mijngroentetuintje Geplaatst: 27 mei 2015 Geplaatst: 27 mei 2015 (aangepast) Halloo! ik ben nieuw op dit moestuin forum en ik dacht; ik gooi er gelijk een vraag op . ik heb dus zaden van kaskomkommers gekocht en ik heb geen kas en nu zijn ze al zo'n 50 cm hoog dus ik vroeg me af: kun je kaskomkommers ook buiten kweken? het is een hybride ras trouwens 27 mei 2015 aangepast door Gast Quote
Balto Geplaatst: 27 mei 2015 Geplaatst: 27 mei 2015 Ik denk dat je dan geen goede oogst krijgt. Kan je zelf geen kasje maken? Op marktplaats zijn ook van die kleine kasjes (koude bakken) te koop voor weinig geld. Quote
Missmass Geplaatst: 27 mei 2015 Geplaatst: 27 mei 2015 Mijn ervaring is dat snack-komkommers prima buiten in de volle grond te kweken zijn, maar de grotere soorten niet. Hetzelfde met tomaten, cherrytomaatjes gaan prima, maar de grotere soorten niet. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
weknow Geplaatst: 27 mei 2015 Geplaatst: 27 mei 2015 Of je sommige (subtropische) planten hier ook buiten kunt telen hangt samen met 2 kenmerken van een plant/ras. - De snelheid waarmee ze vrucht zet en de vruchten kunnen rijpen. (Vroege rassen beginnen wat eerder te bloeien en vruchten te vormen)- De warmte en bescherming tegen afkoeling (door wind, regen e.d.) die een plant nodig heeft om gezond te blijven. In een koude kas is er tussen zeg mei en begin oktober (minder dan een half jaar dus) een klimaat dat dichtbij subtropisch komt te maken. Daarin is het mogelijk - mits je de planten al binnen opkweekt - om die gewassen zich net goed te laten ontwikkelen en voldoende lekkere vruchten te laten geven. Buiten is dat eigenlijk niet mogelijk, tenzij het een uitzonderlijk goede zomer is. Nu zijn er door de eeuwen heen soorten ontwikkeld (door steeds de sterkste, snelstrijpende en het beste tegen kou bestand te selecteren en daarmee verder te kweken) die het net wel buiten kunnen redden in ons klimaat. Misschien soms wat kleinere, minder, minder zoete of minder mooie/lekkere vruchten maar het kan.....en die worden verkocht als vollegrondkomkommers. Het antwoord is dus...neen eigenlijk kan het niet. (Tenzij je voor gunstige omstandigheden kunt zorgen, een warm beschut plekje, onder glas in een platte bak en het weer ook nog meewerkt...dan kan het misschien ook wel eens toch goed gaan). Hetzelfde verhaal gaat op voor tomaten, paprika's, pepers, aubergines, meloenen.... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
popke Geplaatst: 27 mei 2015 Geplaatst: 27 mei 2015 Bij mij zijn afgelopen twee jaar de komkommers buiten in de volle grond prima gegaan. Ik weet niet wat de term "kaskomkommer" betekend, maar om aan te geven dat komkommer buiten wel kan ( zaad van de Lidl) Quote
Jeroen161 Geplaatst: 28 mei 2015 Geplaatst: 28 mei 2015 @RobO, in de link staat: Buitenkomkommers hebben zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen. De laatste moeten dus worden bestoven. Buiten doen de insecten dat.Je wilt toch juist geen bestuiving bij komkommers? Indien dit gebeurd krijg je toch allemaal dikke komkommer met zaden erin? Tenzij je deze wilt oogsten natuurlijk.. Quote
weknow Geplaatst: 28 mei 2015 Geplaatst: 28 mei 2015 Als je alleen vrouwelijke bloemen hebt, dan gaat bevruchten niet zo makkelijk. Maar even serieus.....stel dat je in de buurt van die alleen vrouwelijke bloemen makende planten een ander ras augurk of komkommer hebt staan met ook mannelijke bloemen, dan is de kans aanwezig dat sommige bloemen worden bevrucht voordat ze vruchten gaan vormen. Dan zou je zowel bevruchte (met pitten) als onbevruchte komkommers krijgen. Een probleem? Niet echt! Zolang je een bevruchte jong plukt, is ze niet echt anders dan een onbevruchte. De pitten in een te rijpe bevruchte komkommer zijn eenvoudig met een lepel eruit te scheppen. Vaak zullen de pitten dus geen echt probleem zijn, gewoon eetbaar. Alleen bij sommige rassen (meestal gele) die al over-rijp worden zijn die pitten wat hard en daardoor minder smakelijk. Bovendien kun je het verschil vrij gemakkelijk zien aan de buitenkant....bevruchte komkommers die te rijp zijn krijgen een buikje en verkleuren. In mijn jeugd....of een 30 a 40 jaar geleden lang is mag je zelf even bepalen - bestonden er alleen nog maar komkommers met pitten. Die waren ook lekker en prima te eten....mits ze niet overrijp waren...en zelfs dan werden ze opgegeten zolang ze niet bitter of zurig smaakten. In de lengte doorsnijden en de pitten kon je er zo uitscheppen met een lepel Bovendien zijn er rassen die zaad vormen die toch de moeite waard zijn omdat ze gewoon beter smaken of een lekkere andere smaak hebben dan wat er in winkels wordt verkocht. Bijvoorbeeld een sikkem-komkommer of een ronde citroen-komkommer zijn echt de moete waard om eens te proeven (zolang je ze vrij jong oogst). De smaak zal je aangenaam verrassen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
kiekenboerinneke Geplaatst: 31 mei 2015 Geplaatst: 31 mei 2015 Ik ben benieuwd: ik heb zowel in de kas komkommer staan ( rode en snack ) als buiten. ( Had de plant verwisseld met een courgetteplant ) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.