Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Molsla

appelvrouw

Aanbevolen berichten

Heb ik vorig jaar om gemakkelijk aan molsla te komen nog paardenbloemwortels uitgegraven, dit jaar wil ik het allemaal nog wat gemakkelijker.

Dus graaf ik de wortels niet meer uit, maar maak er ter plekke molsla van.

Dat kan natuurlijk alleen maar omdat ik besloten heb de tuin niet te frezen het najaar, maar de bedden af te dekken en in het voorjaar de grenilette ter hand te nemen.

Tijdens het wieden heb ik vanaf begin augustus al dikke paardenbloemplanten laten zitten in de tuin.

Nu heb ik ze afgesneden zoals je een witlofwortel behandeld( dat moet goed komen dacht ik) iets van 3 centimeter blad heb ik laten zitten.

De molshopen in mijn tuin komen nu goed van pas.Enkele keren heen en weer lopen met een emmertje, de afgesneden planten goed bedekken en hupla: de artificiële molshoop is niet van echt te onderscheiden

img954718251352908964.JPG

img954824551352908985.JPG

img955081761352909024.JPG

Nu maar wachten op het voorjaar, of misschien wat vroeger als de winter niet al te koud is...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weeks later...
  • 2 years later...

Taraxacum officinale 'sativum' is een beetje gekke naam. Op internet lees ik dat het om een verbeterd paardenbloemen ras gaat. Maar dat kan helemaal niet want paardenbloemen zijn Apomixisch. Dat wil zeggen dat ze zich ongeslachtelijk voortplanten. Ze klonen zichzelf. Ergens in de evolutie moet er een paardenbloem zijn geweest die gedacht heeft; slecht weer, geen paardenbloemen in de buurt waar ik mee kan kruisen? Dan produceer ik ongeslachtelijk zaad. Veel planten kunnen zich ongeslachtelijk (zonder sex) generatief (via zaad) voortplanten maar de paardebloem heeft het vermogen om zich te kruisen met een andere paardenbloemplant verloren. En daarom zijn alle paardenbloemen geel! Er komen een paar ondersoorten van de paardenbloem voor, zoals de moeraspaardenbloem met dieper ingesneden blad. Maar deze kloont zichzelf ook. Het bestaan van ondersoorten suggereert dat paardenbloemen in het verleden wel konden kruisen, daarmee genetisch materiaal konden uitwisselen en konden evolueren tot verschillende vormen (soorten)

In Japan komt een andere paardenbloem voor, Taraxacum albidum. Deze kan zich wel kruisen. Er bestaan witte, gele en roze bloeiende vormen van deze plant. Wetenschappers hebben zich lang afgevraagd waarom de paardenbloem nog de moeite neemt om bloemen te produceren. Ze planten zich toch ongeslachtelijk voort,.. waarom die display? Paardenbloemen hebben voor hun grote een uitzonderlijk grote bloem. Men denkt nu dat de paardenbloem zoveel energie stopt in zijn bloemen om bijen af te lijden van andere (gelijktijdig) bloeiende akkerkruiden. Zodoende maakt de concurrentie minder zaden aan en blijven er meer groeiplaatsen beschikbaar voor de paardenbloem.

Paardenbloemenzaad kopen kan, maar waarom zoek je niet zelf een mooie plant uit en win je daar wat zaad van? Een mooie breedbladige of juist een met getand blad.

Zaai ze op regels en dek volwassen planten af met aarde of omgekeerde bloempotten om de bladeren te bleken. Groen blad eerst afsnijden,...

Mosla is een hoop werk. Capucijnenbaard is een vorm van witlof wat een smakelijker, uniformer en groter volume geeft dan molsla. Deze teel je net zo als reguliere witlof, maar je zou ze ook tijdens de groei kunnen afdekken zoals molsla,..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Menno,

De naam voor de paardenbloem is taraxacum officinale maar in sommige kruidenboeken is de naam taraxacum officinale sativum. Ik vrees dus dat er twee namen gebruikt kunnen worden en beide correct toegepast kunnen worden.

Ik ben van plan om de paardenbloemen onder een hoop aarde te gaan zetten en zien wat er verder gebeuren zal.

Mvg Sven

Regenwormen graven gangen, en veel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...

Het lijkt mij leuk om molsla te kweken. Ik wil de planten gaan zaaien en ze op een gegeven moment gaan uitbleken door er een omgekeerde terracotta pot boven te zetten. Misschien zijn er ook wel andere manieren.

Graag zou ik ervaringen van anderen vernemen met betrekking tot deze plant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...