Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Onrijpe valappeltjes


jasmin

Aanbevolen berichten

Volgens mij wordt ik enthousiaster van chutney... zit zojuist een inmaakboek te lezen. Zure appels kunnen bij veel inmaakrecepten gebruikt worden.

Klinkt leuk. Appelchutney, nooit gegeten maar lijkt me goed!

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

dit topic even updaten...

ik vond div. links op het forum dus lijkt het me handig als de ervaren inmaaksters hun recepten even willen plaatsen hier

wat ik zoal gelezen heb kan je van onrijpe appels goed appelmoes maken en van de schillen/klokhuizen appelstroop

wie helpt ons aan wat recepten met hoeveelheden

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik vind het opmerkelijk dat er hier sprake is van appelstroop te maken van enkel de klokhuizen en de schillen . Hier worden de val appels in stukken gesneden en eventueel het slechte (beginnend rot aantasting wormpje ) verwijderd . Ga in een kookpot samen met bodempje water en word gekookt tot moes . Dan ga alles in een stoffen doek voor uit te lekken dit gedurende 24 uur . Dan word er suiker toe gevoegd en aan de kook gebracht als het voldoende dik is (test met koud koffiebordje) in de potjes gedaan en je heb gelei .

 

Ik heb dit enkele jaren geleden gedaan met val stoofperen maar eerst sap laten inkoken en dan suiker bij en nog deel laten inkoken dat op het einde minder dan 1/2 overbleef en je heb appelstroop

 

Weet niet of in Nederland onderscheid gemaakt word tussen gelei en stroop .

Gelei oranje roze

Stroop (type Luikse stroop) Donker bruin en dikker .

Hoeveel suiker zal ik eens terug moeten vragen maar heb evenveel suiker gebruikt voor de stoop dan de gelei.

Ik heb een appelboom staan die steeds veel appels draagt maar vind ze rauw niet te eten dus worden ze verwerkt tot moes gelei en stroop .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...