Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Prei probleempje.

appelsientje 60

Aanbevolen berichten

IMG052391271378713486.JPG

Ik had acht mooie preiplantjes gepoot waarvan er één al is weggegooid maar nu zijn er nog twee die aangetast zijn door het

een of ander.

Weet een van jullie waardoor dat komt? En wat ik er eventueel nog aan kan doen?

Ik vind het zo jammer dat de planten één voor één sneuvelen De andere plantjes doen het nu juist zo goed.

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je deze foto van deze preiplant ziet is het antwoord mijns inziens niet zo moeilijk. Elk insect heeft in de natuur een belager en in het geval van vliegen is dat meestal een spin.

Komt er een preivlieg bij deze prei aan dan is er geen spin te bekennen, omdat deze zich nergens kan verstoppen en daardoor zelf het gevaar zou lopen om opgevreten te worden. Hij blijft dus weg en de preivlieg kan zijn gang gaan.

Zorg voor een goede leefomstandigheden voor deze spinnen (meestal wolfspinnen) en ze zullen je helpen om schade door de preivlieg voorkomen. Natuurlijk wordt er wel eens een preiplant aangevreten, dat kun je niet helemaal voorkomen, maar de schade blijft binnen de perken.

Zaden over aan het einde van het seizoen of gewoon voor het goede doel?

http://zadenvoorleven.wordpress.com/posts/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op welke manier denk je dan tussen prei gunstige leefomstandigheden voor spinnen te creëren Bert ? Een leuke gedachtengang maar helaas is een enkele preivlieg die door jouw 'spinnenafweerschild' breekt al genoeg om een hele prei te doen verwoesten want ze is in staat tientallen eitjes te leggen.

Het schadebeeld dat appelsientje laat zien is overigens van de preimot . Zelf ben ik van mening dat als je geen pesticiden wil gebruiken het gebruik van insectengaas de enige effectieve methode is om aantastingen te voorkomen .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik stro als bodemdekking in de moestuin, daar kunnen wolfspinnen zich prachtig in verstoppen. Wanneer je ze observeert dan zie je ze rennen met een vlieg onder hun buik. Ze zijn al vroeg in het voorjaar al weer aanwezig.

Ze vangen niet alleen de preivlieg, maar ook de kool-, wortel- en de uienvlieg.

Het maakt wel uit waar je moestuin ligt, want wanneer je op een volkstuincomplex zit, dan is de druk van preivliegen natuurlijk groter. Zelf heb ik mijn tuin direct naast de deur en zal de druk van preivliegen kleiner zijn.

Een paar foto's hoe het er uit ziet.

IMAG011776201378825367.jpg

2 rijen prei met rode biet er tussen in.

IMAG011085961378835745.jpg

Groenlof met venkel

Zaden over aan het einde van het seizoen of gewoon voor het goede doel?

http://zadenvoorleven.wordpress.com/posts/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmmm dit is zeer interessant om te weten hartelijk dank.

Ik heb nog zaad voor winterprei en ga deze in december zaaien om een lege plaats.

De opbrengst zal niet zo groot zijn maar beter iets dan niets denk ik.

Waarschijnlijk heb ik ook minderlast van die preivliegjes dan? of andere rovers....

Ik ga het in elk geval proberen.

Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.

Volg me ook op blog/Leeloo/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...