loes Geplaatst: 11 februari 2014 Share Geplaatst: 11 februari 2014 als ik het online zo lees is er ook weinig bekend over konijnen en pijnstillers. lees veel tegenstrijdige informatie. jaren terug was de kennis bij DA's over katten ook erg slecht. dat waren vooral boerderij beesten waarvan er genoeg waren. dat is gelukkig de afgelopen jaren ook sterk veranderd. hopelijk gebeurd dat voor konijnen ook. maargoed ik ga zo wel heel ver offtopic. ik hoop dat het snel weer beter gaat Eveline Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bio-fee Geplaatst: 11 februari 2014 Share Geplaatst: 11 februari 2014 (aangepast) Er komt wel steeds meer konijnenkennis bij DA's, ik zie dat de lijst op konijnen.nl nu ook al veel langer is dan vroeger. Dus dat is positief! Ik heb zelf al ruim 20 jaar konijnen en dus al het nodige met ze meegemaakt.Eén van mijn konijnen had wel een paar keer per jaar een gasaanval. Ze was dan altijd superzielig en had duidelijk veel pijn. Op gegeven moment herkende ik het en kon ik haar zelf behandelen. Dat was fijn want zo kon ik haar de stress van het reizen naar de DA besparen.Dit konijn had als jonkie coccidiose gehad en mogelijk daardoor altijd zwakkere darmen gehouden. Ze is uiteindelijk 12 jaar geworden en overleden aan nierfalen (dus niet aan gas). Een ander konijn had nooit gas. Toen ineens wel, dus met haar ging ik wel naar de DA, en toch is ze, ondanks intensieve verzorging, na 2 dagen overleden. Konijnen hebben inderdaad een gevoelig darmstelsel en kunnen snel gasvorming ontwikkelen.Maar ik heb ook konijnen gehad die dat nooit hadden. Mijn konijnen krijgen ook brokjes (en geen gemengd voer), onbeperkt hooi en dagelijks een hele grote bak met gemengd groenvoer. En het grootste deel van het jaar ook nog dagelijks vers gras (in de zomer vrij veel) en wilde kruiden zoals paardenbloem, weegbree en herderstasje. Ze moeten wel wennen aan het eten van grote hoeveelheden groen maar als ze er eenmaal aan gewend zijn, is het wel de meest natuurlijke manier van voeren. 11 februari 2014 aangepast door Gast Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bio-fee Geplaatst: 11 februari 2014 Share Geplaatst: 11 februari 2014 Eveline is deze gasaanval nu gekomen nadat je het konijn geknipt hebt eigenlijk? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eveline68 Geplaatst: 11 februari 2014 Auteur Share Geplaatst: 11 februari 2014 Ja gisteren geknipt en vanmiddag zo gevonden, denk zelf aan haren, omdat ze na het knippen zich heel erg wassen. Heb dit ook aan gegeven bij de DA. Hoezo weet je miss iets anders om te doen of te geven wat ik eventueel door kan geven. Van de fokker weet ik nog ananas sap geven. Op die site werd gezegd iets over een braak middel. Pff ben benieuwd of ik een oog dicht doe met die kachel aan vannacht, maar dat moet maar even tot morgen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eveline68 Geplaatst: 11 februari 2014 Auteur Share Geplaatst: 11 februari 2014 Zo nog even snel een uodate voor ik mijn bed in duik, meneertje word levendiger, probeer zich te wassen huppel zo af en toe rond, wil het liefst ol zij. Buik liggen maar dat ga nog niet.Ik ga e rgewoon van uit dat ik morgen ochtend weer een vrolijk manneke ziet zitten, straks nog even voord e laatste keer hem iets te eten geven snuggelsafe opwarmen en dan is het afwachten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bio-fee Geplaatst: 12 februari 2014 Share Geplaatst: 12 februari 2014 Nou als het na het knippen komt, dan kan het óf van de stress van het knippen zijn en dan is het waarschijnlijk puur gasvorming doordat de darmen niet goed meer werken (maar dat kun je zelf denk ik het beste inschatten, of het knippen stressvol voor hem was), óf inderdaad van het inslikken van haren en dan heeft hij dus mogelijk een verstopping en die moet dan weer niet met de middelen die ik standaard gebruik bij gas, behandeld worden. Dat moet eerder met een laxeermiddel behandeld worden, en (vers!!!) ananassap is inderdaad ook goed want daarin zitten enzymen die de haarbal kunnen helpen afbreken. Zelf heb ik eigenlijk alleen maar ervaring met gasvaanvallen en niet met verstopping. Het is echter moeilijk om zelf het verschil te zien (kan alleen met zekerheid dmv een röntgenfoto, of de DA moet een overvolle maag/darm kunnen voelen met zijn handen), de symptomen zijn namelijk hetzelfde. En voldoende drinken is belangrijk zodat de prop niet uitdroogt, maar dat zit denk ik wel goed met je dwangvoer. Eventueel kan de dierenarts nog onderhuids vocht toedienen. Fijn dat het al wat beter lijkt te gaan!Hopelijk heeft zich dat vannacht verder doorgezet. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eveline68 Geplaatst: 12 februari 2014 Auteur Share Geplaatst: 12 februari 2014 Hij is de nacht door gekomen. Het knippen is op zich niet moeizaam en stressvol, ze gaan hier helemaal lang uit op de poef liggen. Ik ben er lang mee bezig omdat ik tussen door pauzes neem en ff met ze knuffelt.Maar hij is een beetje opgeknapt, reageer op geluiden, krijg nog wel dwangvoer, ik heb keutels gevonden. Zijn buik is niet meer zo hard als gisteren, oren staan hu mooi omhoog en voelen lekker warm aan, heel zijn lijfje voel warm aan gelukkig want dit betekend een goede bloed doorstroming.Het lukt hem nog niet om lang uit te gaan liggen hij probeer het wel. Maar van middag even terug naar de DA, ik vraag gelijk een paar zakjes van dat dwangvoer, is altijd makkelijk om in huis te hebben al is het er maar een ivm houdbaarheid. Ja en ananasap moet je er ook maar een in huis hebben pfff. Door dat dwangvoer zit venkel, als venkel geen schade aan richt ga ik kijken voor van die venkel korrels die je oplos in water en dan aan babys geeft, geeft dan ook rust aan konijnen en andere. Kleine knaagdieren die last van krampjes hebben.Dit zou ik dan na elke knipbeurt kunnen geven, niet te veel natuurlijk.Maar we wachten nu gewoon even verder af hoe het gaat. En ga zeker een ehbo voor konijnen maken is toch wel zo handig. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bio-fee Geplaatst: 12 februari 2014 Share Geplaatst: 12 februari 2014 Fijn dat het wat beter gaat! Ik zet sinds kort venkelthee (gewoon van een zakje) voor mijn konijnen. M'n Vlaamse Reus leek nl. laatst niet helemaal lekker, wilde even niet eten. Dat was gelukkig snel weer over maar nu geef ik dus maar even een venkelthee-kuurtje. Ik doe het gewoon in een (tweede) drinkbakje zodat ze zelf kunnen kiezen of en hoeveel ze willen drinken. Een EHBO-doos voor konijnen is zeker handig! Om de één of andere reden worden ze meestal 's avonds laat of in het weekend ziek... en dan is het best fijn als je zelf het e.a.a. bij de hand hebt! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bio-fee Geplaatst: 12 februari 2014 Share Geplaatst: 12 februari 2014 Oh en qua dwangvoer: ik had eerst ook altijd wat van dat dure spul op voorraad, maar tegenwoordig maak ik het zelf: ik kook een flinke winterwortel en pureer die met een staafmixer. Ondertussen laat ik brokjes in water weken tot ze zacht zijn en dan mix ik dat alles door elkaar heen. Ik heb altijd spuitjes (zonder naald!) op voorraad, waarvan ik het tuutje met een vork wat wijder maak zodat het voer er doorheen kan.Zo kan ik altijd dwangvoer geven want deze spullen heb ik altijd wel in huis. Als alternatief kun je ook babywortelhapje uit een potje nemen en dat mengen met geweekte brokjes. Let er dan wel op dat dit babyhapje uit alleen wortel bestaat en niet ook nog bv. rijst bevat! Zeker voor kortdurend gebruik is dit een prima dwangvoer. Als je langer moet dwangvoeren is een voer dat hoger gedoseerd is in o.a. vitamines een betere keuze. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eveline68 Geplaatst: 12 februari 2014 Auteur Share Geplaatst: 12 februari 2014 Thanks ze zitten nu lekker saampjes binnen. Vandaag weer aan het infuus en morgen ook. Ik hoop dat die snel opknap nu. Zijn maatje zit hem te wassen en ze zitten lekker knus bij elkaar.Ik hoop dat die door zijn maatje geprikkeld word om weer te gaan eten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eveline68 Geplaatst: 13 februari 2014 Auteur Share Geplaatst: 13 februari 2014 Vanmorgen is het toch mis gegaan, helaas afscheid genomen van onze hummel De andere ram is vrij rustig, heb nog een rammetje van 7 maanden zitten miss kunnen zij bij elkaar, maar wacht hier even een dag mee, want ben er van overtuigd dat ook konijnen verlies kennen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bio-fee Geplaatst: 13 februari 2014 Share Geplaatst: 13 februari 2014 Och nee, wat erg! Toch nog mis gegaan... Wat naar... Weet je ook wat voor medicijnen hij via het infuus heeft gekregen? Ik denk zeker dat konijnen verdriet kennen. Ik heb ook altijd het dode konijn nog een tijdje in de ren laten liggen, zodat het maatje afscheid kon nemen. Sommige konijnen deden dat heel uitgebreid, anderen leken er al snel mee klaar te zijn. Met het samenzetten van 2 rammen zou ik voorzichtig zijn.Zijn ze gecastreerd? Zo niet, dan zou ik er zéker niet aan beginnen.Verder vind je veel tips over het koppelen van konijnen op de reeds genoemde website www.konijnen.nl.Ik heb zelf ook de nodige ervaring met koppelen dus als je nog wat wilt weten, dan vraag gerust. Sterkte met het afscheid nemen van je mannetje! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eveline68 Geplaatst: 13 februari 2014 Auteur Share Geplaatst: 13 februari 2014 Met het samen zetten van de angoras was geen probleem het zijn ongecastreerde rammen, ze zij vrij rustig van karakter. Ik ga vanmiddag proberen te koppelen, luk het niet dan hou het op, dan ga ik kijken of de fokker nog een heel jong dier heeft zitten. En anders word het castratie van alle rammen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bio-fee Geplaatst: 13 februari 2014 Share Geplaatst: 13 februari 2014 Dat het met één mannelijk ongecastreerd stel goed is gegaan, wil nog niet zeggen dat het met een ander ongecastreerd stsel ook goed kan gaan. De kans dat 2 mannetjes die niet gecastreerd zijn, goed samen kunnen leven is erg klein! Ik raad je echt dringend aan bovengenoemd artikel te lezen want het zomaar bij elkaar zetten van konijnen kan rampzalige gevolgen hebben (hevig vechten), zeker als de konijnen weinig ruimte hebben om elkaar uit de weg te kunnen gaan. Hoe ik het doe:Ik hou nieuwe konijnen altijd een week of 2 uit elkaar. Ze zitten dan in dezelfde (paarden)stal maar in het midden zit een wand van gaas, zodat ze elkaar wel kunnen zien en praktisch tegen elkaar kunnen zitten, maar elkaar niet kunnen verwonden. Voeren doe ik dan ook aan weerszijden van het gaas zodat ze wennen aan eten in elkaars buurt. Afhankelijk van hoe goed dit gaat (en ook van hoe snel het nieuwe konijn gewend is aan ons voerbeleid) laat ik ze dan dagelijks even bij elkaar, onder toezicht, en breid ik deze tijd langzaam, afhankelijk van of en hoeveel er gevochten wordt.Het beste is om het samenzetten op neutraal terrein te doen en niet in de woonruimte van één van de konijnen.Ik heb konijnen gehad met wie het liefde op het eerste gezicht was en die al heel snel samen konden wonen, maar ik heb ook konijnen gehad die pas na maanden vriendjes werden, en er waren er ook die bleven vechten en waarbij het koppelen dus mislukte... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eveline68 Geplaatst: 13 februari 2014 Auteur Share Geplaatst: 13 februari 2014 Thanks bio, mijn angora heeft het rammetje helemaal gewassen zo lief, alleen dat kleine ding is behoorlijk hitsig pff wilde alleen rijen, dus dat word niks. Maar geen nood ik laat hem met nog een andere rammetje castrerenen wil deze twee koppelen, ik ga me daar eens goed in verdiepen.Ik weet dat het niet altijd goed gaat met rammen. Maar angoras hebben zo een zacht karkater dat het juist zelden is dat het niet goed gaat.Dan heb ik nog een vrouwtje dus ga het met die twee castraten niet kan ik een van hun nog met haar koppelen, ook zij is heel erg zacht aardig van karakter. Maar ik wacht even tot de zomer of begin van de zomer dan worden ze geholpen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bio-fee Geplaatst: 13 februari 2014 Share Geplaatst: 13 februari 2014 Dus je hebt nu 3 konijnen, die alledrie apart zitten?Dan zou ik kijken of ik daar geen trio van kon maken. Of wellicht beter (makkelijker): een tweede vrouwtje erbij, en elk vrouwtje koppelen aan een mannetje. Een konijn alleen is tenslotte ook maar niks (lees: dat kan eigenlijk niet met het oog op dierenwelzijn). En het zal je soms verbazen hoe furieus een verder zachtaardig konijn kan zijn, als hij het niet eens is met de aanwezighed van een ander konijn... Ik heb verschillende keren flink vechtende konijnen uit elkaar moeten halen, die normaal gesproken juist heel rustig en zachtaardig waren. Dus verkijk je daar niet op en zorg dat je het goed voorbereid. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eveline68 Geplaatst: 13 februari 2014 Auteur Share Geplaatst: 13 februari 2014 4 konijnen, 3 rammen en een voedster, en bij die angora kan gewoon elke willekeurige angora ram bij zetten zonder problemen. Maar kwam de DA in de winkel tegen en net voor de zomer begin breng ik de twee dwerg rammetjes voor castratie en hopelijk kan ik die twee samen of een van de twee bij de voedster zetten. Miss dat ik de ander bij de angora zet maar zou de twee rammetjes ook met de voedster samen kunnen doen heb nog een groot hok met joekel van een ren er aan staan, en daar kunnen makkelijk wel 4 konijnen in. Iets met een loop ruimte van 1 x 4 meter maar als alles klaar is kunnen ze gewoon in het achterste gedeelte van de tuin vertoeven. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bio-fee Geplaatst: 13 februari 2014 Share Geplaatst: 13 februari 2014 Ik snap d'r niks meer van. Je hebt 4 konijnen. Is er maar één een Angora van deze 4 en zijn de andere 3 dwerjes? En die Angora is een rammetje? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eveline68 Geplaatst: 13 februari 2014 Auteur Share Geplaatst: 13 februari 2014 Hahahaah nee sorry, ik heb een dwerg angora voedster, een angora ram, en twee gewonen dwergjes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eveline68 Geplaatst: 13 februari 2014 Auteur Share Geplaatst: 13 februari 2014 De eerste is een gele satijn angora, ras is nog niet erkend, de fokker zit in het bestuur van de angoravereniging , de tweede dwerg angora, en de andere twee normale dwergjes.De zwarte is een voedster. En die gene die overleden is was een nederlandse angora, gefokt uit een engelse vader, nederlandse moeder. Maar er zit ook duitsbloed door.Duiters zijn groot en de engekse geven meer wol. Streven is grote angoras met veel wol.Voordeel van de satijn is, dat de kop en poten niet zo behaard zijn, en de haren zijn zachter en zit meer glans op. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bio-fee Geplaatst: 13 februari 2014 Share Geplaatst: 13 februari 2014 Ha, een foto, dat helpt! Wat een mooie konijnen. Heb je ze nu alle 4 apart zitten of heb ik dat dan ook nog niet goed begrepen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eveline68 Geplaatst: 21 februari 2014 Auteur Share Geplaatst: 21 februari 2014 Ja ze zitten nu alle vier apart, die twee dwergjes worden aan het eind van het voorjaar begin zomer gecastreerd. Dan ga ik kijken wie bij wie kan. En miss kom er een bij, dan hoop ik dat ik het voedstertje met de twee castraatjes bij elkaar kan steken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.