Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Recepten met pepers

Stan

Aanbevolen berichten

Ik ga hier een begin maken met recepten met pepers van mild tot goed heet en het echte hete hoop ik dit jaar te mogen oogsten

Thaise viskoekjes.

Dit recept heb ik ook op het chilliforum al eens geplaatst maar wil ik hier niet laten ontbreken. Het is niet gek heet ook als je Cayenne(Spaansepeper)wel al erg pittig zou vinden.

het volgende recept kan je met variaties op het net ook wel vinden maar ik gebruik zelf veel meer currypasta dan normaal.(en nog zijn ze niet echt heet dus ga ik de volgende met Aji maken).

540 gram witvis(Tilapia heb ik gebruikt)

2 eetlepels rode curry(ik heb 2 met een kop dus eigenlijk 4 afgestreken gebruikt)(veel recepten gaan uit van 1 eetlepel)

1 ei

1 Spaanse peper

3 eetlepels bloem( ik gebruik speltbloem)

1 eetlepel vissaus(kan je ook weg laten als je dat niet hebt en b.v. stukje trassi gebruiken)

1 theelepel suiker

1/4 theelepel peper gemalen

2 limoemblaadjes(Djeruk purut)

4 kleine lente/bosuitjes

klein handje spercibonen.

Olie om in te bakken.

Snij de lente ui fijn en de spercibonen in dunne plakjes. Snij de vis en de Spaanse peper in kleine stukken.

Doe alles behalve de lente ui en spercibonen in een kom en bewerk met de staafmixer(of blender) tot een farce(deeg van vlees of vis) schep daar de lente ui en stukjes spercibonen door. Maak daar 16 tot 24 koekjes van(plakt wel) en bak enkele minuten in de hete olie.

08022014391321751395185228.jpg08022014391554821395185228.jpg08022014391779831395185229.jpg

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thaise saus voor bij vis. Wat pikanter dan de viskoekjes.

Dit is niet een dipsaus is maar echt voor over je vis(je kan er best mee dippen als je dat zelf zou willen ) . Je kan het bij schol e.d. gebruiken maar ook bij ander gebakken vis(dus ook b.v. kibbeling). Met rijst en groenten of salade eten.

2 eetlepels olie

1 theelepel geraspte gember

1/4 theelepel chilipoeder

2 eetlepels tom. puree

2 eetlepels bbqsuas

2 etlepels zoete sojasaus

2 eetlepels sherry

2 eetlepels water

1 theelepel suiker

1 rode peper fijn gesneden

1 teen knoflook

1 kleien ui geraspt

zout en peper naar smaak.

Doe alles in een pannetje en laat even enkele minuten door koken.

je kan er meer chili's in doen maar door o.a. de verse gember en knoflook is dit best pittig. (Dus niet overdrijven met chili is de tip)

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een recept van heerlijke zoete broodjes met een hete topping. Dit recept had ook bij het brood kunnen staan.

Zachte pretzels met (rijpe)Jalapeño pepers.

Nodig voor 16 tot 20 stuks :

500 gram meel(ik heb spelt gebruikt).

100 gram suiker en een theelepel extra als voeding voor het gist.

4 theelepels gist.

1,5 theelepel zout.

1 eetlepel olie.

300 ml water(lauw).

Beetje tijm.

2 tot 4 rijpe Jalapeño pepers.

Doe het het water en de gist met suiker in een beslagkom en laat schuimen(10 tot 15 min.).

Doe het meel, de zout en suiker door elkaar en giet daar het gistmengsel bij en doe er een eetlepel olie(olijf) bij.

Dit moet je een minut of 10 goed kneden en een uur laten rusten. Kneed het daarna nog even 1 min, door.

Vorm er 16 tot 20 pretzels(of andere vorm van en bestrooi met zout, tijm en jalapeño pepers.

8 tot 12min bakken in een voor verwarmde oven op 200-220 graden.

20032014414387281395409368.jpg

De vorm is niet meer te zien door dat spelt niet omhoog maar in de breedte gaat.

De pretzels zien er wat gek uit daar ik spelt gebruik en dat niet om hoog maar in de breedte gaat als je gaat bakken en ik er dubbele porties voor heb gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...

Braadworst met een bite (hamburgers kan ook(met darm uit Zelhem ))

Per kilo gehakt(of vlees door de molen) :

1 eetlepel rode currypasta.

1 eetlepel (panneer)meel

1 theelepel hete chilipoeder.

1 theelepel uienpoeder.

1 theelepel zout.

1/2 tot een hele thee lepel sambal.

2 theelepels thijm.

peper.

28052014432556191398714233.jpg28052014432690011398714233.jpg28052014432791101398714234.jpg28052014432827231398714234.jpg28052014432991731398714235.jpg

Van 2 kilo gehakt 15 worsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pittige rabarberchutney

Deze chutney is lekker heet en uitstekend als (dip)saus te gebruiken.

1,5 kilo rabarber

750 gram suiker

750 milliliter azijn

500 gram rozijnen

30 gram verse gember

1 ui

30 gram knoflook

2 grote, rijpe, gele adjumba's

het rasp van 2 citroenen

25 gram zout

potten voor ongeveer 3 liter

Hak de rabarber, gember, ui, knoflook en adjumba's fijn, eventueel met de keukenmachine.

Van de pepers verwijder ik zelf wel de zaden (vind ik niet mooi in de chutney), maar niet de zaadlijsten (ik hou wel van pittig).

Doe alle ingrediënten in de pan en breng rustig aan de kook. Laat het geheel zachtjes sudderen waarbij je regelmatig roert. Steriliseer intussen de potten. De chutney is klaar als er een mooi ingedikt geheel is ontstaan.

Doe de chutney heet in de gesteriliseerde potten, draai onmiddellijk de deksels erop en zet de potten op hun kop.

Na een kwartier tot een half uur kun je de potten weer rechtop zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Habanero-bramen-saus of jam

1 kg bramen

12 Habanero's

2 sjalotten

2 tenen knoflook

2 dl azijn

1 tl zout

1 tl citroenzuur (te koop bij de apotheek)

500 gr suiker

Was de bramen en doe ze in een pan met een klein beetje water.

Breng voorzichtig aan de kook en laat ze koken tot alle bramen zacht/kapot zijn.

Druk de bramen door een zeef zodat er geen pitjes en kroontjes ed. in de saus terecht komen.

Verwijder de kroontjes van de habanero's, was ze en snij ze in tweeën.

Verwijder de zaden als je een gladde saus wilt.

Pel de sjalotten en de knoflook en hak ze in grove stukken.

Pureer de habanero's, sjalotten en knoflook. Doe er beetje bij beetje de azijn bij zodat er een mooie, gladde puree ontstaat.

Doe nu alle ingrediënten in een pan, breng al roerend aan de kook en laat het geheel 10 tot 15 minuten inkoken (afhankelijk of je saus of jam wilt).

Doe de saus in gesteriliseerde potten of flessen. Sluit de potten direct af en zet ze op hun kop onder een doek. Na een kwartiertje omkeren.

Let op: 1 tl = 5 ml, dat is dus beduidend meer dan de inhoud van zo'n lepeltje waarmee je de koffie of thee roert!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peperjam

150 gram hete rode pepers

150 gram milde rode pepers of paprika's

1 kg geleisuiker

600 ml (rode) wijnazijn

evt. 1 ui en een paar tenen knoflook

6 gesteriliseerde potjes met deksel van 250 ml

Maak de pepers (en indien gewenst de ui en knoflook) fijn in de keukenmachine (naar smaak de zaadlijsten verwijderen of laat zitten).

Doe de suiker en de azijn in een pan (geen aluminium!) en zet die op een laag vuur tot de suiker is opgelost. Voeg de peperprut toe en laat het geheel 10 minuten koken.

Doe de jam in de potten en sluit die af.

Zet de potten eerst een tijdje op hun kop.

De zaadjes verwijder ik altijd (die vind ik niet 'mooi' in een jam), de zaadlijsten laat ik lekker zitten.

Ik heb deze jam gemaakt met een mix van hete en milde(re) rode pepers en maar ook met alleen Lemon Drops

Bij de jam van de Lemon Drops heb ik geen ui of knoflook gebruikt, maar het sap van een citroen toegevoegd om de fruitige smaak van de pepers nog wat te accentueren, en witte wijnazijn i.v.m de kleur.

Beide soorten vallen goed in de smaak!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Varkensreepjes met hete sauzen

400 gr. varkenshaas (of een ander zacht stuk varkensvlees)

0,5 theel. zout

0,25 theel. witte peper

2 eetl. boter en olie, gemengd

3 tenen knoflook, fijngehakt

1 cm verse gemberwortel, fijngehakt

2 verse rode pepers, fijngehakt

1,5 theel. komijn, gemalen

Snij de varkenshaas in reepjes, bestrooi met peper en zout en bak in de boter en olie tot licht gebruind.

Leg de reepjes vlees apart (warm houden!).

Doe in dezelfde pan de knoflook, gember, peper en komijn en bak 2 minuten.

Doe het vlees weer in de pan en roer het goed door de kruiden.

Laten garen op een klein vuur (indien nodig een klein beetje heet water toevoegen).

Maak intussen de sauzen:

(hoeveelheden/verhoudingen naar smaak)

1. Verse rode peper, verse gember, ui zout. Pureren in de vijzel.

2. Knoflook, tomaat, zout, suiker, chilipoeder of flakes. Knoflook en tomaat fijnsnijden, alles mengen.

3. Verse rode peper, ui, sojasaus. Chili en ui fijnsnijden, alles mengen.

Schik de varkensreepjes op een schaal en serveer hierbij de sauzen in kleine schaaltjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Smeerkaas met pepers.

60 gram geitenkaas(koe kan ook).

60 gram boter.

60 ml melk.

1/2 theelepel hot chilipoeder(gebruik normale voor een mildere smaak).

snufje zout.

2 gedroogde rawits verkruimeld(gebruik 1 Spaansepeper voor een mildere smaak).

Snij de kaas in kleine stukjes en doe in een steelpan. Doe hier de boter en de melk bij en laat het op een lage vlam smelten.

Doe er zout, het chilipoeder en de 2 verkruimelde rawits door en roer goed door en giet in een pot of glas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frambozensambal:

De pepersoorten die vermeld saan, had ik destijds gekweekt. Je kunt elke andere peper gebruiken en heet of zacht naar eigen believen maken. Smaakt heel apart....ook lekker als dip bij blokjes kaas. Ik smeerde het dunnetjes over de kaas op mn brood

Enkele weken houdbaar in koelkast:

PICT751457781400151032.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geïnspireerd door Geedee hier mijn framboossambal met enige aanpassingen.

image79171400362479.jpgimage24481400362833.jpgimage66251400362487.jpgimage71511400362474.jpg

Hier het recept van Geedee.

Zelf heb ik 4 pepers,eetlepel basissambaloelekgefruit en

3 knoflookteentjes in olijfolie met alle ingrediënten van Geedee in de magicbullet en vervolgens gefruit in de pan in olijfolie. Hij ruikt en smaakt masterlijk... Dank je wel Geedee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hete lolie's of zuurtjes met Sriracha hot saus.

Recept van het internet

2 kopjes suiker.

2/3 kopje maisstroop.

2/3 kopje water.

2 eetlepels Srirachasaus.

Wat ik er zelf van heb gemaakt :

1 kop suiker(beker 200ml).

75 ml Vlierbloesemsiroop(eigen productie).

75 ml water.

2 eetlepels Sriracha hot saus(anders geen hitte waarneembaar/dus er kan nog meerbij ).

4 theelepels perensuiker.

1 theelepel ascorbinezuur(pure vitamine C).

Doe alles in een pan met dikke bodem. Gebruik een suiker/snoepthermometer en laat niet heter dan 120 graden worden en kook netzo lang als dat een druppel vloeistof in koud water stolt. Haal met en lepel de suiker/stroop steeds even weg en roer licht.

Giet in vormpjes en doe er een lolliestokje in of giet op alufolie en breek in stukken na het harden(dan krijg je wel scherpe randen).

Lekker62891400528970.jpg

Hot67871400619366.jpgHot275041400619368.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weeks later...

He(e)t(e)(buik)spek maar een speklap kan ook

Hier enkele recepten voor heerlijk spek. In de recepten gebruik ik steeds een stuk spek van tussen de 300 en 500 gram maar, je kan ook gewoon je speklap er mee insmeren voor bij de piepers of rijs. Zo kom je nog eens van je pepers en/of sambal af .

Buikspek met Sriracha :

Snij het stuk spek in 2 stukken en smeer ieder stuk in met 4 tot 5 eetlepels Sriracha super hot saus(milder kan ook maar dan verlies je wel heel veel smaak). Laat het minimaal 3 uur intrekken en dan afbakken op 180 graden zo'n 15 min per kant. Tip de laaste minuten de grill aan is ook zeker lekker.

Resultaat een heerlijk stuk zoet spek. Ja zoet en zeker niet heet.

Sambalspek :

Idem als bij het Buikspek met Sriracha maar nu krijg je wel een licht pikant stuk spek.

Rawitsambalspek met hot chilipoeder :

Idem als bij het stuk sambalspek maar nu krijg je wel een echt pikant stuk spek.

Foto's volgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is lekker Stan....schiet mij een receptje te binnen dat ik was vergeten....hete boter.....

1 (of 2)verse peper roosteren zodat je de schil eraf krijgt (ik had Jalapeno's)

dan fijnsnijden....zaden naar believen erin of niet.

100 gr boter zacht laten worden en 2 of 3 eetlepels vloeibare honing samen met de pepers en de boter goed mixen.

Bleef bij mij in koelkast minimaal 10 dagen goed (toen was ie op)

Lekkere hot-broodjes mee gesmeerd

Ook heb ik in een flesje olijfolie 2 theelepels gedroogde en gemalen cayenne's een aantal weken laten trekken. Lekker om kip in te bakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Ik zit net wat te zoeken op wijn zelf maken(ik heb nu voor 2 liter staan en dacht tsja wijn met/van pepers zou ook wel eens wat zijn en heb dit gevonden : JALAPENO WINE , http://winemaking.jackkeller.net/reques32.asp. Moest ik ook maar eens gaan maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Siroop van (Spaanse)pepers.

Zonder hitte :

Gebruik voor de siroop die geen hitte heeft 1 peper zonder zaden en zaadlijst per 100ml water en snij klein en breng aan de kook. Laat het 5 tot 10 min. koken en zet de staafmixer erop. Haal het sap door een kaasdoek oid en hou je iets van 90 ml over van de gestarte 100ml. Hier doe je 45 tot 90 gram suiker bij

en breng even aan de kook. Doe in schone fles of pot . Aanlengen 1:7 tot 1:9.

Met hitte :

Gebruik voor de siroop die hitte heeft 2 pepers met zaden en zaadlijst per 100ml water en snij klein en breng aan de kook. Laat het 5 tot 10 koken en zet de staafmixer erop. Haal het sap door een kaasdoek oid en hou je iets van 80 ml over van de gestarte 100ml. Hier doe je 40 tot 80(bij t80 is het gelijk weer minder heet)gram suiker bij en breng even aan de kook. Doe in schone fles of pot . Aanlengen 1:7 tot 1:9.

De fles en het label

Chilisiroop28771403295568.jpgsiroop-van-Chili90061403295711.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...

We hebben nu al heel wat gehad maar, ik kom nu met een stukje gebak.

Dus de vraag is : of je ook een stukje red savina appeltaart wil ?

Habanero Red savina appeltaart is een heerlijk stukje pittig-gebak. met de scovilleschaal op over de 500.000 lijkt het ondoenelijk maar, het gebak is zeer goed te doen en de hitte blijft niet heel erg lang hangen.

Benodig :

Voor het deeg :

210 gram meel

70 gram boter

70 gram suiker

1 ei

snufje zout

beetje bakpoeder

Voor de vulling :

15 amandelen(ik had ze eerst 14 dagen op rum staan(zwemles)

1 a 2 appels

2 theelepels hete honing

1 theelepel Red savina uit de honing

1/2 theelepel agar-agar(of wat ander bind midddel als maizena

Ik heb nu de appel in stukjes gedaan maar dat moet even onder de rasp door de volgende keer.

Maak het deeg en bekleed daarmee een klein bakblik(ik heb iets van 14 of 16 doorsneede gebruikt).

Hak de amandelen fijn en snij de peper uit de honing heel klein. Rasp de appel en doe de peper en de amandelstukjes erbij en voeg er 2 theelepels van de Red savina honing bij. Doe er wat citroensap overheen en bak af op 180 graden voor 35 tot 45 min.

De foto's van de taart volgen nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

meringue met rode peper

net even anders...

eiwitten

basterdsuiker

rode peperkorrels

evt snippertje pepermuntblad

maaak je kom schoon met citroensap, en voorjeweetnooit de garde en een lepel ook maar

klop de eiwitten stijf, schep er heul voorzichtig de basterdsuiker door en de fijngewreven rode peperkorrels (doen we in de tjobek want een pepermolen schijnt er niet tegen te kunnen tenzij ie keramische maalschijfjes heeft, zegt de durekeukenspulleverancier)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weeks later...

Vandaag pintxo gemaakt. Zooo lekker is dat zeg niet normaal.

27082014473935141409160637.jpg

Eenhaps pintxo, van en half plakje rauwe ham(naar keuze wel is het lekkerste met een lichte rooksmaak) om een stukje kaas van 8mm x 8mm x 30mm. Waar je met een prikkertje een olijf op doet en een flinterdun stukje Habanero Red Savina uit honing op de olijf doet. Nog wat druppeltjes Red Savina honing erbij/over en smullen maar van een lekker maar zeker pikant hapje. Super hoe je de Red Savina honing opmerkt als je geniet van de gerooktehamsmaak met kaas en de olijf.

Deze is zonder brood maar de meeste pintxo gaan op een broodje en ook daar ga ik snel wat recepten van plaatsen met de daarbij horende foto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...