Erik Geplaatst: 11 februari 2010 Share Geplaatst: 11 februari 2010 Heb nu twee doe het zelf tuinkassen/serres geplaatst, maar een zogenaamde 'koude bak' mag niet ontbreken. Ik heb zelf geen koude bak. Er zijn best wel wat ontwerpen te vinden op het wereldwijde web Onlangs kwam ik een verzamelpagina tegen met een aantal koude bak ontwerpen, hopelijk hebben de mensen die er eentje willen bouwen er iets aan. Eigenlijk is het heel simpel, heb je oude ramen over, gebruik die dan voor zo'n koude bak/ broeibak. De engelstalige ontwerpen zijn hier te vinden. http://www.woodworkersworkshop.com/resources/index.php?cat=388 Ben benieuwd naar ontwerpen van forum gebruikers die zelf als eens een koude bak hebben gebouwd en het ontwerp/foto's willen delen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RickT Geplaatst: 10 maart 2011 Share Geplaatst: 10 maart 2011 Bedankt voor de link, daar kan ik wel iets mee. Zoals jullie weten heb ik gisteren 8 glasplaten geregeld van 55 x 120 cm. Ik wil daar dus een schuine koude bak van maken, een beetje zoals op onderstaande tekening. Maar dan zo dat ik elke glasplaat afzonderlijk kan oplichten. Ik denk dat ik de glasplaten wel in een soort kozijn zal moeten zetten ivm breken van de glasplaten. Maar nu is mijn vraag, moet zo`n bak nu 100% waterdicht zijn? Hoe doen jullie dat met de kieren tussen de glasplaten in, want daar lekt het regenwater natuurlijk gewoon naar binnen. Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 10 maart 2011 Share Geplaatst: 10 maart 2011 Ik vindt juist wel handig bij koude bakken als er kieren zijn, is goed voor ventilatie en als het regent dat de koudebak ook hemelwater krijgt.Voor slakken weer minder die kruipen graag ik koude bakken, daar om dek ik zelf kieren af met horregaas.Je moet ook geen "stoombak"" maken waar de temp vreselijk hoog oploopt met zon want daar houden planten ookweer niet van. Mooiste zou volgens mij zijn omdat je toch handig bent met hout een kozijn met een ventilatie sleuf waar je een strook horregaas voor plakt Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RickT Geplaatst: 19 maart 2011 Share Geplaatst: 19 maart 2011 Inmiddels ik ook mijn koude bak gereed, en ingezaaid met: spinazie, radijs, raketsla, lollo rossa [ook sla] en bladmoes. Laat nu de zon maar komen! Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bonnie f Geplaatst: 19 maart 2011 Share Geplaatst: 19 maart 2011 WAUW!!!Wil je nog een fotootje maken van het deksel? Vooral de constructie aan de onderkant. Het ziet er geweldig uit. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 19 maart 2011 Share Geplaatst: 19 maart 2011 Ben helemaal verliefd op je koude kas... de aanzet was al veelbelovend, maar nu die af is... hoppie de toppie... Ik vond je al stil... maar ja... er werd gewerkt!! Petje af... edit: volgens mij heb je (reflekterend) metaal bevestigd... slim... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 19 maart 2011 Share Geplaatst: 19 maart 2011 Mooi en handig ga je enorm plezier aan hebben. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RickT Geplaatst: 19 maart 2011 Share Geplaatst: 19 maart 2011 Ben helemaal verliefd op je koude kas... de aanzet was al veelbelovend, maar nu die af is... hoppie de toppie... Ik vond je al stil... maar ja... er werd gewerkt!! Petje af... edit: volgens mij heb je (reflekterend) metaal bevestigd... slim... Klopt, radiatorfolie. Beetje reflecterend ook idd. @Bonny: Ik zal binnenkort nog even wat detail foto`s van de ramen plaatsen. Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gast Geplaatst: 19 maart 2011 Share Geplaatst: 19 maart 2011 Ik vind hem ook schitterend! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 19 maart 2011 Share Geplaatst: 19 maart 2011 Ben helemaal verliefd op je koude kas... de aanzet was al veelbelovend, maar nu die af is... hoppie de toppie... Ik vond je al stil... maar ja... er werd gewerkt!! Petje af... edit: volgens mij heb je (reflekterend) metaal bevestigd... slim... Klopt, radiatorfolie. Beetje reflecterend ook idd. @Bonny: Ik zal binnenkort nog even wat detail foto`s van de ramen plaatsen. Stekker in de folie pluggen... hebben ze centrale verwarming plus dubbel glas... energielabel AA vermoed ik dan... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 19 maart 2011 Share Geplaatst: 19 maart 2011 Erg mooi geworden rick, ga je veel plezier aan hebben. Stekker in de folie pluggen... hebben ze centrale verwarming plus dubbel glas... energielabel AA vermoed ik dan... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Koert Geplaatst: 19 maart 2011 Share Geplaatst: 19 maart 2011 Ziet er echt heel wreed uit, super! Latjes er bij om de ramen open te zetten (zouden die trouwens niet om kunnen vallen door de wind of zo?) en had je nou de binnenkant bekleed met trespa of zo? Zou wel duurzamer zijn lijkt me. Quote Even a broken clock is right twice a day Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Helly Geplaatst: 19 maart 2011 Share Geplaatst: 19 maart 2011 Rick, ziet er helemaal TOP uit!! Wat zullen je plantjes er blij mee zijn. Quote Good things come in small packages Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RvO Geplaatst: 19 maart 2011 Share Geplaatst: 19 maart 2011 ... volgens mij heb je (reflekterend) metaal bevestigd...Ik maak me nu al zorgen dat m'n koude bak te warm wordt. Er staat een min/max thermometer in. Van de week bijna dagelijks boven de 20', één keer zelfs 28' 's Nachts meestal net een paar graadjes boven de buitentemperatuur. Heeft iemand een idee waarmee ik de nachttemperatuur iets kan opkrikken en de de temperatuur overdag iets kan laten dalen. Overdag staat het raam al op een kier, die had ik al bedacht. Groet, RvO Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 19 maart 2011 Share Geplaatst: 19 maart 2011 Overdag.. T glas afdekken op het midden van de dag? doe ik soms wel is, gewoon stuk karton ofzo. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 19 maart 2011 Share Geplaatst: 19 maart 2011 Of het echt werkt weet ik niet... flessen met water in je bak... overdag trekken ze warmte om op temperatuur te komen, en 's nachts geven ze nog een tijdje warmte af... ik heb ook wel eens gelezen... een lantaarntje laten branden, waxine lichtje (is maar 4 uur) of zoiets... maar jouw bak is ook plat herinner ik me... zou ik geen kaarsje onder het glas zetten... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 19 maart 2011 Share Geplaatst: 19 maart 2011 Ik heb wat rieten strandmatten achter de hand... voor als ik ooit iets tegen de zon/warmte zou moeten beschermen... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RvO Geplaatst: 19 maart 2011 Share Geplaatst: 19 maart 2011 Of het echt werkt weet ik niet... flessen met water in je bak...Zoiets ga ik eens proberen. Misschien werkt het ook met (bak)stenen? Ik ga het morgen proberen.Afdekken midden op de dag werkt natuurlijk ook. Ik ben wel verbaasd dat dat nu al moet. Beginner hè. ... een lantaarntje laten branden, waxine lichtje ... Een kerstbak? . In noodgevallen (dreigende nachtvorst ofzo) misschien wel een idee.Schiet me ineens te binnen. Een warme kruik is wellicht ook een idee. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 19 maart 2011 Share Geplaatst: 19 maart 2011 Er bestaan grond-verwarmings-kabels... geen idee of mensen dat er voor overhebben. Maar wat mij nog slimmer lijkt: Tuinlampjes op zonne energie kopen. De ledjes vervangen door gloeilampjes, en die 's nachts laten branden.. Wel gloeilampjes die veel warmte afgeven!! Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RvO Geplaatst: 19 maart 2011 Share Geplaatst: 19 maart 2011 Er bestaan grond-verwarmings-kabels... geen idee of mensen dat er voor overhebben. ...Ik niet. Kost me teveel energie. En ik moet zo'n 15 m kabel aanleggen. Mijn idee was juist dat een koude bak geen energie zou kosten. Anders had ik er wel een "warme" bak van gemaakt. ... Tuinlampjes op zonne energie kopen. De ledjes vervangen door gloeilampjes, en die 's nachts laten branden.. Wel gloeilampjes die veel warmte afgeven!!Ik vrees dat dat niet gaat werken. Helaas, want het is wel een leuk idee.Een dergelijk lampje heb ik al, maar dan op het terras. Met ledjes brand het 's avonds een paar uur. Dus juist op het koudste deel van de nacht niet meer. Met een gloeilampje brandt zo'n lampje natuurlijk nog korter. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
greetje11 Geplaatst: 20 maart 2011 Share Geplaatst: 20 maart 2011 Wat een mooie bak Rick.Ben er jaloers op. Wil ook zo'n bak, kun je een keer komen klussen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RickT Geplaatst: 20 maart 2011 Share Geplaatst: 20 maart 2011 Dank jullie wel allemaal voor de complimentjes Bij het uitdenken van de bak zat ik toch met een paar vraagjes. Ik had natuurlijk geen voorbeeld dus is moest een beetje mijn fantasie gebruiken. Ik had eerst ook scharnieren op het eerst raam gezet, maar kwam er al snel achter dat dit niet echt handig is. Want je wilt je bak ook wel eens omspitten. Verder wil ik het ook goed water kunnen geven. Het is daarom veel handiger als je het glas er gewoon ff af kunt halen. En zo waren er nog wel een paar dingetjes waarvan ik nu denk, dat doe ik de volgende keer toch anders. Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bonnie f Geplaatst: 20 maart 2011 Share Geplaatst: 20 maart 2011 Ik vind het echt prachtig. Dank voor de detailfoto. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 20 maart 2011 Share Geplaatst: 20 maart 2011 Rick, echt mooi! Opzich ziet het er simpel uit, (had het lastiger ingeschat). Maar de tijd.. het kost denk echt gigantisch veel tijd?? hoelang was je er mee bezig denk je?? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
wittepostduif Geplaatst: 20 maart 2011 Share Geplaatst: 20 maart 2011 Mooie bak hoor, Toch wel handig hé dat er in Pendrecht wordt gesloopt . Zo hadden wij heel veel houten palen hier. Toen ze aan het spoor begonnen. De rails werd daarop aangeleverd. Misschien hebben we nog wel wat over. Kan mijn man ook een bak maken. En staat hij al vol de bak? Quote groetjes Natalie Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.