Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

(groene) Tomaten binnen huis laten rijpen?

kustlijn

Aanbevolen berichten

Gezien de zeer vele tomaten zijn wij lichtelijk bang dat nogal wat tomaten niet volledig zullen rijpen.

Er werdt ons geadviseerd de bloemen en vruchtbeginselen zo halverwege/eind juli te verwijderen.

Dit omdat deze waarschijnlijk toch niet meer tot wasdom zouden komen.

Zijn jullie met deze datum eens?

Verder werdt ons geadviseerd om toch flink wat tomaten weg te nemen zodat andere sneller kunnen rijpen.

Dat hebben we gedaan, maar ja ik als echte Hollander kan dat eigenlijk niet over mijn hart krijgen.

Zomaar tomaten weghalen.

Nee, niet echt mijn ding.

Gezien de tomaten rijping bij onze buren en familie, doen we het niet slecht

Ook hebben we Gele tomaten die echt voor lopen op de rode tomaten.

(Ik heb trouwens vernomen dat tomaten van oorsprong geel zijn, vandaar de Italiaanse benaming Pomodoro (pomo di oro), wat "appel van goud" zou betekenen.)

Ook de kleine tomaatjes zijn al oranje/rood en erg zoet.

Mochten wij onrijpe tomaten hebben, dan zouden wij deze in huis kunnen rijpen.

Althans de moeder van mijn verloofde rijpt de bijna rijpe tomaten altijd in huis verder, zodat de plant de energie in andere tomaten kan steken.

Met dit gegeven ben ik op het internet gaan zoeken.

Daar las ik dat men zelfs gehele planten oogst en deze opgehangen in huis laat rijpen.

Dit bijvoorbeeld als er een koude en/of vochtige periode aanstonds is.

Ook als de tomaten nog groen zouden zijn.

Nu vraag ik mij af, kan je groene tomaten in huis volledig laten rijpen?

Op de zeevaartschool leerde ik vroeger ook met verschillende ladingen om te gaan.

Dus ook met verschillende landbouw producten.

Zo leerde ik dat je aardappelen en uien nooit bij elkaar in de buurt mocht stouwen.

Koffie bonen namen dan weer snel luchtjes en smaak over van (sterk) oderende goederen.

En appels en bananen versterkten het rijpingsproces van elkaar en andere vruchten.

Dan zou ik dus denken dat ik, indien een appel of banaan bij niet rijpe tomaten in een bak of papieren zak doe, deze sneller rijpen zullen.

Een plastic zak of bak zou schimmel bij tomaten veroorzaken door vocht ophoping in de zak/bak.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de proffesionele teelt doen ze niet anders, groen oogsten en tijdens transport verder laten rijpen.

Leuk filmpje: http://player.omroep.nl/?aflID=10852946

Ik laat de tomaten die nog niet rijp zijn gewoon in het donker (in het keukenkastje) rijpen. Maar alleen als het echt niet anders kan, de smaak is natuurlijk veel beter als ze aan de plant rijpen.

Hoe vroeger je aan vruchtdunning en toppen begint, des te eerder kan je rijpe tomaten oogsten. Ik ben het eens met de tijden die op internet worden genoemd, (eind) juli voor buiten en begin augustus voor in de kas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan wel (bloemtros laten staan) natuurlijk , blijft een gok.

Kustlijn,

ik heb nog even opgezocht hoe dat nu werkt met een banaan en een groene tomaat laten rijpen. Bananen (en ook appels) geven het gas ethyleen af, dit zorgt er voor dat de banaan rijpt maar heeft ook effect op het rijpingsproces van de tomaat. Stop ze samen in een afgesloten zak/. De groene tomaten mogen trouwens niet te koud staan.

In het donker heeft voor mij vooral een praktisch nut, namelijk dat ze niet in de weg staan. of het ook effect heeft weet ik niet, ben jij daar iets over tegen gekomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik ook maar wat extra blad wegsnoei.

@ Eut,

aha, zo werkte dat ook al weer.

Ethyleen is de dader

Over dat donker rijpen vind ik momenteel nog steeds geen uitleg.

Wel dat het vaker gezegd/geschreven wordt.

Maar het waarom....... .

Ik las op: http://nl.yunomi.be/artikel/tomaten-rijpen-0

"Als je tomaten afplukt vooraleer ze volledig rijp zijn, dus net zoals Bommabo zegt, heb je veel minder en minder grote zaadjes in je tomaat, dus veel smakelijker ook om op te eten. Nog een tip, die ik ooit eens op TV zag en zelf toegepast heb : ik had in oktober ! nog volop groene tomaten aan de struiken hangen, ik heb die in houten kistjes gelegd in een koele, donkere kelder : we hebben de hele winter verse tomaten gegeten, die rijpen langzaam voort. Dit had ik gezien in een reportage over Rusland."

Verder las ik net op een (inmiddels gestaakt? ) tuinforum het volgende:

"Er is hier een topic geweest, maar ik kan het niet meer vinden. Daarin werd vermeld dat je tomaten sneller kon laten rijpen met appels op dezelfde schaal. Toen vertelde ik dat de tomaten dan al wel een kleurtje moeten hebben, maar dat ik een proef zou doen met knalgroene toamten. Nou die proef is als volgt verlopen:

Afgestoten groene tomaten bij appels gelegd. Ze hebben er weken overgedaan en toen ineens werden ze nog oranje en vandaag heb ik ze opgegeten. De schil was al een beetje aan het verdrogen, maar ze waren zelfs nog op smaak gekomen."

Lees het vervolg van deze interesante treat op : http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=14&page=18&tid=19928

Op een website vond ik het volgende: "Een biologische tuinier behandelt de narijp­tomaten op de gewone manier. Je legt ze in bakjes van 1 of 2 lagen bij een temperatuur tussen 13 en 18°C, met een ideale waarde rond 16°C. Dat is dus zoveel als een koele kamer in huis. Bij lagere temperaturen is de kans groot dat de vruchten niet meer bijkleuren."

en

"Licht werkt ook positief, maar rechtstreekse zonnestraling doet de temperatuur te hoog oplopen."

Hier wordt dus helemaal niet gerept om het donker te houden.

Wellicht moet ik eens de proef op de som nemen.

Het gehele verhaal* kan je lezen op : http://www.marechal.be/nl/gidsen-en-brochures/infobrochures/de-grote-groenten-special/vruchtgewassen/tomaat

Hier lees je bijvoorbeeld dat profesionele tuinders de tomaten met de chemische, hormoonachtige stof ethefon bespuiten.

Dit om de ethyleen productie te bevorderen.

* De Nederlandse auteurs wet laat alleen het citeren van (internet)publicaties toe.

Onze nieuwe habitat :

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 years later...
  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

ik heb ook een bak onrijpe tomaten staan, maar ik vroeg mij af of er per se een banaan bij moet. Is het niet voldoende om andere rijpe tomaten er bij te leggen? Ik had meen ik ooit eens ergens gelezen dat rijpe tomaten ook ethyleen afgeven.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

In tegenstelling van eerdere jaren worden mijn tomaten eind augustus plots wel rood.

Ondanks de koude nachten en lage dag temperaturen hier.

Het afgelopen jaren lukte mij het niet echt om nog groene geoogste tomaten alsnog rood te laten worden.

Ze werden slecht alvorens te kleuren.

Het lukte mij wel om al gekleurde (geel/oranje) tomaten rood te laten worden.

De truc met o.a. bananen heeft bij mij de afgelopen jaren geen significante verbeteringen laten zien.

Soms waren de resultaten beter, soms slechter.

Vorig jaar heb ik zelfs de gehele Äpfel fallobst van mijn appelbomen in de tomaten kas gestort.

Op meters afstand van de kas rook ik de appels al, maar geen verbetering in verkleuren met vergelijkbaar staande tomatenplanten.

Dit jaar sloeg bij mij in de kas Kraut- und Braunfäule ( Phytophthora ) toe, ondanks dat het niet zo warm en vochtig was.

Eer zelfs veel te koud.

Enfin, ik heb om verdere besmetting te voorkomen bijna alle bladeren weggesnoeid.

Ik dacht wellicht word nu nog een tomaat rood.

Tot verrassing worden erg veel tomaten plots rood, en dat met dag temperaturen onder de 10 graden, en nacht temperaturen van rond de 3 graden.

Veel zon hebben we ook al niet.

Dus voortaan moet ik eerder erg veel blad weg halen denk ik.

Onze nieuwe habitat :

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...