Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

kan ik de snijbonen die nu nog in m'n bak staan nog drogen om zaad te winnen of gaat dat niet meer lukken?

Zou jammer zijn ik heb geen zaden meer van dat soort en weet ook de naam niet meer

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Geplaatst:

Volgens mij gaat dat nog.

Ik moet ook nog zaad winnen.

Ik krijg nog wel nieuwe bloempjes erin.

Ik laat de snijbonen goed dik /groot worden.

( Als ze dikker worden krijg je die kartels aan de zijkant kunt er altijd een tje openen om te kijken hoe dik de zaden zijn)

Wil eigenlijk past gaan zaad oogsten als de planten aan het afsterven zijn misschien dat ik al eerder zaad oogst.Want ik heb besloten.Niet nog meer te oogsten alles wat nu nog komt is voor de zaad productie.

Laat de snijbonen aan de plant zitten als deze er al uit getrokken is.

De snijbonen kun je ook geplukt nog drogen voordat je de zaden er uithaalt.

Geplaatst:

Spike, het gaat dus anders als bij sperzieboontjes die moet je dus aan de plant die in nog in de grond zit laten drogen.

Ik dacht dat dat ook met snijbonen moest?

Dus als ik het goed begrijp, kun je de bonen aan de plant laten drogen terwijl de plant nog in de grond staat.

Of de planten uit de grond halen, en dan de bonen aan de planten laten drogen, of als laatste optie de bonen plukken als de zaden mooi dik zijn, en de zaden in de peulen laten drogen?

Ik ben pas in juni begonnen en een leek, maar ik wil de zaden zo graag hebben van dit soort dus ik wil het wel goed doen!

Geplaatst:

Ook als je de peulen plukt(wel flinke maat) kan je ze in de peul laten na-drogen en dat gaat eigenlijk altijd goed. Ik oogst zelf ook altijd de laatste snijbonen voor het volgende seizoen en laat ze tot gebruik in de peul zitten.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Je kan de boontjes er ook al uithalen als de peul totaal droog is. Dan even zoals eerder in dit topic aangegeven schudden met de peul. Als deze rammelt kan je de bonen er uit gaan halen i.d.d.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

De wortels van bonen planten zouden stikstof bolletjes hebben wat weer goede benmesting is.

Daarom laat je deze zitten.

Om niet teveel op een manier /tijdstip te moeten oogsten want wat als het mis gaat.Doe ik het op beide methodes.( sommige mis je met plukken en worden te groot en ik eet liever de lekkere)

Ook weet ik niet of het goed stimulerend is voor de planten als je ze al vroeg zaad laat maken en deze laat hangen bij sommige planten zorgen deze zaden voor vermindering in produktie daarom zeggen ze vaak blijven plukken

Als de zaden nog vochtig zijn die je uit de snijboon gehaald hebt laat ik ze drogen op keuken papier.

Later sorteer ik ze ( de goede en die waar ik over twijvel) en bewaar ze in kartonne doosjes.Kan ook in de diepvries

Geplaatst:

Ja dat begrijp ik maar als je op Google gaat kijken dan staat er dat je sperziebonen aan de plant moet laten zitten totdat de peulen helemaal verdroogd zijn, en ze dan pas van de plant kan halen en ze dan uit de peulen kan halen...pffff wat een verhaal hihi.

dus ik raak er een beetje van in de war

Geplaatst:

hallo appelsientje,

misschien zijn er meerdere wegen die naar rome leiden.

kijk ook eens onder" diana's moestuin " op internet een hele mooie site

maar ik heb niemand gesproken die 100 komkomers van zijn plant kan halen maar misschien zijn die mensen wel niet zo goed Het was natuurlijk ook niet zo'n goed jaar

het is natuurlijk wel een hele goede manier

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...