Ga naar inhoud

Overleven op je eigen km2 + (eigen) hout stoken

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Had ik ook knotten moeten zeggen ja. Dat doen wij ook. Tot op de grond dan wel. Stobben, knotten. Inderdaad. Doen we ook met de hazelaars. elke 7 jaar. Krijg je fantastische hakhout-bosjes van trouwens met de meest mooie ondergroei

Geplaatst:

Hakhout is niet hetzelfde als knotten. Bij knotten hou je nog een flinke stam over, bij hakhout hak je het hout tot vlak boven de grond af.

Piroska, hoe lang moet hout van de Es drogen voor je het kunt stoken?

*Droomt al van een Essenbosje in de achtertuin voor eigen stookhout....*

Geplaatst:

Ik stook het na een maand of 6. liever langer natuurlijk. De milieuschade is kleiner hoe droger.

Geplaatst:

Oh een half jaar maar, dat is niet lang?

En hoeveel essen en hoeveel ruimte voor die essen denken jullie dat je nodig zou hebben om voor 2 personen een houtkachel te kunnen stoken (die alleen de huiskamer hoeft te verwarmen?

Geplaatst:

Ow jee. Das een moeilijke. Die mag Piroska beantwoorden. Wij wonen er in het stookseizoen maar af en toe.

Geplaatst:

Wij zijn bezig om een houtbos aan te planten, nu vooral met wilgen-staken van eigen knotwilgen. Maar ook eiken, es en beuk. En er staan al aardig wat berkenbomen die al mooi aan de maat zijn.

Wij hebben geen CV, dus stoken alleen maar hout. En op 1 van de kachels koken we dan ook (in de herfst, winter, lente).

Het gaat voor ons ook niet over wel of niet goed voor het millieu... daar gaat zelfvoorziening in 1e instantie ook niet om/over, toch? Je moet het zelf kunnen kweken/doen, en dus stoken we hout. Simpel.

Geplaatst:

Wij laten het essenhout (eigenlijk al ons hout) minimaal 1 jaar drogen. Dus we kappen en knotten de ene winter, stapelen en drogen en stoken de volgende winter. Vooral met de es is dat zat lang omdat het om relatief dunne stammetjes gaat. Bij de dikke wilgen en andere bomen meten we de luchtvochtigheid van de stam met een speciaal apparaatje, alles boven de 20% moet nog verder drogen.

Hoeveel Essen je nodig hebt zou ik niet weten, om te beginnen stookt iedereen heel anders, wij gebruikan afhankelijk van de lengte van de winter een kuub of 5 (dit is inclusief onze warmwatervoorziening voor het hele jaar) maar mensen met dezelfde winter en hetzelfde huis stoken zo een kuup of 8 a 10..

De Essen die wij knotten (dus we laten een stam van 1.50 staan, daarboven om het jaar alle takken eraf) waren al redelijk oud, dan komen er dus ook grotere knottakken aan. Ik schat per boom nog geen kwart kuub per 2 jaar. Wij mengen het essenhout met wilg (vrij slecht brandhout maar een snelle groeier) Ook stoken we op acacia, beuken, perenhout (over van tuinwerk) en notenhout dus een mengelmoes van alles wat we kunnen krijgen. We hebben slechts 3 dikke knot-essen maar het is wel echt de moeite waard!

edit:

Bio-fee, met mijn getallen icm thea haar getallen moet je een eind komen

de ruimte voor de essen: is omdat je ze knot niet zo veel als bij grote bomen, de kruinen van onze essen zijn voor de snoei een meter of 3 breed. Zet ze 3 meter uit elkaar in een rij en knot ze om en om ?

Geplaatst:

Wij knotten dus niet, maar hebben stobben. Oudere stobben en hele jonge. Delen gaan er elke 3 a 4 jaar af en andere delen om de 7 a 8 jaar. Bij de oudere heb je dan al een behoorlijke maat stammen. Moet ik er wel bijzeggen dat de essen daar ( N-Fr ) wel superhard groeien hoor. Op zand doen ze het een stuk minder. Stobben op 3 a 4 meter ja.

Heb het bij mijn zuster nagevraagd hoe vaak zij in het stookseizoen naar ons huis gaan. Wij stoken steeds een koud vochtig huis op ( alleen de keuken en de woonkamer ) en stoken vrij fors dus. Koken doen we er ook op. Ik ben degene die elk jaar hout besteld. Wij stoken per seizoen 3m2 incl. koken het hele jaar door. Maar we ( ze ) zitten er niet veel.

Piroska ? Gooien jullie ook noot in de kachel ? Bij ons veel noot. Maar eerlijk gezegd gaat daarvan niets de kachel in. ééns in de 10 jaar een boom verkopen niet een beter idee ? Wij hebben een eik staan die verkocht gaat worden binnenkort. Dat levert toch een leuke duit op. Een grote noot is daarna aan de beurt voor verdere bekostiging van de verbouwing. We hebben ook al 2 eiken in de plafondbalken zitten boven de woonkamer. Laten zagen.

Eik wordt in ons dorp wel gestookt, maar zo minimaal mogelijk.

Geplaatst:

Oké eens even rekenen. We hebben vorig jaar 3 kuub eikenhout verstookt, plus een heleboel pallets. Geen idee hoeveel dat er waren. Maar we waren pas eind december begonnen met stoken (omdat de kachel toen pas klaar was).

Voor dit jaar hebben we 4 kuub eiken/beuk besteld, plus weer de pallets.

Dus als ik geen hout meer wil kopen, moet ik 4 kuub hout zelf kunnen produceren. Dan dan even ervan uitgaande dat 4 kuub essenhout evenveel warmte levert als 4 kuub eik/beuk.

Een kwart kuub per boom per 2 jaar (bij oudere bomen) is dus 1/8 kuub per jaar. Dus dan heb ik euhhhh 8 x 4 = 32 bomen nodig om elk jaar 4 kuub hout te kunnen hebben. En als ik die bomen dn elk om de 3 meter plant, kost me dat zo'n 100 meter grond (in de lengte).

En uiteraard een manlief die bereid is flink te zagen en te klieven enzo.

Hmmm tijd voor een goed gesprek vanavond bij het eten!

Geplaatst:

Het verschil in eiken/beuk stoken met es stoken is wel veel groter hoor. Eik behoort toch wel tot de elite van de houtsoorten en zo ook voor stookdoeleinden. Brand langzaam,voldoende heet, maar vooral voor de laatste fase van stoken geschikt ( althans afgezet tegen brandduur, waarde en warmtegift ). Veel mensen leggen voor slapen gaan 1 blok eiken in de kachel, om daarmee dan de nacht te overbruggen. Maar goed, als jij genoeg eiken hebt of er aan kan komen. Erg luxe hoor

Es brandt feller maar korter, Kort klein hout is goed voor de 1e fase. Hoewel voor aanmaken je beter gewoon waaibomenhout of den gebruikt.

Wel eens rozen snoeihout geprobeerd ? Dat is écht een heel felle, geschikt voor gelijk nadat de haard brandt, of met koken om feller te maken. ( roos moet wel heel goed droog zijn )

Dit alles niet als waarheden, maar gewoon ondervindingen. Enigszins subjectief blijft het allemaal wel.

Maar nogmaals: noot in een kachel ? Ik kan me er niks bij voorstellen eigenlijk ( ik weet ook niet hoe dat brandt waarschijnlijk helemáál super de super ? )

Geplaatst:

Wij hebben walnoot gehad....vergelijkbaar met eiken....fijn als je 24 uur per dag de kachel aan hebt(doorlopend dus)....niet alleen voor de nacht zo'n blok erop, maar ook overdag hoef je maar 2 a 3 x aan de kachel te denken.

Geplaatst:

@Bit

Wij onderhouden tuinen hier in Hongarije en daar moet met regelmaat een noot of een peer gesnoeid of flink ingekort worden. Dit hout nemen we dan mee en gaat de kachel in, het betreft dan fikse takken voor flink wat blokjes maar helaas geen hele boom.. Inderdaad wat je zegt: een hele boom kan je beter verkopen. Maar onze walnoten

(-bomen) verkopen we niet, die zijn ons te dierbaar.

Geplaatst:

Ik haak hier even in.

Wij stoken ook hout, hout dat we in ons ( zeer oude) dorps-produktiebos zagen. Ieder jaar kan je je daarvoor inschrijven, en dan krijg je een deel bos toegewezen ( dat gaat dmv lootjes trekken)waar meestal enkele 150 jaar oude eiken al omliggen, en waar je verder o.a. haagbeuk, linde en kersenhout hebt.

Wat gemerkt is kan je zagen

De stammen van de eiken worden verkocht, en de kruin mag je dan verzagen. Het kost ons ongeveer 7 euro per kuub, maar alles onder 7 centimeter + wit hout (linde/berk) is gratis.

Je moet het hout in stapels van een meter leggen zodat ze kunnen tellen..en als je betaald hebt in mei kan je het ophalen, daar stellen de boeren hun trekkers voor beschikbaar.

Een heel sociaal en goed systeem, en dat bestaat hier al lang, ons bos is erg mooi en groot, en zeer goed onderhouden dus we hebben geluk.

We halen ook wat hout uit de tuin, voornamelijk hazelaar en pruim.

Wat wij stoken, want daar gaat het hier om, is ongeveer 15 kuub per jaar. Als ik dat met de vorige posters vergelijk is dat best veel.

Want we stoken dan ook nog veel eiken. De ruimte die we ermee verwarmen is wel groot, woonkamer/slaapkamer/keuken/badkamer gezamelijk 65 m2. En als we visite hebben stoken we flink door in het voorhuis(2 kacheltjes) om boven de slaapkamers ook mee te verwarmen.

Staat weer tegenover dat, als het heel erg koud wordt we de vloerverwarming ( oliestook) aandoen..dit gebeurd niet vaak en niet iedere winter.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@ Bit: met een blok eiken hou ik m'n kachel ook niet de hele nacht aan hoor, dat brandt hooguit een uur of 2, 3 maximaal. Of ik doe iets niet goed.

Eiken/beukenhout kunnen we hier zat aankomen, als we maar betalen: 90 euro per kuub... We combineren het met het hout dan manlief van pallets zaagt, dat gebruiken we als aanmaakhout en de eik dan als doorbrandhout, met af ent oe nog een stukje pallethout erbij voor de vlammen.

Hier vond ik nog wat interessante info over de verschillende soorten brandhout: http://www.wadema.nl/Houtsoorten.php

Ik heb met manlief een goed gesprek gehad mbt het maken van een hout-bos, en hij is een beetje bang voor het werk dat het met zich mee zal brengen (we hebben hier op zich al wel zat te doen).

Hoeveel tijd zijn de zelfhakkers hier kwijt met het hakken van hout, dus inclusief het hakken/knotten van de bomen en er dan ook brandbare, kleinere stukken van maken?

@ Appelvrouw: dat is wel een hele gunstige regeling zo zeg, voor 7 euro per kuub je eigen hout hakken!

15 Kuub lijkt me best veel ja, zeker als ik het afzet tegen de 4 kuub die wij denken te gebruiken (plus het pallethout, wat zal dat zijn, ook nog een paar kuub). Wij verwarmen alleen onze woonkamer ermee maar die is dan wel 45 m2. Maar goed elk huis is anders, isolatie, leefgewoonten (hele dag stoken of alleen 's avonds, ook 's nachts de kachel nog aan of niet). Maar ach, als je dan maar 7 euro betaalt per kuub, dan valt het wel weer reuze mee.

Geplaatst:

De tijd die je kwijt bent hangt nogal af van je gereedschap. Wij hebben verschillende maten kettingzagen en dan gaat het best snel allemaal. kloven gaat wel met de hand, maar het knothout hoeft niet geklooft te worden, alleen dikke stammen natuurlijk.

We doen dit altijd in de winter als er toch niet veel te doen is, en van het kloven krijg je het weer warm zo maken we de houtvoorraad voor het jaar erop. Gewoon af en toe een mooie wintermiddag hieraan besteden en je komt een heel eind.

@Appelvrouw: mooie regeling is dat en lekker goedkoop. Wij kennen hier ook zon bos-regeling maar iets anders: voor een bepaald bedrag mag je een stuk bos schoonmaken, dus gevallen bomen en onbruikbare bomen voor de verkoop verzagen. Je betaalt dan niet per kuub maar per hektare schoongemaakt bos. De hoeveelheid die er van afkomt is afhankelijk van het stukje bos dat je toebedeeld krijgt en moet je zelf ophalen en meenemen, je mag er een paar dagen over doen.

Geplaatst:
@ Bit: met een blok eiken hou ik m'n kachel ook niet de hele nacht aan hoor, dat brandt hooguit een uur of 2, 3 maximaal. Of ik doe iets niet goed.

Elk huis is anders natuurlijk maar hier is hoe ik het doe:

De kachel wordt hier aangemaakt totdat ie goed heet is en als er dan een 5cm dikke laag hete houtkolen inzit, leg ik er een blok van ongeveer rond 30 en lang 50 zwaar(eiken,noten,kersen) erop en zet alle schuifjes(=ventilatie of tochtgaten) dicht.

Dat blok houdt vervolgens al smeulend de temperatuur van de kachel op peil. (voor de nacht stapel ik er nog 2 a 3 kleinere stammetjes er boven op). Vlammen zijn gezellig, maar het grootste deel van je warmte gaat dan door de schoorsteen naar buiten )

Zodra de kamertemperatuur 22 graden aangeeft, gaat de kamerdeur open en wordt de rest van het huis mee verwarmd. Wanneer het buiten < -5 is, lukt dat niet echt meer, want dan koelt het te snel af, maar het grootste deel van herfst, winter en voorjaar, lukt dat dus wel.

Geplaatst:

@ Piroska: Oh, nou af en toe een middagje houthakken/kloven, ik vind dat manlief dat wel kan doen. Eens kijken wat hij daar zelf van vindt.

@ Appelvrouw: Ah ja, dan combineer je het met houtkolen, dus niet alleen een houtblok. Dan zal het wel beter gaan.

Op zich vind ik het niet zo erg als de kachel 's nachts uitgaat hoor, maar voor overdag is het soms wel handig als ik het vuurtje langer dan 2 uur brandend kan houden. Maar ja, dan moet ik ook weer kolen aanschaffen, hmmmm....

Geplaatst:

Een haard smoren is eigenlijk helemaal verkeerd. Hoe hard de kachel brandt regel je in de eerste plaats met de hoeveelheid hout, niet met de luchttoevoer. Als je de luchttoevoer gaat knijpen krijg je een slechte verbranding en komen er massa's meer schadelijke stoffen vrij. De nacht overbruggen door er een dik blok in de leggen en dan alles toe te zetten doe je beter niet, is ook zeer vervuilend voor je schouw.

Geplaatst:

Ik ben het met de vorige poster eens. Wij smoren de kachel niet meer zo af, leggen liever een laag dikke gloei aan (houtkolen noemt Gé dat) waar nog een blok opgaat. De klep naar de schoorsteen gaat dan wel dicht, maar met de laag gloei en het blok zit er in de ochtend meer dan genoeg gloei tussen het as om de kachel weer op te porren. Ik heb ook een kachel die je echt heel erg af kan knijpen, maar dan druipt de vloeibare roet langs de pijp. Dat doen we dus niet meer. Vegen doen we trouwens ieder jaar + midden in de winter nog wel eens zo`n chemisch blok.

We zijn voor die 20 tot 40 kuub die we gemiddeld uit het bos halen trouwens wel een flinke tijd bezig..Ten eerste moet je naar het bos met je kettingzagen, benzine, snoeischaar, bijl en mondvoorraad. Soms moeten we in het bos nog een eind lopen omdat de bomen ver van de weg liggen ( later mag je er dan een pad voor de trekker+aanhanger heen zagen, of je buren op een ander perceel doen dat al.) Soms moeten grote bomen nog om, daar hebben we hulp bij nodig, want zo`n boom van 15 meter omleggen is geen katteplas. Dan de boom in stukken van een meter zagen, die stukken klieven,en in kuub`s leggen. Na mei trekker enz lenen en vele avonden het bos in, hout op de aanhang leggen, thuis er weer afhalen en opstapelen.

Dat is dan het begin.

Nu haalt Lie bv om de paar dagen een volle kruiwagen naar beneden en begint de stukken van een meter te zagen en sommige nog na te klieven.

Voor die 7 euro hebben we het dus vaker dan 1 x warm van het hout ...

Geplaatst:

Het is ook afhankelijk van het type kachel dat je hebt. Wij hebben kachels die kleine vlammetjes geven en zeer langzaam branden (zonder rook dan natuurlijk) dit werkt echt goed voor de nacht ook. De zuurstoftoevoerschuiven staan altijd dicht, behalve bij opstoken of bij een nieuw blok, dan gaan ze heel even open.

@ appelvrouw , die 20 a 40 kuub de je binnenhaalt is dan wel voor een flink aantal jaren meteen toch? Dus 1x flink zweten voor een paar jaar warmte

Geplaatst:
Een haard smoren is eigenlijk helemaal verkeerd. Hoe hard de kachel brandt regel je in de eerste plaats met de hoeveelheid hout, niet met de luchttoevoer. Als je de luchttoevoer gaat knijpen krijg je een slechte verbranding en komen er massa's meer schadelijke stoffen vrij. De nacht overbruggen door er een dik blok in de leggen en dan alles toe te zetten doe je beter niet, is ook zeer vervuilend voor je schouw.

Dus een stuk hout dat 6 uur gloeit geeft meer schadelijke stoffen vrij dan 4x een zelfde stuk hout dat in laaiende vlammen opgaat? Dat begrijp ik niet.

@Appelvrouw Onze schouw trek enorm goed en onze allesbrander heeft een aantal regelschuifjes die je helemaal dicht kunt zetten. Dat doe ik dan ook als er 5 cm gloeiende kolen liggen. Het hout droogt hier 1 jaar alvorens het gebruikt wordt. Zou de vloeibare roet komen als gevolg van te nat hout stoken dat ook nog eens afgeknepen wordt?

Geplaatst:

Klopt Piroska. De laatste keer was 40 kuub + het gratis hout nog een kuub of 6. Daar doen we drie jaar mee. We zijn nu twee jaar niet in het bos geweest en schrijven ons dit jaar weer in.

Inderdaad per kachel is er een groot verschi..dat merk ik duidelijk. Ik heb bv een oude Zeus, die fikt flink door ook al staat alles dicht. Maar ik heb wel gemerkt dat je de meeste kachels niet téveel moet afknijpen, je krijgt dan slechtere verbranding. Natuurlijk Gé, je hebt gelijk over vochtig hout: bij te nat hout is de temperatuur niet hoog genoeg om het hout goed te verbranden en dat levert extra rommel in de pijp...

Geplaatst:

Hadden wij ook laatst, manlief heeft zelf een kachel gebouwd met chamottestenen en een enorme stookkamer beetje ala finovenprincipe, hij stookte nat hout en de net geverfde muren waren 1 grote zwarte druipzooi geworden, hij dacht dat zijn kachel niet werkte maarnee, met droog hout is het een ander verhaal.

Appelvrouw waar laat je in godsnaam 40 kuub hout? Wij hebben nu 7 tegen de gevel onder een afdak liggen en alleen de ramen en voordeur zijn nog vrij en dan ligt er nog her en der een paar kuub opgestapeld in de tuin (als slakkenparadijsje..)

Hier de es die dit jaar aan de beurt is, het is een boom uit 2 delen, dit deel heeft nu stammetjes van meer dan 10cm dik na 2 jaar! kaarsrecht ook, enkele meters lang, makkelijk te verwerken

tuin-vorst-04273271380965625.JPG

Geplaatst:

Dus een stuk hout dat 6 uur gloeit geeft meer schadelijke stoffen vrij dan 4x een zelfde stuk hout dat in laaiende vlammen opgaat? Dat begrijp ik niet.

Die situatie is niet echt vergelijkbaar aangezien 4x een zelfde stuk hout opbranden in dezelfde tijdsperiode in ideale omstandigheden 4x zoveel warmte gaat opleveren.

Kijk maar eens op sites over hoe je moet stoken, de luchttoevoer dichtknijpen wordt overal afgeraden. Om een goede verbranding te krijgen heeft een vuur voldoende zuurstof nodig, als je het vuur te weinig zuurstof geeft krijg je een onvolledige verbranding. Je krijgt dan een lager verbrandingsrendement en veel deeltjes worden onverbrand door de schouw gestuurd (meer vervuiling dus).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...