Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heeft iemand een idee wat er met mijn olijfboom aan de hand is? Er komt aan een zijde vrijwel geen nieuw blad aan en ik vraag me af wat die oranje-achtige stippen zijn.

2060mcy37281371399032.jpg

Geplaatst:

Hoe en waar heeft je olijfboompje de winter doorgebracht Saffier ? Die oranje/bruine stippen lijken me overigens dopluizen of schildluizen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Wat het ook is ik zou die oranje vlekken er af proberen te wrijven met een doekje,

als er al een beestje onderzit lijkt mij dat zin hebben.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

@dennislp: Het hout is op sommige uiteinde dood. Maar de meeste stukken zit nog wel leven in. De boom heeft ook voor een helft jonge scheuten.

@Frans: in de huiskamer tegen voor de raam. Constante temp van 18 en in het begin erg weinig water gehad omdat er veel jonge scheuten bijkwamen. Ik ben weer gaan bewateren in februari/maart.

De stippen zijn nu allemaal verwijderd en dat waren er nogal wat. Wat ik erg vreemd vond is dat sommige van deze bultjes open spatten als puisten. Er kwam ook de bijbehorende substantie uit. Als ik niet beter zou weten is dat mijn boom in de pubertijd is geraakt.

Verder zie ik ook nogal wat hars langs de boom afdruipen, ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft...

Overigens zag ik dat sommige van die 'puisten' ook donkerbruin gingen kleuren na verloop van tijd.

Hoop dat er iemand nu meer weet.

Geplaatst:

Even gegoogled en t enige wat ik kon vinden was dit:

Antwoord:

waarschijnlijk een soort verstikking. Olijfboom moet kunnen blijven "ademen". Er wordt ook altijd afgeraden de boom tegen vorst te beschermen met plastic. Waarschijnlijk hebben bamboe bladeren een soort gelijk effect. De boom verdampt vocht dat niet weg kan en dat heeft schimmel tot gevolg. Laat de boom in de frisse wind acclimatiseren en kijk of je de schimmel eraf kunt borstelen. Bij een volgende vorstperiode de boom tegen vorst beschermen met een deken.

Good things come in small packages

Geplaatst:
Even gegoogled en t enige wat ik kon vinden was dit:

Antwoord:

waarschijnlijk een soort verstikking. Olijfboom moet kunnen blijven "ademen". Er wordt ook altijd afgeraden de boom tegen vorst te beschermen met plastic. Waarschijnlijk hebben bamboe bladeren een soort gelijk effect. De boom verdampt vocht dat niet weg kan en dat heeft schimmel tot gevolg. Laat de boom in de frisse wind acclimatiseren en kijk of je de schimmel eraf kunt borstelen. Bij een volgende vorstperiode de boom tegen vorst beschermen met een deken.

Dank je.

Ik ben geen schimmelkundige maar toen ik de puisten aan het verwijderen was had ik niet de indruk dat ik met een schimmel te maken had. De 'schil' van de schimmel lijkt qua structuur op een druif en de inhoud van dit geval was van een wat hogere viscositeit. Ik heb eigenlijk geen idee of er schimmels bestaan met dit soort uiterlijke kenmerken.

De boom heeft in ieder geval genoeg ventilatie gehad gezien hij in een grote ruimte stond en water is er niet veel aan te pas gekomen.

Geplaatst:
@Frans: in de huiskamer tegen voor de raam. Constante temp van 18 en in het begin erg weinig water gehad omdat er veel jonge scheuten bijkwamen. Ik ben weer gaan bewateren in februari/maart.

De stippen zijn nu allemaal verwijderd en dat waren er nogal wat. Wat ik erg vreemd vond is dat sommige van deze bultjes open spatten als puisten. Er kwam ook de bijbehorende substantie uit.

Dus je hebt je olijfboompje de gehele winter door als kamerplant gehouden begrijp ik. Olijfboompjes zijn daar niet geschikt voor want ze hebben 's winters een rustperiode nodig op een koele plaats. Als kuipplant voldoen ze veel beter en ik zou hem buiten neerzetten op een lichte plaats . Indien nodig eerst verpotten naar een grotere pot.

Die bultjes waar die prut uit komt kunnen bijna alleen maar schildluizen zijn. Ook al heb je ze allemaal verwijderd, een verdere besmetting heeft waarschijnlijk al plaatsgevonden dus hou je boompje voorlopig nog maar goed in de gaten.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ja helaas. Ik had verder geen koele plek in huis waar ook nog eens veel licht kwam. Het andere alternatief was de tuin, waar het dus gewoon vriest. Dit is tot mijn schuur afgebouwd is. Volgende winter mag hij daar naartoe.

Maar de schildluizen (als het dat zijn) gewoon blijven verwijderen??

Geplaatst:

Ja die moet je steeds verwijderen ze verzwakken aardig de boom, ik vraag me nog steeds af wat het precies is

ik heb gezocht op google maar kan niks vinden wat die oranje stippen nu precies zijn, irritant is dat ik ben nieuwschierig

heb het nog nooit gezien en lijkt mij niet heel vaak voorkomend.

Als je zo'n oranje stip verwijderd hoe ziet het er dan uit de bast waar die plek heeft gezeten ?

Geplaatst:
Ja die moet je steeds verwijderen ze verzwakken aardig de boom, ik vraag me nog steeds af wat het precies is

ik heb gezocht op google maar kan niks vinden wat die oranje stippen nu precies zijn, irritant is dat ik ben nieuwschierig

heb het nog nooit gezien en lijkt mij niet heel vaak voorkomend.

Als je zo'n oranje stip verwijderd hoe ziet het er dan uit de bast waar die plek heeft gezeten ?

Helemaal normaal. Dat vond ik ook het rare. Bij sommige is hij op die plek iets vochtig maar niet altijd. Meestal ziet de bast er hetzelfde uit en kan ik nieteens zien waar de stip precies heeft gezeten.

Ik ben ook nieuwsgierig naar wat het precies is. Ze zijn namelijk niet allemaal gelijk.

Geplaatst:

Erg vreemd beetje een raaadsel, maar mooi dat de bast eronder goed eruitziet dan lijkt het weinig schade te geven,

toch maar gelijk weg poetsen.

Heb je al nieuwe vlekken gezien en is je opgevallen hoe een nieuwe vlek begint bv klein en wordt steeds groter.

Mischien kun je Guy van www.houtwal.be een email sturen met een foto bijgevoegd, is aardige kerel en weet heel veel,

als je doet vergeet niet ons ook te vertellen als hij het weet

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...