romjoe Geplaatst: 1 september 2013 Share Geplaatst: 1 september 2013 Hallo Ik heb een moestuin van 40 vierkantemeter hoeveell paardenmest hed ik daar voor nodig Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
HuubvG Geplaatst: 1 september 2013 Share Geplaatst: 1 september 2013 Wel een kruiwagen vol op 2 m² dat is dus twintig kruiwagens. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RvO Geplaatst: 1 september 2013 Share Geplaatst: 1 september 2013 M.i. hangt dat af van wat je gaat telen. Zo hebben bijv. pompoenen meer nodig dan peentjes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 1 september 2013 Share Geplaatst: 1 september 2013 en ook wel afhankelijk van op welke grond je zit. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 1 september 2013 Share Geplaatst: 1 september 2013 Susteren ligt zo een beetje op de löss grens.....waarschijnlijk net zandgrond....klopt dat Romjoe? Een kruiwagen per 2m2 lijkt me overigens heel veel. Misschien bij kool of ander veelvragend gewas op grond die nooit eerder bemest is.... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hoekman Geplaatst: 2 september 2013 Share Geplaatst: 2 september 2013 Ik denk dat iemand zich wel vergist.Op 100m2 kan ongeveer 1 m3 mest op. Dat is 10 kruiwagens. 40/100 x 10 = 4 kruiwagens Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
romjoe Geplaatst: 2 september 2013 Auteur Share Geplaatst: 2 september 2013 Hallo heren Er zijn een paar vragen en antwoorden gegevenHier wat meer info van mijn kant uit De grond is nog nooit bemest er heeft altijd gras/ontkruit gestaanNu hed ik dat zoon 6 weken geleden om gefreest en het gras eruit geharkt en zwarte plastick erop gelegt in die 6 weken ben ik nog een paarkeer het gras eruit gaan harken nu is het gras helemaal eruitIk wil een gewoon moestuintje waar ik gewoon wat tuinbonen bloemkool worteltjes enz kan kweken En in welke maand kan ik de mest erop doen en moet men de mest direkt onder gewerkt worden Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 2 september 2013 Share Geplaatst: 2 september 2013 @ Romjoe Als je zandgrond hebt: februari. Als je löss grond hebt: najaar (november, begin december) Waarom? Op zandgrond spoelt de voeding in je mest makkelijk weg dieper in de bodem. Slecht voor het milieu en je planten hebben er weinig eer aan.Op zandgrond in februari de mest met cultivator door de bovenlaag van je grond werken.Op klei-leemgornd (= löss) oppervlakkig en ondiep inspitten met spitvork en dan de vorst erover laten gaan en in het voorjaar met cultivator + hark je bedjes voor groenten glad maken. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 2 september 2013 Share Geplaatst: 2 september 2013 Dus sowieso eerst de vraag óf löss of zandgrond. Dan wat Weknow zegt en dan nog : voor de plek waar de kolen komen wat méér mest er in , voor de worteltjes en de bonen echt veel minder: alleen ter grondverbetering / humus vergroting. Voor die 2 laatste teelten de mest echt eerst goed laten besterven op een hoop. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 2 september 2013 Share Geplaatst: 2 september 2013 Ha, ha, Bit...je vult precies de dingen aan die me ook nog invielen, tijdens het laatste rondje met de hond en die ik nog als advies wilde meegeven:1. Haal als het even kan de paardenmest nu al, leg ze in een hoekje van je tuin en maak ze lekker nat en dan een zeil erover. Dan heeft ze nog een maand of 5 tijd om alvast te verteren en al lekker rul te worden. Dat werkt wel zo makkelijk als ze je op zand in februari inwerkt. Mocht je löss hebben, dan verteert ze na november in de grond al vanzelf voor een stuk.2. Bemest ongeveer een vijfde deel van je grond nog niet. Daar komen de worteltjes, uien, radijzen, rapen en bietjes e.d. Die verdragen die mest niet goed. een volgend jaar geef je op een ander stukje geen mest en dan komen daar die gewasjes. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.