jasper Geplaatst: 10 november 2013 Share Geplaatst: 10 november 2013 in oktober heb ik weer knoflook gepoot. 3 verschillende soorten.De (zand)grond heb ik goed omgespit en met compost en grit iets verhoogd. Daarna de teentjes gepoot.Afgelopen jaar waren was mijn oogst groot en de bollen heel klein, maar lekker.Heeft iemand een tip hoe ik mijn bollen wat groter kan laten worden komend jaar?Misschien extra kalium in het vroege voorjaar?Jasper Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nynkef Geplaatst: 10 november 2013 Share Geplaatst: 10 november 2013 Wanneer heb je ze geoogst ? k heb ergens gelezen dat juist in het laatste stadium, als het loof al aan het afsterven is, de bollen goed gaan groeien Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasper Geplaatst: 10 november 2013 Auteur Share Geplaatst: 10 november 2013 Ik heb ze geoogst toen bijna al het blad verdord was, half augustus. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 10 november 2013 Share Geplaatst: 10 november 2013 Compost + wat extra kalium. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 10 november 2013 Share Geplaatst: 10 november 2013 Ja inderdaad. Maar ik denk ook wel dat de grondsoort wat uitmaakt. Zand is lekker doorlatend, en daar houdt knoflook wel van. Maar houdt voeding minder goed vast ( zand is meestal van zich wat armer ) en dat zou de maat van je knoflook kunnen verklaren. Ik zou ( als de knoflook verder wel naar wens was ) er maar blij mee zijn met zo'n grondje ( minder wintergevoelig en nattigheid ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Piroska Geplaatst: 10 november 2013 Share Geplaatst: 10 november 2013 Zorg ook voor goed pootgoed, hoe groter de teen hoe groter de bol. Ik stop alleen de allergrootsten in de grond. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Itoero Geplaatst: 10 november 2013 Share Geplaatst: 10 november 2013 Knoflook heeft blad (=fotosynthese) nodig om te groeien, je oogst ze dus in elk geval op het goede moment.Ik heb ook al gehoord dat zandgrond goed is omdat het sneller uitdroogt en opwarmt, maar dat men op zwaardere grond grotere bollen krijgt. Je kan in februari wat korrelmeststof toevoegen.Dat wordt vaak gedaan. Ik heb heel wat compost en gebruikte/bewortelde potgrond gemongen in de ruggen waar ik de knoflook heb ingeplant. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasper Geplaatst: 11 november 2013 Auteur Share Geplaatst: 11 november 2013 Dank voor alle reacties en tips. De knoflook komt van een goede knoflook kweker.Ik zal in het vroege voorjaar wat extra (kalium) mest toevoegen. Zal jullie aan het eind van de zomer laten weten of het geholpen heeft. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 11 november 2013 Share Geplaatst: 11 november 2013 Zorg ook voor goed pootgoed, hoe groter de teen hoe groter de bol. Ik stop alleen de allergrootsten in de grond.Als aanvulling hierop: Appelvrouw had op de moestuinforum-dag nog een goede tip gekregen van een knoflook kweker: alleen de buitenste tenen gebruiken, de binnenste gebruik je in de keuken, niet als pootgoed. Wat is de plantafstand die je gebruikt hebt Jasper? Staan ze op een voldoende zonnige plek? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasper Geplaatst: 12 november 2013 Auteur Share Geplaatst: 12 november 2013 Dag Jorg, Ik gebruik alleen de buitenste grote tenen. De rest gaat in het eten.De pootafstand is ong. 12 cm. en ze staan de hele dag in de zon.Ik denk dat het probleem voornamelijk ligt in de arme zandgrond, dus meer bemesting vroeg in het jaar.Eigenlijk is het een luxe probleem, want de oogst was dit jaar goed.(wel klein)Dank je voor je aanvulling. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Itoero Geplaatst: 12 november 2013 Share Geplaatst: 12 november 2013 Misschien is dit wat: DCM Vivikali, Dat is een organische meststof met NK 2-20, zonder zouten, mag gebruikt worden in Biologische landbouw.http://www.sz-zaden.nl/_ARTIKELINFO?RBA_AC=1182784 Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.