Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe in te delen (squarefoot garden)

Aanbevolen berichten

Ik heb een squarefoot garden bak gekocht (1.20 x 1.20) en ik zit op papier te spelen met de indeling.

Wat ik er in wil hebben is het volgende, zijn er dingen die een specifieke plek in de bak nodig hebben of niet meest bepaalde dingen kunnen staan?

Munt, kerstomaatjes, parijzer worteltjes, bieslook, knoflook, uitjes, komkommer, meloen, peterselie, sla, paprika, spinazie en frambozen.

Kan dit hier uberhaupt samen in?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heyhey,

Ik zal even een poging doen tot een antwoord .

De munt zou ik zeker in een aparte pot doen. Als je hem echt in de bak wil, dan zou ik hem in een pot ingraven. Munt woekert enorm hard . Voor je het weet heb je een bak vol munt .

Framboos schijnbaar ook, na even wat zoekwerk. Geen ervaring met kleinfruit in de MM. Ik zou het zelf niet heel snel doen, maar ik kan niet duidelijk aangeven waarom, tis maar een gevoel, misschien dat iemand anders daar wat meer zinnigs over kan zeggen?

Kerstomaatjes: welke soort heb je? Ergo, hoe groot wordt ze?

Parijse worteltjes: zeker! Naast of gemengd met de uitjes zetten schijnt te werken tegen wortel en ui vlieg.

Bieslook ook geen probleem, knoflook snel planten (zie andere topics daarover in het algemene moestuindeel).

Van spinazie heb je schijnbaar best wel wat nodig, 1 vakje zou niet genoeg zijn voor een maaltje, aldus mensen met ervaring hierin.

Komkommer en meloen worden beide grote planten. Er zijn voor zover ik weet zeker van komkommer rassen die je omhoog kan laten leiden aan een tralis, klimrek ofzo. Meloen heb ik geen ervaring mee. Maar zou ze zoiezo niet in het midden van de bak zetten, maar aan een hoek bijvoorbeeld. Als je met een klimrek werkt, ook erop letten dat ze de zon van de andere plantjes niet weghoudt. Dus tegen een muur bijvoorbeeld.

Maar zon is zoiezo iets waar je rekening mee moet houden voor alle planten. Algemeen gesproken: zorg dat grote planten de zon van kleinere planten errond niet weggeneemt.

Peterselie lijkt een lastige in combinatie met andere dingen: gaat blijkbaar niet goed met sla en ajuin bv. Tomaat naast ajuin is ook geen goed plan (en bieslook is ook een ui-actige natuurlijk, hoewel ik daar niets specifiek over kon vinden).

Ik zou aanraden, google even op goede buren slechte buren voor groenten en dan kom je hele lijsten tegen van planten die een goede of een slechte invloed op elkaar hebben als ze naast elkaar staan.

Hopelijk heb je hier wat aan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als wil de echte Square Foot Gardening (MM) principes volgen, dan moet je het zo doen:

Niks van hetzelfde groentefamilie mag naast elkaar (bijvoordbeeld erwten en bonen zijn hetzelfde familie, dus niet naast elkaar zetten). Ook 2 keer hetzelfde plant naast elkaar is niet zo slim (ziektes! maar in sommige boeken mag dat wel). Tomaaten en paprikas in de voorkant (ik bedoel dat ze moeten richting zuid zijn), maar pas dan op dat de planten daarachter ook zon krijgen. Sla richting noord (houd van schaduw). Komkommer in het midden of achter. De rest kunnen volgens mij overal. Bessen, aardappels enz mag je niet in MM bakken planten, want ze hebben veel meer ruimte nodig dan een paar vakjes. Met frambozen zou ik heel voorzichtig zijn, want zoals munt is de hele tuin binnenkort vol van frambozenwortels. Kruiden kunnen ook een vak delen (bijvoorbeeld halve vak bieslook, halve vak peterselie). Hoe groot je vakjes houd (30cm x 30cm of 40cm x 40cm), is je eigen keuze. Volgende jaar alle plekken wisselen (als je heeft in een vakje in 2014 een wortel, dan volgende jaar zou ik daar iets doen met bladeren en geen wortels. Bijvoorbeeld 2015 dan spinazie en niet pastinaak, want dat is ook een wortelgroente). Meloen kun je laten klimmen (best moeilijk), maar ik zou het eigenlijk niet in een bak doen, want het heeft ook heel veel ruimte nodig (of je moet hem 4 vakjes geven, zoals bij courgette). Het maakt niet uit welke soorten je van verschillende groentes heeft (als het niet een heel speciaal gigantisch soort is).

Meer info moet je in een boek of internet zelf opzoeken (bijvoorbeeld hoeveel uitjes per vak enz). Er zijn veel leuke boeken (Je eigen groentetuin op 1m2) en websites http://www.mijnmoestuin.nl/moestuin/gewas_rotatie.

http://www.makkelijkemoestuin.nl/zaaien-en-planten

Natuurlijk kun je ook tegen die principes gaan en doen wat je maar wil

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een (denk ik) redelijke indeling.

Hoe ziet onderstaande eruit?

Ik heb geen paint oid op mijn pc momenteel, dus ik zet alles op de juiste volgorde naast en onder elkaar neer voor het idee.

Komkommer Stambonen Meloen Frambozen

Knoflook Munt (inpot) Bloemen Bieslook/Peterselie (ieder half vakje)

Slasoort Mais Spinazie Worteltjes

Paprika Bloemen Uitjes Kerstomaatjes

Elk vakje is 30x30 cm groot.

De komkommer, bonen, meloen en frambozen staan achterin.

De zon staat er vanaf een uur of 11 tot einde van de middag op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nederige toevoeging zou zijn : skip een aantal soorten want dat gaat écht allemaal niet passen.

twee voorbeelden : de meloen. Als die het al zou doen: wat verwacht je hoe groot die plant zou moeten worden om 1 meloentje te produceren ? ( een meloentje van zeg 15 cm doorsnede dan )

En de framboos ? Die staat daar dus jaren en jaren achtereen in 1 en hetzelfde vak ?.

6 uitjes in een vak zal wel nét gaan. en een half maaltje spinazie in 1 vak ook wel ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oude topic over mais: https://www.moestuinforum.nl/suikermais-in-een-makkelijke-moestuin-t7851.html

In mijn boek mag je wel mais kweken in MM. Het kan hetzelfde formaat zijn als een tomaat (ik heb grote tomaten) Meloen ook (zelf zou ik niet doen, maar dat heb ik al gezegd). Frambozen niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mais is best nog te doen in 1 vak, heb ik vorige zomer nog gedaan en groeide mooi uit. Wel iets mindere bestuiving.

Voor de komkommer zou ik misschien 2 vakken reserveren, want de kans is groot dat hij nogal uitbreidt en andere (lagere) gewassen daardoor in het gedrang komen.

De framboos en meloen zou ik persoonlijk niet in een square foot garden plaatsen. De meloen neemt veel plaats in als je wil dat het wat wordt, zoals Bit al zei.

De framboos zou ik in een grote pot doen, bv. 40cm diameter of groter. Ik heb een blauwe bes in zo'n pot staan en dat gaat wel goed. Ik krijg elk jaar steeds meer bessen.

Kerstomaten op de voorgrond kunnen misschien een schaduw werpen over de worteltjes en de bloemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Principieel doe je dat eigenlijk niet volgens SFG, liefst zo veel mogelijk afwisseling in de bakken en geen twee dezelfde soorten (in dit geval 'wortel' algemeen, dus andere soorten worteltjes ook) naast elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is in Engels maar deze zijn de families. Dus je mag niet 2 soorten wortels naast elkaar, maar bijvoorbeeld selderij ook niet naast wortels, want het is hetzelfde familie. Wat moet je dan doen als je wil 4 soorten wortels planten? In 1 kleine bak is het best moeilijk, maar als je ze in de hoeken plant, komt alles in orde.

plantfamilies51251393968270.png

Ik volg dat zelf niet altijd. Bijvoorbeeld wat gaan in de kas? Tomaten, paprikas, aubergines...allemaal van hetzelfde familie. Daarom volg ik dit principe in mijn kas niet, maar in de rest van mijn tuin wel. Mijn plan: http://www.growveg.com/garden-plan.aspx?p=482390dxdddd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe mijn komkommers wel in 1 vakje. Goed laten klimmen en als nodig dan snoeien.

Fruit? SQFG is niet goed voor meeste fruitsoorten, het is meer voor groente. Je kunt wel een aardbei in een vakje planten, maar voor goede oogst heb je meer dan 1 aardbei nodig. Heb je echt geen ruimte in de tuin? Ik zou een minitree kopen en bijvoorbeeld naast een SQFG bak planten (of in een pot kan ook) of bessen (welke dan ook) in een grote pot groeien. Ook kun je die meloen laten groeien, als je dat echt wil doen, maar dan niet in een bak maar naast een bak (als je extra ruimte heeft en genoeg ruimte om daar nog te lopen), boven jou schuur, rond de afvalcontainers, ook in een grote pot enz. Moeilijk om te zeggen waar precies want ik ken je tuinindeling en m2 niet. Alles is mogelijk, je moet het alleen zelf doordenken.

EDIT: Ik woon in een rijtjeshuis, dus voor mij is ruimte altijd een probleem. Zelf heb ik 3 minitrees die groeien naast mijn 3 SQFG bakken (ze hebben maar 60cm afstand nodig) en Zaterdag ga ik mijn Loganbessen halen (ze zijn een klimplant en gaat tussen mijn minitrees (die naast en schutting staan) omhoog klimmen. Voor aardbeien heb ik een rek met Bato bakken. Mijn enige meloen gaat ook in een Bato bak en op de dak (geen ervaring met een meloen, kan dus niet zeggen of dit gaat lukken of niet). Zou ik een grotere tuin hebben dan zou ik meteen meer fruit gaan kweken (druiven, kiwis, frambozen), maar op dit moment heb ik al veel meer dan een gemiddelde tuin in de buurt.

aangepast door Gast

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...