooie stelen (geen bloemstengels!) afsnijden, goed wassen en grof knippen en zo bewaren in een luchtige plastic zak o.i.d. gedurende de winter. Het is dan los bevroren en je kunt er naar believen wat uitnemen voor soep e.d. en de rest meteen terugleggen. Je kunt zo een zak bevroren blad 3 a 4 maanden goed bewaren zonder te blancheren in de vriezer. Laat je planten maar staan in de winter, want in april gaan die weer uitlopen met fris groen selderijblad. Daarna schieten de planten in bloei, wordt het allemaal wat grover en taaier en is er minder aan te oogsten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik neem aan dat je wel weet welke variant je gezaaid hebt... Het lijkt mij het meest voor de hand liggen, dat je te laat hebt gezaaid. Knolselderij moet je echt al in maart zaaien. Die lange periode hebben ze echt nodig om een mooie knol te vormen!

Geplaatst:

Jazeker ik heb de goede gekocht, en heel vroeg in het voorjaar geplant. (de allereerste die de man waar ik altijd alles koop had) Ik heb ze goed gemest regelmatig water gegeven dus ???

Ik zal proberen om er een paar foto’s bij te zetten.

DSC0107748151379950081.JPGDSC0107957691379950173.JPGDSC0107836751379950168.JPGDSC0107596261379950163.JPG

Ik hoop dat ik het allemaal goed gedaan heb.

Groet Ries.

Geplaatst:

Mijn zelf gezaaide knolselder ging echt voor geen meter in het voorjaar. Zó erg, dat ik maar plantjes gekocht heb op een gegeven moment. Kleine plantjes ook wel, maar in ieder geval groter dan de mijne toen.

De 1e vorige week geoogst. Té vroeg natuurlijk , maar ik heb er nogal wat staan en zelf lust ik die dingen niet ( dus aan een ander beloofd, die er helemaal gek mee is ) Dus gedoseerd leveren zo gezegd.

DSCN525783581379334966.JPG

Ze worden nog wel een klap groter vanaf nu hoor. Het zijn late dingen he ?

Als je ze nou eens liet staan nog ? Ze kunnen de vorst wel in ook ( nachtvorstje ) Met een beetje geluk blijven ze tot in november groeien he ?

Misschien te diep of te ondiep gepoot ? Komt ook nogal nauw. Ik zie wel dat jouw soortje duidelijk een andere is dan de mijne ( verder geen verstand van )

Geplaatst:

Ries schreef:

Jazeker ik heb de goede gekocht, en heel vroeg in het voorjaar geplant. (de allereerste die de man waar ik altijd alles koop had) Ik heb ze goed gemest regelmatig water gegeven dus ???

Hmm...dan is de enige verklaring die ik me nog kan voorstellen, dat je ze met relatief veel stikstof en weinig kalium hebt bemest.....waardoor er veel loof en weinig knol aan kwam?

Geplaatst:

Het lijkt me ook wel dat je ze wat diep hebt geplant... het roze deel zat onder de grond? Knolselderij zo ondiep mogelijk planten.

Mijn (succes) methode:

- vroeg zaaien (half maart)

- ondiep verspenen

- ondiep uitplanten

- voldoende water/voeding EN regelmatig water geven om groeischeuten te voorkomen

Wellicht groeien de knollen nog wat verder en anders is er altijd 2014 weer! Succes!

Geplaatst:

Ik heb ze bemest met koemest (korrels) en kunstmest. En wat voor kunstmest weet ik niet zou ik op de zak moeten kijken. En ze staan inderdaad wat dieper omdat ze bij ons in de moestuinen de knolselderij allemaal aanruggen . Moet ik het volgend jaar toch wat anders doen.

Groet Ries.

Geplaatst:

Ik heb ze bemest met koemest (korrels) en kunstmest. En wat voor kunstmest weet ik niet. En ze staan inderdaad wat dieper omdat ze bij ons in de moestuinen de knolselderij allemaal aanruggen . Moet ik het volgend jaar toch wat anders doen.

Groet Ries.

Geplaatst:

Ik heb ze bemest met koemest (korrels) en kunstmest. En wat voor kunstmest weet ik niet. En ze staan inderdaad wat dieper omdat ze bij ons in de moestuinen de knolselderij allemaal aanruggen . Moet ik het volgend jaar toch wat anders doen.

Groet Ries.

Geplaatst:

Ja ja, duidelijk, you made your point! (3× haha)

Lijkt het niet een gevalletje van veel zaaisels dicht op elkaar? Dus heel dik gezaaid en niet uitgedund?

Ik heb ze namelijk ook zo staan, gekregen in potjes, uitgeplant zoals ze uit de potjes kwamen.

Geplaatst:

@ Geedee....in het teelt verslag dat je als link geeft, staat niets over vaker verplanten. Eerlijk gezegd doe ik dat ook niet. Wel 2x...bij verschillende rassen ging de teelt prima.

Geplaatst:

Nee ik heb dat ook niet gelezen, wel van de manier van planten op ruggen en vooral de bemesting en dat het lange groeiseizoen van belang is, dus op tijd zaaien en uitplanten.

Geplaatst:
@ Geedee....in het teelt verslag dat je als link geeft, staat niets over vaker verplanten. Eerlijk gezegd doe ik dat ook niet. Wel 2x...bij verschillende rassen ging de teelt prima.

Het is een tip die ik van n buurtgenoot kreeg.....dat staat niet in de link. Samen bevatten ze alle info die ik over knolselderij weet.

ps ff gevraagd....hij doet dit om doorschieten bij vroege zaai te voorkomen.

Geplaatst:

Dacht bij mezelf, mijn posting komt er maar niet op geen erg dat er inmiddels een tweede blad was.

Allé bedankt allemaal, volgend jaar weet ik meer en zal ik grote knollen hebben. (denk ik)

Groet Ries.

Geplaatst:

Wel leerzaam voor ons allen is, om over een maand nóg een foto van de knollen te plaatsten dan

Geplaatst:

Ik houd jullie zeker op de hoogte, Ik laat ze gewoon staan want ze staan me niks in de weg . We zullen wel zien wat er van terecht komt.

Groet Ries.

Geplaatst:

De knolselderij begint hier nu goed knollen te vormen, nog een goede maand en ze zijn oogstbaar voor de inmaak.

IMG725461571380104532.JPG

Opeen andere plaats zien die witter,

IMG725546311380104567.JPG

En 'en passant' ook nog wat frambozen geoogst.

IMG725659581380104607.JPG

Wat we niet direct op eten gaat de rhumtopf in.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:
Nee ik heb dat ook niet gelezen, wel van de manier van planten op ruggen en vooral de bemesting en dat het lange groeiseizoen van belang is, dus op tijd zaaien en uitplanten.

ja, totdat er een heel koud voorjaar is en een heel warme zomer (zeg Haarlem 2013), dan schieten 4 van de 10 in bloei

dus het klimaat speelt ook al mee, ik gok volgend jaar op een vroege en een wat latere zaai en een wat warmere september, dan hebben de knollen hun grootste groei

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...