Anjaaahhh Geplaatst: 25 augustus 2019 Share Geplaatst: 25 augustus 2019 Dag forumleden, Op Facebook beheer ik een moestuingroep, en er duikt een vreemd fenomeen op dit jaar. Meerdere leden melden dat ze 'ineens' half geel, half groene courgettes aan hun planten krijgen. Ook ikzelf heb dit. Gezaaid als gele courgette (Shooting star F1 van Vreeken), en nu komen er geel/groene vruchten aan. Nooit eerder gehad. Anderen laten weten bijvoorbeeld zaden van de Bolster te hebben gebruikt, maar er is ook iemand met planten van Welkoop die hetzelfde heeft. Zijn er hier mensen die dit herkennen? Waar kan dit zo ineens vandaan komen? Alvast bedankt! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 25 augustus 2019 Share Geplaatst: 25 augustus 2019 Hmm...lijkt me dan een mislukte F1 kruising. Te snel op de markt gebracht, niet voldoende getest, niet volgens de benodigde protocollen bestoven...? Zo iets. Overroepen dus. Op zijn best "Half gelukt" Overigens is er al een aantal jaartjes een geel met groene courgette op de markt. De Zephyr F1. Die is toch weer anders. Is ie toch lekker...vraag ik me af. Dan is het niet echt een miskoop. Zelf ben ik wat terughoudend in al die aparte vormen en kleuren die intussen in bijvoorbeeld courgettes gekweekt worden. Snap natuurlijk dat het geweldig mooi kan staan in een winkel of open tuin en aandacht trekt. Als je een ras selecteert kun je niet alles hebben. Je levert andere eigenschappen vaak dan weer in. Persoonlijk zijn hier rassen bevoorrecht die:- lang bewaren- mals en stevig vlees hebben, en waarin pitten lang klein blijven (dus ook wat uitgegroeid lang te gebruiken en nog lekker) - ziektevrij groeien (vooral meeldauw is een snel optredende en lastige). Hiervoor heb je meestal geen F1 zaad nodig, die al gauw 0,60 tot 1 Euro of meer per zaadje kost. Heb je vaak betere kansen met beproefde oudere rassen of nieuwere die op deze eigenschappen worden geselecteerd. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Anjaaahhh Geplaatst: 25 augustus 2019 Auteur Share Geplaatst: 25 augustus 2019 Dank je wel! Die Zephyr is inderdaad toch weer beduidend anders. De geel/groene smaken prima, dus dat is zeker het probleem niet. Wel gek dat vanuit verschillende bronnen hetzelfde fenomeen voortkomt (Vreeken, Bolster, Welkoop). Of hebben die zaden dan uiteindelijk toch allemaal dezelfde herkomst? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 25 augustus 2019 Share Geplaatst: 25 augustus 2019 Je dacht toch niet dat bedrijven als Vreeken en Welkoop zelf hun zaad kweken? Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 25 augustus 2019 Share Geplaatst: 25 augustus 2019 Van die drie is de Bolster de echte zaad/teler. Is ook biologisch. Bovendien een Nederlands bedrijf. Grote kans dat zaad van Vreeken en wat verkocht wordt bij Welkoop (toch als bio?, want anders is er wat raars aan de hand) van de Bolster komt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Sand&Oak Geplaatst: 25 augustus 2019 Share Geplaatst: 25 augustus 2019 Mijne hebben het ook, maar niet perse aan de punten maar meer vlaagjes groen in de lengte en sommige zijn wel weer 100% geel. Vgm had ik mn zaad van vreeken. Ik vind het wel leuk, tovercourgettes! Denk dat het geelgen niet 100% sterk genoeg oid. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 25 augustus 2019 Share Geplaatst: 25 augustus 2019 Er bestaan toch al lang echt gele courgettes. Ik heb ze een jaar of 8 geleden eens gehad. Zaadvast ras ( of rassen?) geen F1. Overigens was die veel minder productief en vruchten werden sneller aangetast of gingen aan de plant al rotten, en dat gebeurt veel minder bij de groene die ik ken. Dus zeker niet aangehouden toen. Een ander verschil was dat de gele wat droger leken van binnen...het geen natuurlijk voor sommige bereidingen ook weer een voordeel kan zijn. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 25 augustus 2019 Share Geplaatst: 25 augustus 2019 Hier vier gele en een groene courgetteplant. Ik prefereer de gele vanwege kleur en structuur. Ze leveren prima dit itt tot de groene plant die dit jaar erg vertakt is met diverse groeipunten en onregelmatig levert. gewoonlijk geven de groene planten meer/ grotere vruchten. Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Anjaaahhh Geplaatst: 26 augustus 2019 Auteur Share Geplaatst: 26 augustus 2019 Je dacht toch niet dat bedrijven als Vreeken en Welkoop zelf hun zaad kweken? Zeg ik dat ik dat dacht? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Anjaaahhh Geplaatst: 26 augustus 2019 Auteur Share Geplaatst: 26 augustus 2019 Mijne hebben het ook, maar niet perse aan de punten maar meer vlaagjes groen in de lengte en sommige zijn wel weer 100% geel. Vgm had ik mn zaad van vreeken. Ik vind het wel leuk, tovercourgettes! Denk dat het geelgen niet 100% sterk genoeg oid. Ja ik zag ook enkele foto's met bijzondere gewolkte en gevlamde exemplaren. Het zal inderdaad iets met dat gen zijn, dank je! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Sand&Oak Geplaatst: 26 augustus 2019 Share Geplaatst: 26 augustus 2019 Hier nog een foto. Valt me trouwens op dat het bij mij vooral de onderkanten zijn die op de grond liggen en geen zon krijgen die in vlaagjes groen kleuren. Ook hebben niet alle courgettes aan dezelfde plamt het , heel grappig. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.