Wiebelkonijn Geplaatst: 17 september 2013 Share Geplaatst: 17 september 2013 Ik heb een zomerframboos en deze heb ik dit jaar gekocht en geplant in een grote XL pot. Het (2-jarig) hout wat ik had gekocht hebben goede vruchten gegeven, en er kwamen nieuwe scheuten uit de grond. Al het vrucht dragende hout heb ik tot de grond gesnoeid maar de nieuwe scheuten heb ik niks aan gesnoeid. Ik kan het niet goed op internet vinden of ik deze ook moet terugsnoeien. Niet tot de grond, dat weet ik, maar 1 scheut is bijv. 1 meter/1,5 meter hoog. Moet ik dat zo laten? Of moet ik ze kleiner snoeien? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sugar Geplaatst: 17 september 2013 Share Geplaatst: 17 september 2013 Gewoon zo laten. Ieder jaar de takken wegsnoeien na de oogst Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Sabien Geplaatst: 18 september 2013 Share Geplaatst: 18 september 2013 (aangepast) Ik heb de scheuten van mijn zomerframboos weken geleden op zo'n 1.30m getopt. Ondertussen heeft deze zo'n 10 zijscheuten gemaakt, de zijscheuten (aan de getopte scheut) bovenaan zijn een 50cm lang. In de winter ga ik deze zijscheuten terug snoeien tot 3 bladeren/ogen zodat er per zijtak 3 vruchttakken groeien volgend jaar. Dit idee heb ik van een Framboos-kweker, filmpje op Youtube.(Ik heb momenteel nog scheuten die de 1.30 nog niet gehaald hebben) Een zomerframboos maakt toch voor een bladoksel van het 1e jaar op de scheut, een vruchttak in het 2e jaar? Door te toppen en reeds zijtakken te laten groeien in het 1e jaar, heb je op die ene scheut dus meer vruchttakken voor frambozen het 2e jaar. Wel op letten dat de framboos-haag niet te dicht wordt, het geheel moet ook wat luchtig blijven. Of dat is toch wat ik ervan begrijp. (Scheuten die te hoog worden moest ik sowieso toppen). 18 september 2013 aangepast door Gast Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Wiebelkonijn Geplaatst: 18 september 2013 Auteur Share Geplaatst: 18 september 2013 Bedankt voor de antwoorden! Het is duidelijk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.