bio-fee Geplaatst: 30 augustus 2013 Geplaatst: 30 augustus 2013 Vorig jaar heb ik mijn moestuin aangelegd. Hij ligt tegen de grens met de achtertuin van de buren, en daarmee langs een coniferenhaag. Vorig jaar heb ik niets gemerkt van een mindere opbrengst langs die haag, maar dit jaar wel. Bij nadere inspectie blijkt er een walnotenboom achter die coniferenhaag te staan, en op de meters grond die daar het dichtste bij zijn, heb ik dit jaar beduidend minder opbrengst.Nou heb ik eens gelezen dat er onder een walnoot niks wil groeien.Nou coniferen groeien daar dus prima. Maar mijn groente een stuk minder. Is er iets wat ik kan doen om het effect van die walnoot te verminderen? Meer compost, meer water, alleen bepaalde soorten groenten daar zetten? En wat is eigenlijk dat maakt dat er weinig wil groeien onder een walnotenboom? Scheidt hij een bepaalde stof af die andere planten afstoot, ofzo? Quote
HuubvG Geplaatst: 30 augustus 2013 Geplaatst: 30 augustus 2013 Zolang niemand het antwoord geeft denk ik alvast een beetje mee: iedere boom met de grootte en vorm van die walnootboom bijvoorbeeld maakt het moeilijk om er wat onder te verbouwen, omdat ze met hun blad veel licht tegenhouden en met hun wortels die onder jouw moestuintje doorgroeien, de meeste voedingsstoffen wegnemen die eigenlijk voor jouw planten bestemd waren. De coniferen zouden het kunnen doen omdat ze langzaam groeien met hun wortels diep kunnen gaan. Van het afgeven van stoffen bij de walnootboom weet ik niets, ben ook benieuwd hiernaar. Quote
bio-fee Geplaatst: 30 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2013 Dank voor het meedenken Huub. Licht houdt de boom in elk geval niet weg, want hij staat noordelijk t.o.v. van mijn tuin. Diepgaande wortels zouden idd een probleem kunnen zijn. Vandaar mijn idee dat extra compost en water misschien zouden kunnen helpen...?Ik heb eigenlijk ook niet zo'n zin om de hele indeling/plaats van de tuin te veranderen... Quote
eenertjuh Geplaatst: 30 augustus 2013 Geplaatst: 30 augustus 2013 Ik zou zeggen probeer het eens met extra mest ivm de voedingsstoffen. Hoe is de grond waar je je moestuin hebt liggen?Wat je ook vaak ziet onder een boom is dat de grond steller droog is dus dat is misschien ook iets om in de gaten te houden. Quote
bio-fee Geplaatst: 30 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2013 Het is zandgrond die idd vrij snel droog is.De vorige eigenaar had hier zijn mesthoop liggen. Die heb ik weg laten halen, de grond laten vrezen en toen ben ik gaan tuinieren. Er gaat nu wel regelmatig compost op en ik mulch zoveel mogelijk. Dat zal ik in de meters bij die boom dan maar eens wat extra gaan doen! Quote
Stan Geplaatst: 30 augustus 2013 Geplaatst: 30 augustus 2013 @Bio-fee, niet slechts onder een walnotenboom groeien planten slechter. Dat is eigenlijk wel bij iedere (grotere) boom los van het soort. Wat een boom bovengronds heeft aan kroon zit opzeker ook net zo groot onder de grond aan wortelpruik.Als je dus een haag plant als de boom nog klein is gaat alles goed maar ga je planten als de boom groot is komen er problemen als licht,lucht en voeding.Je kan dan het beste extra vocht en voeding geven maar ook voor een beter resultaat dingen laten groeien die niet heel diep hoeven te wortelen. Denk aan o.a. sla e.d. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
bio-fee Geplaatst: 30 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2013 Ja dat planten onder bomen minder goed groeien is me bekend, maar in diverse artikelen over walnotenbomen lees ik dat nou juist onder díe bomen niks wil groeien. Dus ik dacht dat het wellicht nog iets speciaals was van de walnotenboom, wat maakt dat andere planten daar niet willen groeien. Ondiep wortelende groentes, daar had ik idd ook al aan gedacht ja! Wordt wel ingewikkeld zo met dat moestuinieren. Wisselschema, combinatieteelt... en nou ook nog een walnotenboom! Quote
Bit Geplaatst: 30 augustus 2013 Geplaatst: 30 augustus 2013 Een noot geeft inderdaad stoffen af die werken tegen de groei van veel planten. Er zijn best planten die er tegen kunnen en die groeien daar dan wel. Maar veel planten dus niet. Ik weet niet welke stof dat is en of die echt giftig is oid. Maar mij is al van jongs af aan geleerd dat onder een noot niet veel zaaks wil groeien.Ui- achtigen wél overigens. Maar het echt fijne ervan weet ik dus ook niet. Quote
bio-fee Geplaatst: 30 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2013 Ah, dus toch een antiplantenstof die van die notenboom afkomt.Nou dan ga ik daar toch mijn uienfabriekje neerzetten. Ik ben gek op uien dus dat komt goed uit. Quote
Stan Geplaatst: 30 augustus 2013 Geplaatst: 30 augustus 2013 Kijk hier maar even Bio-fee zeer duidelijke uit leg waarom niet. http://www.leerwiki.nl/Waarom_groeit_er_niets_onder_een_notenboom Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
bio-fee Geplaatst: 30 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2013 Dank je Stan, nu weet ik dat ik dus het blad ook moet opruimen!Maar het klopt niet dat er NIKS onder groeit. De coniferen doen het prima en die staan er echt vlak onder! Hmmmm.Maar goed.Ik ben er hoe dan ook aardig mee in de aap gelogeerd dat daar een notenboom staat... Quote
weknow Geplaatst: 30 augustus 2013 Geplaatst: 30 augustus 2013 Ook ik probeer even mee te denken. 1. Tip: Neus eens rond bij sites over bostuinen of over permacultuur. Daar kom je misschien meer tegen over goede plantencombinaties met een okkernoot. 2. Een walnoot wortelt diep. Vraagt een kalkrijke luchtige grond, die niet nat is, maar is wel een grote drinker. 3. In de tuin van mijn geboortehuis midden in de stad op löss grond, stond een enorme walnoot die de achterste helft van de tuin geheel overspande en ook nog de tuinen van de buren voor een deel. Ik herinner me dat in ieder geval de volgende vaste planten/struiken het prima deden onder de boom of aan de rand van de kroon: hosta, forsythia, pioenroos, rozen, aardbeien, akelei, jasmijn en diverse vaste kruiden als tijm, citroenmelisse, salie.....die herinner ik me in ieder geval dat ze er lang en mooi gestaan hebben. Eigenlijk vind ik het aspect van "een walnoot maakt stoffen waar veel planten niet van houden" hier wat te sterk wordt aangedikt. Volgens mij valt dat allemaal wel mee! Ik denk dat op jouw zandgrond de kalkbehoefte, de behoefte aan veel water en de volle brede kroon van zo een boom het belangrijkste zijn om rekening mee te houden. Zand houdt slecht vocht vast, weinig voedingstoffen en heeft te neiging om snel te verzuren. Ik vermoed dat er best veel te telen is op de grond waar de walnoot ten noorden van staat. Als je maar humus blijft toevoegen, waarschijnlijk geregeld wat kalk (evt. jaarlijks testen) en bij droog weer giet. Een humuslaag komt ook je vochthuishouding ten goede en bevat een voedselbasis. Ik denk dat het wel slim is om in het najaar de gevallen bladeren niet te laten liggen...want vooral dat bevat inderdaad een looistof die de grond verstikt en maar heel langzaam afbreekt. (Apart composteren, want duurt een jaar langer of evt. in de groene afval...hoewel: het is geen gif op de compost....alleen wat eenzijdig en heeft relatief veel tijd nodig.) Wat te planten?Uien is zeker een optie, maar juist planten van die familie (ui, prei, sjalot, knoflook) vragen om een hele ruime vruchtwisseling. Als je het te veel/vaak op dezelfde grond teelt, krijg je binnen 2 a 3 jaar gegarandeerd problemen. Ik zou zelf gerust de volgende gewassen ook durven te telen ten zuiden van die notenboom: erwt, tuinboon, bieten, raapjes, sla, andijvie, rabarber, spercie/snijboon, aardbeien en allerlei soorten kleinfruit...en waarschijnlijk kan nog veel meer. De wortels van de boom en je teelt-laag zitten op een heel ander niveau...de boom concurreert dus niet direct met het voedsel, maar profiteert wel van wat de grond, die op zich weinig vasthoudt, inspoelt. Edit: Berichtje van Stan en van mij kwamen vlak na elkaar. Intussen even de link die Stan gaf gelezen. Benadrukt inderdaad het belang van blad en bolsters van gevallen noten weg te halen. Overigens worden de looistoffen daarin , die een soortgelijke werking hebben als een herbicide, bij composteren volledig afgebroken/omgezet: duurt alleen wat langer. Ik zou ze - net als ik nu doe met eikenbladeren van de bomen ten oosten van mijn moestuin - een jaar laten voor-verteren in een apart compostvat en het jaar daarop geleidelijk mengen in mijn andere compostvaten. Dan zijn ze een verrijking van je compost, die je nooit te veel hebt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
bio-fee Geplaatst: 30 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2013 Bedankt voor je uitgebreide aanvulling Weknow!Compost heb je idd nooit teveel. Ik had gedacht met mijn compost wel mijn weiland én mijn moestuin te kunnen bemesten, maar ik heb al zeker 1/3 nodig voor de moestuin dus de wei moet aardig honger lijden. Ik ga het volgend jaar gewoon weer proberen op die plek, en dan idd flink veel compost en mulch toevoegen, en extra water geven. Mocht ik toch echt merken dat de boel daar minder groeit, dan kan ik er eventueel altijd nog verhoogde bedden/bakken maken. Ik heb overigens al wel het e.e.a. gelezen/filmpjes bekeken over permacultuur, maar ik snap het nog steeds niet helemaal. Ik mis de manier waarop er omgegaan wordt met éénjarige groentes, die je in principe elk jaar opnieuw zou moeten zaaien. Of laten ze alles ook (deels) in bloei komen en dan maar hopen dat het zichzelf uitzaait? Quote
Stan Geplaatst: 30 augustus 2013 Geplaatst: 30 augustus 2013 Bio-fee zei : Ik heb overigens al wel het e.e.a. gelezen/filmpjes bekeken over permacultuur, maar ik snap het nog steeds niet helemaal. Ik mis de manier waarop er omgegaan wordt met éénjarige groentes, die je in principe elk jaar opnieuw zou moeten zaaien. Of laten ze alles ook (deels) in bloei komen en dan maar hopen dat het zichzelf uitzaait?Nee, dat gaat net als in jou moestuin. Met het verschil dat er b.v. spinazie in september wordt gezaaid en in maart geoogst. e.e.a onder plastic(tunnel)Heb je b.v. al eens hier http://www.permacultuurnederland.org eenjarigen groenten in de zoekfunctie gebruikt ? krijg je per soort teelt beschrijvingen. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
bio-fee Geplaatst: 30 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2013 Dank voor de tip Stan, ik heb even gekeken en vind het superinteressant!Jeeeeee wat valt er toch veel te leren als beginnend moestuinierster. Leukleukleuk! Quote
Claudia69 Geplaatst: 30 augustus 2013 Geplaatst: 30 augustus 2013 Ik denk ook dat iedere boom met een beetje omvang veel vocht aan zijn omgeving onttrekt. Wij hadden hetzelfde fenomeen met een berk in de tuin van de buren. Je zag in een straal van meerdere meters dat het daar droger was en planten minder snel groeiden. Dat het effectief aan die boom lag, zagen we pas goed toen die gekapt werd. Die kant deed het ineens stukken beter. Quote
Piroska Geplaatst: 31 augustus 2013 Geplaatst: 31 augustus 2013 Het gaat om de stof Juglon die de walnotenboom produceert, dit REMT de groei van andere planten, het is dus niet zo dat er niets onder groeit maar dat wat er onder groeit minder groeit.. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
bio-fee Geplaatst: 31 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 31 augustus 2013 Ah, dus toch een speciale stof! Dank voor de info Piroska.Ik wil natuurlijk wel dat de boel GOED groeit in m'n tuintje.Maar eens zien wat ik ermee ga doen... Quote
mijke Geplaatst: 2 september 2013 Geplaatst: 2 september 2013 Ik heb overigens al wel het e.e.a. gelezen/filmpjes bekeken over permacultuur, maar ik snap het nog steeds niet helemaal. Ik mis de manier waarop er omgegaan wordt met éénjarige groentes, die je in principe elk jaar opnieuw zou moeten zaaien. Of laten ze alles ook (deels) in bloei komen en dan maar hopen dat het zichzelf uitzaait? Ik ben ook pas net begonnen met me verdiepen in permacultuur hoor, maar volgens mij weet ik het antwoord op je vraag iig wel. Ik weet niet of je de zones al tegen bent gekomen? Zo nee dan kun je je daar even in verdiepen. Kortweg komt het er op neer dat je 5 zones hebt, en hoe meer bewerking een zone vraagt, hoe dichter hij bij je huis zit. De moestuin met de eenjarige groentes komt dus altijd in zone 1. Dit wordt dan uitgevoerd op verhoogde bedden, en voor de rest verschilt het volgens mij niet zo veel van de traditionele methode, in de zin van dat er ook gewoon voorgezaaid kan worden en er koude bakken, kassen etc. aan te pas kunnen komen, afhankelijk van wat je wilt telen. Voor de rest probeer je de grond dan vooral goed te houden met mulchen en compost, en er voor te zorgen dat de grond zo goed mogelijk benut wordt (een goed zaaiplan maken dus). De andere eenjarige planten, zoals bijvoorbeeld bloemen, hoef je niet per se in aparte bedden in zone 1 te zetten, maar kunnen wel in zone 2 of 4 komen, op voorwaarde dat ze zichzelf inderdaad makkelijk vermeerderen (bijvoorbeeld dmv uitzaaien), zodat je er dus weinig energie in hoeft te steken. En kruiden die meerjarig zijn kunnen ook in zone 2 of 4. Echter volgens mij mag je het ook wel een beetje mixen, als je bijvoorbeeld weinig ruimte ter beschikking hebt en niet alle zones kunt implementeren. Bovendien kijken ze niet alleen naar de zones, maar ook naar de beplantingslagen. Dat zijn dus knolgewassen, kruidlaag, klimmers, struiken, lage bomen en hoge bomen. Eenjarige groente valt bijna altijd in de 'kruidlaag', behalve bijvoorbeeld klimmers als sperziebonen of oost-indische kers. Je kunt je moestuintje dus ook op die manier inrichten, dat je wat lage bomen neerzet, daaronder struiken en daar onder/naast wat vaste kruiden, en dan daartussen en onder je eenjarige groentes uitplant. Op die manier wordt de zon en het oppervlakte optimaal benut. Althans, dat is wat ik er tot nu toe van heb begrepen! Ik zie in alles wat ik lees over permacultuur notenbomen heel vaak terugkomen, dus er is vast het een en ander dat onder een walnoot wil groeien. Kijk bijvoorbeeld ook naar planten die tegen schaduw kunnen, of die weinig water nodig hebben. Of misschien kun je planten vinden die dat looizuur oid juist nodig hebben en in die zin een symbiose met de walnoot aangaan? Geen idee of dat bestaat hoor, maar er is vast wel wat te verzinnen, ik kan me in ieder geval nauwelijks voorstellen dat er in een 'natuurlijke' situatie helemaal niks onder een walnotenboom groeit, toch? Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
bio-fee Geplaatst: 2 september 2013 Auteur Geplaatst: 2 september 2013 Dank voor je reactie Mijke, dat van die zones is nieuw voor me. Van de verschillende plantenlagen had ik al wel wat begrepen.Ik zie het al: huiswerk! Interessante materie hoor.En er zijn idd wel dingen die onder een notenboom groeien (in dit topic is al het nodige genoemd) maar dat zijn niet zo heel veel dingen die ik daar WIL hebben groeien. Quote
SuusP Geplaatst: 4 september 2013 Geplaatst: 4 september 2013 (aangepast) Bio-fee, ik kom helemaal pas net kijken met het moestuinieren, maar heb het afgelopen jaar veel gelezen over permacultuur. Het boek Gaia's Garden (A Guide to Homescale Permaculture) van Toby Hemenway wordt veel aangeraden en is zeker de moeite waard als je door het Engels heen komt. Er word o.a. een zogenaamde gilde (of guild) voor de walnoot beschreven. Celtis spp. (netelboom, heeft eetbare vruchten)Vlier (schijnt juglone wat te neutraliseren)Nachtschades (tomaten, pepers, aardappelen etc.)moerbei (zie vlier)bessen (currants)gojibes Een fijne website voor atypische eetbare planten is Plants for a Future (http://www.pfaf.org). Echt een flinke database met veel informatie over precieze functie van de planten, groeicondities en af en toe ook hoe ze samengaan met andere planten. 4 september 2013 aangepast door Gast Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
mijke Geplaatst: 4 september 2013 Geplaatst: 4 september 2013 Kijk daar zitten wel nuttige dingen tussen! En wat ik me ook nog bedacht, je zou als dat ook allemaal niet werkt nog een dichte verhoogde bak met nieuwe aarde kunnen overwegen, en een net er overheen spannen tegen de vallende bladeren? Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
appelvrouw Geplaatst: 4 september 2013 Geplaatst: 4 september 2013 Een deel van mijn kruidenperk bevind zich onder mijn walnoot. Vanwege de schaduw twijfelen we om hem weg te halen. Vooral omdat hij tot half twaalf schaduw geeft op de kas ( was dit jaar wel handig trouwens..geen last gehad van ververhitting)Maar ook vanwege de schaduw moet ie eigenlijk blijven..het was er heerlijk koel rusten onder deze zomer en geen muggen of ander vliegende ellende. Niet alle kruiden doe het er goed onder, ik begrijp waarom, maar wil mijn kruidenperk eigenlijk ook niet ergens anders...twijfels alom. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
bio-fee Geplaatst: 4 september 2013 Auteur Geplaatst: 4 september 2013 Mijke, die verhoogde bak zou evt. nog kunnen, liever probeer ik het eerst nog een jaartje zo. SuusP, bedoel je met een 'guild' dat je dan juist die planten onder de walnotenboom zou kunnen planten?Aardappels stonden in elk geval wel op de planning voor volgend jaar (dit jaar niet gedaan), dus dat zou wel een mogelijkheid zijn! Alleen kan ik dat natuurlijk niet elk jaar doen... En m'n tomaten kweek ik onder een afdakje, vlak bij huis. Andere bomen zijn niet echt een optie (zoals vlier), vanwege ruimtegebrek. Bessen staan inmiddels ergens anders, maar die doen het daar niet zo best dus verhuizen is misschien ook nog wel een optie... Appelvrouw, wel kruiden doen het dan wel en welke niet goed onder je notenboom? Quote
bio-fee Geplaatst: 4 september 2013 Auteur Geplaatst: 4 september 2013 Hier een foto van mijn tuin, voor wie het leuk vindt. De foto is van vanochtend. Je ziet hier de notenboom aan de linkerkant achter de coniferen. Bij alle plastic lepeltjes heb ik nog iets gezaaid waarvan ik hoop dat het nog wat wordt. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.