Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bonen bewaren in potten met schroefdeksel?

habapini

Aanbevolen berichten

Kan iemand mij vertellen of je snij- en sperziebonen ook kun bewaren in potten met schroefdeksel zonder deze te wecken. Wij hebben dit jaar voor het eerst een moestuin en hebben inmiddels de vriezers (we hebben er 2) al vol liggen terwijl er nog aardig wat geoogst moet worden. Dus ik vraag mij af of je rode bieten en bonen kunt inmaken in gewone potten met schroefdeksel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat kan niet zonder wecken......

Alleen jam en confiture kun je heet afvullen (vanwege de hogere temperatuur door de suiker en gelijk de ook wat conserverende werking van de hoeveelheid suiker., sluiten en af laten koelen en bewaren.

Groentes en andere zaken zul je moeten koken/blancheren, daarna wecken om het houdbaar te maken.

Met goede schroefdecksels voor het wecken kan dat natuurlijk ook, de werkwijze is enigzins anders dan met gewone weckpotten.

http://www.weckenonline.eu/Uitleg_werkwijze/Wecken_met_weckpotten_met_schr/wecken_met_weckpotten_met_schr.html

MVG

danuta

MVG

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rode bieten schijnen gewoon zoals ze zijn ook best lang houdbaar geloof ik. In elk geval uit ervaring kan ik zeggen dat ze het in de koelkast een maand uithouden zonder dat je iets merkt en daar buiten waarschijnlijk ook.

En je kunt ze ook gewoon niet oogsten en de hele winter laten staan tot je ze nodig hebt.

Dat gaat allemaal met bonen niet helaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 year later...

Ik heb het weer eens gewoon op de oude manier gedaan, zoals we het vroeger op de boerderij deden:

4 potten goed afgewassen met afwasmiddel en goed met heet water nagespoeld, deksels net zo.

verse wortelen uit de tuin, geschrapt en een portie pronkbonen geplukt, deze gepunt en gewassen.

In 2 potten de pronk(snij) bonen stevig ingedrukt en de andere 2 potten stevig gevuld met wortelen,

beetje zout in elke pot, kokend water erop, deksels erop gedraaid.

de 4 potten in een pan met water gezet 2 cm onder de rand van het deksel.

uur laten koken op middelmatig vuur, zodat het water wel kookt.

En dan maar afwachten of het goed gaat, vroeger deden we het ook zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 years later...
  • 5 years later...
Wie heeft ervaring met bonen koken en inmaken in potten met schroefdeksel?
Ik lees van Cobie dat ze dit al jaren doet. Kan je me uitleggen welke werkwijze ik moet hanteren?

Ik denk dat je wecken bedoelt. Inmaken is met zuur, zout of suiker (oa). Sperziebonen zijn niet de makkelijkste groente om te wecken maar het kan goed. Zo doe ik het.
-Zet bonen 24 uur in water en spoel daarna goed af. Zo verdwijnen meststoffen. Meststoffen geven snel problemen.
-spoel potten en deksels goed om met kokend water
-vul de potten met de bonen.
-Doe in elke pot een snufje zout en een theelepel azijn.
-draai de deksels er stevig op
-weck de bonen 90 minuten op 100 graden. De tijd gaat in als t water in de potten kookt.
-haal de potten eruit en laat afkoelen.

Het kan prima in een grote pan maar leg wel een doek op de bodem van de pan tegen kapot stoten.

Ik weck in een stoomoven.
  • Like 1

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...