Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wildplukken

Eveline68

Aanbevolen berichten

Nou, ik bedoel maar. En dan worden die dingen ook nog eens op internet aan de hand van superonduidelijke telefoonfototje's ge"identificeerd". Brrrr!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn ook een boel fotografen die hun foto op Flickr of een andere fotosite zetten met dan de compleet verkeerde naam onder de paddestoel!

Ik bestudeer die dingen al 8 jaar intensief en ben lid van de NMV http://www.mycologen.nl/ toch ik weet regelmatig niet met welke stoel ik te maken heb.

Op bovenstaande site staat een leuk stukje over regels mbt wildplukken van paddestoelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mijke, als v.b. de foto's van Yuras. Deze zijn niet goed genomen om de soort te herkennen of leren herkennen maar, bij de honingzwam heb je een zeer mooi herkenninspunt wat de Engelsen shoestring(s) noemen. De zwamdraden lijken erg op zwarte(drop)veters. Dit zie je net onder de bast zitten die doorgaans zeer makkelijk is weg te pakken als de honigzwam in de boom zit. Een foutje maken met deze soort is daar door moeilijk maar, LET Altijd op als je ze niet kent en kijk in meerdere paddenstoelen boeken of je 100% de goede hebt. Wat ook wel leuk is dat de honingzwam het grootst levende organisme op aarde is. (google dat maar eens voor de lol)

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Je moet wel erg goed op de hoogte zijn voordat je paddestoelen plukt om ze te gaan eten. In Frankrijk loop je elke apotheek in om je oogst te laten keuren, maar in Nederland is dat niet zo. Bij sommige paddestoelen kan je je haast niet vergissen, zoals bij de cantharel. Maar die is zo intensief wild geplukt dat het soort in Nederland sterk verminderd is. Op zich een reden om ze niet te plukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 maanden later ...

Dit weekend weer op pad geweest met een emmertje op zoek naar paardenbloemen.

En ben met een tevreden gevoel weer thuis gekomen.

De bloemen heb ik schoongemaakt, open gemaakt en de gele bloemblaadjes van het groen af gepeuterd, nou ik moet zeggen dit doe je niet met plezier pfff ik had hele gele vingers .

De gele bloemblaadjes in een pan gedaan en er water bij gegooid.

Water aan de kook gebracht en uit gedraaid, dit een hele nacht laten trekken.

Zojuist gezeeft, opgezet, citroensap er bij en het suiker er bij gedaan.

Nu moet ik het 1 tot 1 1/2 laten inkoken tot het dik begint te worden.

Maar het ruik super een echte honing lucht kom er van af mmm de smaak is ook goed mmm lekker.

En wat krijg je dan .....

Paardenbloem honing.

Ingrediënten.

Vier handen paardenbloem 1 liter water.

Sap van 2 citroenen en 1 kilo suiker.

Het recept zal ongeacht wel ergens op het forum staan, sorry als deze nu dubbel staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 year later...

Ik heb gisteren heerlijke Japanse duizendknoop, 'edelrabarber' geoogst aan de rand van het dorp en gegeten als moes met een goudrenet erdoor. Stukken afgesneden die al 15 a 20 lang waren en de buitenste vezels afgehaald, zoals bij rabarber. Heel kort koken, paar minuutjes is genoeg. Echt een lekkernij, lekkerder dan rabarber, ik begrijp niet dat meer mensen dit eten.

Als je googelt zie je dat het zurige (resveratrol) nog erg gezond is ook.

Dit plaats ik niet bij wat we uit eigen tuin hebben gegeten, want er was niks uit eigen tuin bij deze maaltijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een gegoogled op de plant, want ik wist niet dat het eetbaar was. Poeh, wat een invasieve plant. Is hij te verwarren met een andere plant? Als iedereen japanse duizenknoop gaat eten, is hij in toom te houden lijkt me.

Ik heb wel uit eigen tuin gegeten, maar tevens toch 'wild': ik heb paarse dovenetel gegeten. Ik vind het heerlijk, mits niet teveel, het is sterk van smaak. De kleine veldkers is nu ook aardig groot voor zijn doen, helaas verdraag ik die niet, dus ik geef het weg aan anderen. Ik heb nog geen paardebloem gegeten dit jaar, ik heb meer dan genoeg wintersla, winterandijvie, raapstelen, winterpostelein en hertshoornweegbree in de tuin. Maar de paarse dovenetel kon ik niet weerstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...
schreef HuubvG:
Ik heb gisteren heerlijke Japanse duizendknoop, 'edelrabarber' geoogst aan de rand van het dorp en gegeten als moes met een goudrenet erdoor. 

Heb jij inmiddels lekkere recepten, anders dan met appel?

Vlak bij huis zit ook een kolonie Japanse duizendknoop....

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb onlangs paarse dovenetel geproefd en heremijntijd wat is dat GOOR! De smaak bleef ook de rest van de dag in mn mond hangen. Yuk yuk yuk! Momenteel bloeit ook de honsdraf met mooie paarse bloemetjes, die is wel lekker!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb onlangs paarse dovenetel geproefd en heremijntijd wat is dat GOOR! De smaak bleef ook de rest van de dag in mn mond hangen. Yuk yuk yuk! Momenteel bloeit ook de honsdraf met mooie paarse bloemetjes, die is wel lekker!

Grappig, ik vind een beetje kort gekookte paarse dovenetel wel lekker. Ik heb nog nooit gemerkt dat de smaak blijft hangen, maar ik vind het dan ook niet vies.

Ik heb gisteren magnolia bloembladeren gegeten. Ze waren een beetje bitter, maar de nasmaak vind ik wel erg lekker. Dat bleef (wel) nog een tijdje in mijn mond hangen. Jammer dat de bladeren op zijn, ik had ze van iemand gekregen, ik heb zelf geen magnolia, een volgende keer maak ik er geurolie van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn veel recepten te vinden op internet met magnolia bloemen, als ik het goed heb oa in salade, een siroop van maken, in cakes wordt heel veel gedaan, met jus meekoken..... Wat ik nog wil doen is trekken in olie: schoonmaken en droog in een potje proppen, olie er op, in het donker en warm laten trekken en elke dag even schudden. Na een maand is het klaar en kun je de olie oogsten. Of gewoon zo laten en er wat uit halen als je nodig hebt. Zo doe ik het tenminste met mijn masceraten, zoals goudsbloemolie (calendula-olie).

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Voor hij bloeit eet je de rozetjes, erna de bloemen in de sla.

Grappig want ik had vandaag een wandeling met een botanicus hier in/rond het dorp..hij at zelf enorm veel planten waaronder de cardamine ( pinksterbloem). We aten bv ook de blaadjes van de pimpernel vandaag, en de blaadjes van de hondsdraf ( wrang!)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...