Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Stengelui


Jorg

Aanbevolen berichten

Een van mijn favoriete groente die ik jaarrond kan telen is stengel ui. Lekker in salades, rauwkost en in warme gerechten. Ze hebben een goede smaak.

Stengelui kan behoorlijk wat vorst verdragen en kiemt bij lage temperaturen. Ik gebruik ze het hele jaar rond. Zo heb ik in de herfst nog een keer gezaaid en hoop ik over een maandje al weer de eerste stengelui te kunnen oogsten ( ze staan onder glas). Zaaien doe je Bovendien zijn ze heel makkelijk te telen.

 

Wat mij betreft een echte aanrader, ook voor de beginner en voor in de makkelijke moestuin (waar prei niet echt past).

0741.jpg

 

Ik bestel altijd het ras Totum F1 van het vlaamse zaadhuis (waar blijft mijn bestelling! )

 

STENGELUI

Een groente die, zowel wat uitzicht als smaak betreft, tussen ajuin en prei ligt. Het groene blad is pijpvormig en hol zoals bij ajuin, het ondereinde lijkt op de schacht van prei. Stengelui wordt aanbevolen als rauwkost, is zeer gezond en rijk aan vitaminen maar wordt ook gestoofd als prei gegeten. Jong oogsten. Uitzaaien op rijen van 30 cm, uitdunnen op 5 à 8 cm - bij voorkeur aanaarden. Kan ook op wachtbed gezaaid worden en uitgeplant als prei. Zaaien vanaf het vroege voorjaar tot einde mei. Voor de winter oogsten wegens gevaar voor vorstbeschadiging.

Dat laatste klopt dus niet, ze hebben vorig jaar de zeer kodue winter overleeft en ook dit jaar (nog) geen problemen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb natuurlijk eerst wat gegoogled voordat ik dit bericht plaatste, over de benaming schijnt nog wat verwarring te zijn. Ze worden ook wel lente uitjes of welsh onion genoemd. Maar het zijn niet de doorlevende rassen zoals bijvoorbeeld de eerder op het forum genoemde Egyptische uien (staken die ook?). Maar als ik een beschrijving van de welsh onion lees:

 

Welsh onions

These are rather like giant spring onions, although they are taller - up to 45cm in height - and grow in clumps. They have hollow stems which thicken at the base but don’t form large bulbs. [...] An additional benefit is that the plant is a perennial, so it will continue to produce year after year.

 

Ik de afgelopen 3 jaar nog geen verdikking onderaan de stengel gezien zoals bij veel beschrijvingen van lente uitjes / welsh onions staat. In ieder geval niet bij het ras totum F1...

Op plantaardig lees ik dan ook dat het een aantal door ontwikkelde rassen zijn die het vlaamse zaadhuis verkoopt.

Zie: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/stengelui-een-makkelijke-groente/

 

De verschillende vormen van Allium fistulosum.

 

Gewone pijplook

Veel in Frankrijk geteeld als “Ciboule commune rouge”. De stengels zijn roodachtig en vertonen dicht bij de wortels een lichte verdikking. Je kan deze zaaien in rijtjes op 25-30 cm afstand en tegen het einde van de zomer is de plant al volop uitgestoeld tot een struikje. Duidelijk de kenmerken van een kruidachtige, doorlevende, vaste plant. Deze pijplook is ook zeer winterhard. Eerder toevallig kon ik vorig jaar deze groente telen omdat ik een pakje zaad op de kop kon tikken in Parijs (zie foto’s hierboven)

 

De vroege witte pijplook.

In Frankrijk bekend als “Ciboule blanche hative”. De bladeren zijn korter en minder talrijk. De plant sterft af tijdens de winter. Net zoals bij bieslook herschiet de plant in het voorjaar en bloeit in de maanden mei en juni met groenachtige bloemen. Wordt ook als doorlevende plant geteeld, net als fijne bieslook

 

De stengelui van het type “"Ishikura”

Hiervan werden de laatste decennia diverse rassen ontwikkeld , ook F1-hybriden. Voorbeelden van deze rassen vind je hier. Het is precies deze vorm van stengelui die als “nieuw” omschreven wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zal ik ook wat foto's maken

 

Maar nogmaals dit is echt een groente waar ik 'fan' van ben. Makkelijk, hele jaar te oogsten/zaaien en lekker (en toch anders dan traag groeiende prei).

 

ps. waarschijnlijk was ik mijn bericht nog aan het aanvullen terwijl jij de reply aan het typen was (stukje over de verschillen zoals beschreven door plantaardig toegevoegd)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je deze en andere zaaiuien voorzaaien en dan verspenen/uitdunnen/verplanten. Ik heb NH strogele en bloedrode, rode bosui en gewone groene bosui. Ik wil ze graag bij huis voorzaaien onder glas en dan in de volkstuin uitplanten. Of is ter plaatse zaaien beter?

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Stengelui kan je nu ook nog zaaien, ik heb 2 weken geleden nog gezaaid. De stengelui van vorig jaar begint nu pas (vorige week) door te schieten.

Zie ook de uitleg van RvO uit een ander topic:

Stengelui kan ook. Is meestal wel winterhard .Smaak lijkt op bosui, maar blad is wat steviger.

Stengelui zsm zaaien (eigenlijk in april) dan juni / juli uitplanten, oogsten sept - dec, bij niet te strenge winter tot mei (ik heb nog wat planten staan, maar die beginnen nu te schieten).

Of zaaien aug - okt, direct op afstand, oogsten mei - aug.

Of feb/mrt binnen voorzaaien, mrt/apr buiten uitplanten (afhankelijk van het weer) en dan vanaf juni oogsten

 

Kortom met een beetje plannen oogst je heel het jaar stengelui.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, ha... die heb ik gisteravond ook besteld... die kleine zilveruitjes. Ik snap nog niet veel van het uienzaaien, maar het lijkt me dat kleine uitjes dit jaar nog moeten lukken. En dan kan ik ze mooi om en om met wortel zaaien, ter wederzijdse bescherming... En met de wortels zaai ik dan gelijk koriander mee (tip van appelvrouwtje). En rode biet schijnt ook goed te gedeien naast ui... dus allemaal losse rijen naast elkaar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Stengelui kan ook. Is meestal wel winterhard .Smaak lijkt op bosui, maar blad is wat steviger.

Stengelui zsm zaaien (eigenlijk in april) dan juni / juli uitplanten, oogsten sept - dec, bij niet te strenge winter tot mei (ik heb nog wat planten staan, maar die beginnen nu te schieten).

Of zaaien aug - okt, direct op afstand, oogsten mei - aug.

Of feb/mrt binnen voorzaaien, mrt/apr buiten uitplanten (afhankelijk van het weer) en dan vanaf juni oogsten

 

Kortom met een beetje plannen oogst je heel het jaar stengelui.

 

Had van RvO wat zaad gekregen. Ik heb 2 weken terug die stengeluien voorgezaaid in een bak met een kunststof deksel erop.

Ze zijn nu "bieslookdik"en 8 cm lang. Ik ga ze nu uitplanten en benieuwd wat het wordt; heb ze nog nooit gehad

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...

Ik heb de stengel ui gisteren ge-oogst en was reuze benieuwd. Ze hebben dus gewoon de vorst doorstaan

 

 

Ze lijken dus op prei, met een wit gedeelte onderaan maar tijdens het klein snijden vloeien de traantjes net zoals bij ui

Geproefd....lekker...overig ingevroren om later te gebruiken.

 

Heb er nog geen nieuwe gezaaid, maar ga dat deze week nog doen . Geen idee of ik ze nog langer had kunnen laten staan, heb gelezen dat ze kunnen doorschieten.....Ik heb er eentje laten staan om te kijken wat er verder mee gebeurd en misschien voor zaad winning.

 

pict210494031331990407.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...