Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Knoflook, hoe krijg ik de bollen groter?

jasper

Aanbevolen berichten

in oktober heb ik weer knoflook gepoot. 3 verschillende soorten.

De (zand)grond heb ik goed omgespit en met compost en grit iets verhoogd. Daarna de teentjes gepoot.

Afgelopen jaar waren was mijn oogst groot en de bollen heel klein, maar lekker.

Heeft iemand een tip hoe ik mijn bollen wat groter kan laten worden komend jaar?

Misschien extra kalium in het vroege voorjaar?

Jasper

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad. Maar ik denk ook wel dat de grondsoort wat uitmaakt. Zand is lekker doorlatend, en daar houdt knoflook wel van. Maar houdt voeding minder goed vast ( zand is meestal van zich wat armer ) en dat zou de maat van je knoflook kunnen verklaren. Ik zou ( als de knoflook verder wel naar wens was ) er maar blij mee zijn met zo'n grondje ( minder wintergevoelig en nattigheid )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knoflook heeft blad (=fotosynthese) nodig om te groeien, je oogst ze dus in elk geval op het goede moment.

Ik heb ook al gehoord dat zandgrond goed is omdat het sneller uitdroogt en opwarmt, maar dat men op zwaardere grond grotere bollen krijgt.

Je kan in februari wat korrelmeststof toevoegen.

Dat wordt vaak gedaan.

Ik heb heel wat compost en gebruikte/bewortelde potgrond gemongen in de ruggen waar ik de knoflook heb ingeplant.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg ook voor goed pootgoed, hoe groter de teen hoe groter de bol. Ik stop alleen de allergrootsten in de grond.
Als aanvulling hierop: Appelvrouw had op de moestuinforum-dag nog een goede tip gekregen van een knoflook kweker: alleen de buitenste tenen gebruiken, de binnenste gebruik je in de keuken, niet als pootgoed.

Wat is de plantafstand die je gebruikt hebt Jasper? Staan ze op een voldoende zonnige plek?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Jorg,

Ik gebruik alleen de buitenste grote tenen. De rest gaat in het eten.

De pootafstand is ong. 12 cm. en ze staan de hele dag in de zon.

Ik denk dat het probleem voornamelijk ligt in de arme zandgrond, dus meer bemesting vroeg in het jaar.

Eigenlijk is het een luxe probleem, want de oogst was dit jaar goed.(wel klein)

Dank je voor je aanvulling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...