Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Beste methode om tomatenplanten te leiden / op te binden?


mygarden

Aanbevolen berichten

Ik weet niet of ze beter zijn. Als je met bamboestokken werkt en je knoopt touwtjes te strak is dat inderdaad geen aanrader, maar je kunt met bamboestokken ook prima leiden. Ik vind het voordeel van de spiralen dat de steun van alle kanten komt. Zo komt er dus niet, zoals bij touwtjes, ineens heel veel druk op een klein stukje plant als er een tomaat aan groeit.

Ik gebruik sinds een maand spiralen en ik ben er wel tevreden over, maar ze zijn in potten moeilijk te gebruiken.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou fijn zijn als er ook wat kortere modellen verkrijgbaar waren. Ik koop ze niet om af te zagen. Hoewel. Ze zijn €1,80 hier bij de welkoop, dus misschien dat ik er een paar inkort.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik teel tomaten (en komkommers) in emmers met daarin 3 bamboestokken van 1.80 lang welke bovenin als een wigwam bij elkaar gebonden zijn met een tyrep. Langere stokken kan, korter zou ik niet doen.

De spiralen i.p.v. bamboestokken kan ook.

 

Bij de Action koop je voor bijna niks een setje groene ronde knijpklemmetjes op een strookje papier bij de tuinafdeling. Deze hebben per klem een grote en een kleine ring en de grote doe je om de stengel en de kleine klem je vast op de bamboestok. Op het setje zitten grote en kleine klemmen. Dit systeem werkt uitstekend en gaat onbeperkt mee.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de tomaten in pot gebruik in bamboestokken waaraan in de tomaten vastbind of vastklem (dezelfde klemmetjes waar Rubo het al over had) en voor de tomaten in de serre gebruik ik touw. Tomatenspiralen heb ik ook liggen, maar dat vind ik ondingen. Denk niet dat er echt een beste methode is, alleen een persoonlijke voorkeur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ze ook aan een touw naar boven laten klimmen, elke week even de plant helpen eromheen te groeien.

 

Die klemmetjes van de Action heb ik ook, maar ze zakken steeds naar beneden, wat doe ik fout? Zet er nu zo'n lijkklemmetje onder, ook van de Action

 

Oh ja, volgens mij was het Frans die met een parasolvoetding en een bezemsteel van de Action een super idee had...

tip-van-de-week-t944-40.html#p87731

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sluit ik me bij aan. in de tunnel draai ik ze in touw en dat gaat perfect. Buiten gebruik ik een bamboestok en bindt ze losjes aan met touw. Zo doe ik het, deed mijn pa het en zo deed opa het. En dat gaat ook prefect. Die spiralen heb ik ook gezien en lijken me prima. maar 1,80 euro is nog altijd duurder dan een bamboestok van 30 cent en touw kost nauwelijks iets. Een spiraal gaat waarschijnlijk vele jaren mee, een bamboestok drie, misschien vier jaar. Dus na 18 tot 24 jaar ga je winst maken met die spiralen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus je spant een touw boven je tomaten van de linker naar de rechter zijde van je kas. Dan maak je een lus onderaan je tomatenplant en draai die rond er rond naar boven naar het touw waar je ze vast maakt. Juist of zie ik dit verkeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerder gebruikte ik bamboestokken. Maar als de plant aan het einde van het seizoen erg zwaar wordt door de tomaten, dan wou de plant wel eens helemaal langs de stok naar beneden zakken. Ook al had ik ze vast gebonden (wat niet fijn is om te doen, met touwtjes die in stammen groeien).

Die spiralen vind ik echt ideaal. De plant krijgt meer steun omdat hij om de stok heen kringelt. Hij kan dus niet in zijn geheel naar beneden zakken. De spiralen zijn me nog wel net iets te buigzaam met harde wind. Dan buigen ze een beetje om, wat de plant dan weer topzwaar maakt. Maar mijn tuin ligt ook wel erg open en bloot in het land.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik de spiralen naar volle tevredenheid, boven in de stang zit een gaatje en daar doe ik een ijzerdraadje doorheen en daaraan maak ik een bamboestok vast en zo kan ik de spiralen aan elkaar koppelen en staan ze steviger.

Van de bamboestok kan ik ook nog een draadje naar beneden laten gaan om de zware trossen tomaten mee op te vangen.

 

Gr. Ben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus je spant een touw boven je tomaten van de linker naar de rechter zijde van je kas. Dan maak je een lus onderaan je tomatenplant en draai die rond er rond naar boven naar het touw waar je ze vast maakt. Juist of zie ik dit verkeerd.

 

Ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel.

Vorig jaar had ik ze voor de schuur staan. Touw aan spijker in de schuur vastgemaakt en onderop aan een houten borderrand vast gemaakt met een krammetje. En daar stond de plant tussen en die heb ik er steeds omheen geholpen, ongeveer iedere week even eromheen draaien.

 

Maar een horizontaal touw spannen kan ook natuurlijk, weet alleen niet of je een lus aan de plant zou kunnen maken of dat je beter ergens anders aan kan bevestigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik bij ons op het complex zag, was een rij van die spiralen met inderdaad door de top van de stang een dunne ijzerdraad, die dan gespannen was tussen 2 palen in de grond gezet aan beide einden van die rij spiralen. De rij spiralen bestond uit 6 a 7 stuks. De spiralen konden iets bewegen in de wind , maar buigen niet door. Was wel een idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met de spiralen is goed, erg handig om de tomaten tijdens het groeien omhoog te leiden en degelijk materiaal. Nadeel is wel dat ze iets te kort zijn, de door bit beschreven oplossing zou dat kunnen verhelpen. Mogelijk heb je ook nog wat aan dit topic: https://www.moestuinforum.nl/tomaten-spiralen-t610.html. Daarvoor gebruikte ik altijd bamboe-stokken met van die groene clips, werkt op zich ook prima. Dit jaar ben ik weer terug gegaan naar het via touw omhoog leiden van tomaten. Geeft net wat meer flexibiliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er weer top uit Bor.

Als tomatenliefhebber ben ik jaloers als ik zie hoe puik het er bij jou weer bijstaat.

Alle steunmogelijkheden voor tomaten zijn al zo'n beetje besproken.

Hangt natuurlijk in hoge mate af van de hoeveelheid planten die je moet ondersteunen.

Voor vijf plantjes koop je natuurlijk gemakkelijk even wat steunmaterialen, voor 75 ligt dat effe anders.

Mijn ervaring met wat hardhouten paaltjes, zelf op maat gezaagd uit wat resthout is al jaren prima.

Vooral ook omdat je bovenop die palen redelijk gemakkelijk een afdak kunt bevestigen tegen te veel (regen)water van boven.

Want hoe mooi je palen ook zijn als de aardappelziekte toeslaat is al je moeite voor niets geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de tomaten in bakken staan en vind een houten stok wel handig. Die staat er vanaf het begin al langs. Ik had geen idee dat de planten zo groot zouden worden maar makkelijke een 2e stok met 20cm overlap, op de 1e bevestigen(tomaat links achter op foto). Omdat ik nog niet mn draai heb gevonden en alles nog nieuw voor me is(1e jaar tomaten in kas) vind ik het prettig dat de planten een beetje mobiel blijven en kijk de kunst af bij Bor....ga die volgend jaar na-apen

pict317431571338931558.jpg

 

Of die groene dingen tomaten clips zijn , weet ik niet....heb ze van bij Craenenbroeck en vind ze wel handig

 

pict318990981338931564.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Jos al aangaf de prijs voor degelijke PVC tomatenstokken is me te duur, ook daar ik nu hoger kan telen in de nieuwe serre.

 

Bamboe stokken in de grond-emmer is mijn mening dat ziekte schimmels via de stok in de grond deze kan overgeven richting omhoog naar tomaten.

 

Alsook een koord vastgemaakt in de grond.

 

1ste jaar tomaten in pot maakte ik een sisal koord vast met een haring in de grond.

Resultaat de sisal zag zwart aan de onderzijde en pluizige schimmel tot op een bepaalde hoogte.

 

2de jaar tomaten in pot een bamboestok, deze gaf ook schimmel tot een eindje boven de grond.

 

3de jaar tomaten maar dan in Action emmmers, een echt tomatentouw vastgemaakt aan de metalen draagring van de emmers, resultaat = afwachten.

Planten vastgemaakt met tomatenclipsen die vastzitten op de draad, voor volgend jaar als project 100% ok is wel grotere diameter tomatenclipsen kopen, ze zijn nu 19mm en vrees ervoor.

 

Ook nu de eerste keer trosknikbeugels gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...