Ann123 Geplaatst: 12 juni 2016 Share Geplaatst: 12 juni 2016 Begin deze lente stond er een zieke plant in de tuin. Gezien ik niet wist welke plant het was en mijn nieuwsgierigheid (onkruid? Iets moois? Stevia-achtige bladeren maar niet zoet dus geen stevia) groter dan mijn gezond verstand (zieke plant dus weg met groen afval) heb hem laten staan. Algauw begon een zonnebloem ernaast er ook zo uit te zien. Hieronder een zieke zonnebloem naast een gezonde. De zieke onbekende plant staat niet op de foto want weggehaald toen de zonnebloem er raar begon uit te zien. Wat later begonnen ook pepers dat gekrulde en gekartelde bladeren te vertonen. En een physalis En zelfs de smeerwortel Een groot deel van de goudsbloemen hebben het ook. Vorig jaar hadden ze meeldauw, nu dit rare blad Enkele pistes: - Onze appelaar heeft al enkele jaren een gekruld blad en beestjes in de vruchten (appelbladroller dus). Lijkt me niet dat zij de schuldigen kunnen zijn? - Er zitten bladluizen, vooral op bessen maar niet echt een grote plaag dit jaar. - Wat wel een plaag is zijn de pissebedden. Er zijn er massa's en massa's. Ze hebben paprikabladeren volledig verslonden tot de bladnerven en ook de pronkbonen hebben veel schade. Het viel me op dat ik net rond die planten gemulcht had met hooi. Waar er mulch was met gras of haksel zaten ze ook maar lieten ze de planten met rust. Ik heb het hooi van rond de stammen gehaald en daar vervangen door haksel of gras. Brengen die pissebedden die ziekten over? - Had enorm veel slakken. Per nacht knipte ik er enkele honderden in twee. In de compost heb ik op een uurtje een emmer tot 10cm hoog kunnen vullen met slakken. Nu is de populatie binnen de perken (knip er minder dan 100 per avond). Ik denk niet dat slakken ziekten overbrengen? - Vorig jaar was er meeldauw. Dit jaar heeft de kweepeer erg veel last van meeldauw. Jonge boom maar lijkt bijna dood... - Alle look en uien zitten onder de roest. Wat zou dit kunnen zijn? Haal ik nu alles weg wat ziek lijkt? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
speets Geplaatst: 12 juni 2016 Share Geplaatst: 12 juni 2016 Volgens mij zie ik zo al witte vlieg.Beestjes zuigen aan het blad en de knoppen en daardoor misvormt het blad. Kan ook trips of iets anders zijn. Kijk eens goed met een loep Zoek even op trips en witte vlieg voor bestrijding. Zoekmachine rechts boven. (Wat bedoel je met pistes? ) Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ann123 Geplaatst: 12 juni 2016 Auteur Share Geplaatst: 12 juni 2016 Witte vlieg... Nu je het zegt, heb witte vliegende insectes gezien. Even opzoeken hoe ik daar kan vanaf geraken. Met pistes bedoelde ik richtingen om de schuldige te vinden. De juiste piste (heb witte vliegende dingetjes gezien) ontbrak echter . Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
speets Geplaatst: 12 juni 2016 Share Geplaatst: 12 juni 2016 Volgende keer pak ik eerst het Vlaams woordenboek erbij Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ann123 Geplaatst: 13 juni 2016 Auteur Share Geplaatst: 13 juni 2016 had er geen benul van dat 'piste' een typisch Vlaams woord is. Ivm de vliegjes. Ik heb er maar eentje gevonden. Zat op een niet zieke plant. Op de zieke planten zat gewoonweg niks Denk dus niet dat het in de richting van de witte vlieg te zoeken is. Heb wel twee 'verdachte' insecten gezien. Zwarte minikevertjes op een half opgegeten kaasjeskruid. Ik kan vanavond foto uploaden. En enkele licht groene, kleine sprinkhaanachtige dingetjes. Eentje heeft me gebeten. Heb ook een foto maar kan hem nu niet direct uploaden. Als beginnende moestuinier weet ik nooit of een insect een plaag is of een nuttig beest. Welja, in normale gevallen zullen ze wel allemaal hun nut hebben, maar denk wel dat je weet wat ik bedoel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ann123 Geplaatst: 14 juni 2016 Auteur Share Geplaatst: 14 juni 2016 Ik ben nog eens op speurtocht gegaan. Op de zieke planten zit niks maar vanuit de Oost Indische kers vlogen een vijftal vliegjes op. En op een courgette heb ik er ook een gezien. Kan dat, dat zo een klein aantal beestjes zo'n schade teweeg brengen? Wanneer er schade is van bladluizen krioelt het. Haal ik de zieke planten weg of groeien ze er wel doorheen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
speets Geplaatst: 14 juni 2016 Share Geplaatst: 14 juni 2016 Heb je met een vergrootglas de onderkant van het blad bekeken? Misschien is het meeste eraf geregend? Ik zou alles laten staan, eventueel toch maar spuiten met zeep en spiritus o.i.d., goed in de gaten houden en hopen dat het nieuwe blad gezond is.Ik kan me niets voorstellen bij sprinkhaanachtige dingetjes die bijten. Misschien was het een stekende groene stinkwants Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ann123 Geplaatst: 14 juni 2016 Auteur Share Geplaatst: 14 juni 2016 Geen wants, iets anders. Ik heb niet gekeken met een vergrootglas maar ga dat morgen wel doen. Ik vind een insect wel fijner nieuws dan een of andere ziekte. Dit lijkt me makkelijker binnen de perken te houden. Dank je voor je hulp Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
pippi Geplaatst: 14 juni 2016 Share Geplaatst: 14 juni 2016 Mijn paprika's die in de volle grond staan lijken hetzelfde opgelopen te hebben. Ik heb ook nog een pot met paprika's (die staat met dat baggerweer nu binnen) en die heeft nergens last van, en ook andere planten die buiten naast die paprika's staan hebben normaal blad. Voor mijn gevoel zijn het geen beestjes. Ik heb al die blaadjes bekeken, en behalve slakkenvraat zie ik nul gaatjes, stipjes of insecten. Ik heb ook flink zitten googlen, en het gekke is dat je best veel foto's kan vinden met dezelfde aantastingen, maar een eenduidig antwoord op de vraag wat het nou is heb ik nog niet kunnen vinden. Sommige sites zeggen ongedierte, andere zeggen tekort aan bepaalde voedingsstoffen of juist overbemesting of een bacteriële infectie of een virus en volgens mij weet niemand het zeker. Ik geloof niet dat het op zich echt levensbedreigend is voor de plant, en ik krijg toch wel de indruk dat het met name voorkomt bij planten met wat stress en weinig weerstand. Dat geldt in elk geval voor mijn paprika's, die diepongelukkig in die kouwe regen staan. Ik ga gewoon afwachten, spuiten met zeepsop als ik niet weet wat het is vind ik niet handig, want dat is toch ook weer een extra belasting voor die planten. We zien wel. Oh en ik las dat die groene wantsen inderdaad gemeen kunnen bijten, zelfs door kleding heen, en ze hebben wel iets weg van krekels of sprinkhanen als ik plaatjes bekijk. Ik ben blij dat ik ze niet heb in mijn tuin. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ann123 Geplaatst: 15 juni 2016 Auteur Share Geplaatst: 15 juni 2016 Ik was gisteren in een tuinzaak en daar zagen de paprika's er precies ook zo uit. Hier een slechte foto van de 'sprinkhaan'. Ik probeer de goede vanavond te uploaden Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ann123 Geplaatst: 15 juni 2016 Auteur Share Geplaatst: 15 juni 2016 Ik kwam hem net weer tegen dus snel een slechte telefoonfoto gemaakt. Het lijkt echt een sprinkhaantje te zijn: voelsprieten langer dan zijn lijfje, een streep over ganse lijf. Na een snel Wikipedia-bezoek denk ik dat het een boomsprinkhaan is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
speets Geplaatst: 16 juni 2016 Share Geplaatst: 16 juni 2016 Ja mooi, maar deze kan jou niet gebeten hebben. Ze komen niet door de menselijke huid heen maar kunnen wel planten aantasten. Als je nu geen beestjes meer ziet (dus ook geen eitjes of larfjes) dan zal het probleem over zijn? Hoe ziet het jonge blad er uit? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ann123 Geplaatst: 17 juni 2016 Auteur Share Geplaatst: 17 juni 2016 Niet zo simpel te beantwoorden. Sommige jonge blaadjes zien er normaal uit, andere ook gekruld. De smeerwortel staat flink te groeien dus die trekt zich er niks van aan. De planten leven allemaal nog. De zieke zonnebloemen zijn even groot als de gezonde. En de goudsbloemen bloeien mooi ondanks dus gedeukt blad. Alleen de paprika's en pepers hebben het niet naar hun zin. Bij hen blijft ook het jonge blad krullen, welja het beetje nieuw blad dat groeit. Misschien hebben ze niet veel fut wegens het uitblijven van de zon? Echter, ik heb weer witte vliegjes gezien, opnieuw op de Oost Indische kers. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dakmoes Geplaatst: 18 juni 2016 Share Geplaatst: 18 juni 2016 Hallo Ann, ik heb hier precies hetzelfde. Paprika's en pepers hebben sterk gekruld blad en echt geen beestje te zien. Maar elders in de tuin kom ik soms precies dezelfde kleine sprinkhaantjes tegen (-> waarom heten die eigenlijk 'hanen'? Is toch niets hanerigs aan?). En kleine witte vliegjes heb ik ook, hier op het forum staat dat het mineermotjes zijn, die vooral op mijn mizuna leven. De paprika's en pepers blijven leven, maken een vruchtje, maar het lijkt wel alsof ze in slow motion staan, ze hebben er gewoon geen zin in.Ik denk toch eerder aan een ziekte dan een beestje, ook al hebben wij dezelfde beestjes. Quote Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ann123 Geplaatst: 19 juni 2016 Auteur Share Geplaatst: 19 juni 2016 Ja, ziekte klinkt meer aannemelijk.Een sprinkhaan zal wel niks misdoen dus die schrap ik van het verdachtenlijstje. Die witte springvliegjes zitten vooral op de Oost Indische kers. En die is niet ziek. Bovendien las ik ergens dat witte vlieg net te verjagen is door Oost Indische kers. Hier lijkt het zijn favoriete plant. Nu ja, gezien de planten blijven leven en de meeste groeien zal het wel of zijn. Ik zie geen nieuwe zieken. Maar net als bij jou zijn het vooral de paprika's en pepers die er het meest van hebben. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
pippi Geplaatst: 19 juni 2016 Share Geplaatst: 19 juni 2016 Nou, om wat extra spanning te geven aan het mysterie van de gekrulde bladeren: ik zag vandaag ook een groen krekeltje in de tuin. En ik zag nog een van de bloemenplantjes, weet zo snel even niet wat het ook weer was, ook met gekrulde blaadjes. Als het een ziekte is, zou je toch verwachten dat planten die bij elkaar in de buurt staan het allemaal zouden krijgen, maar bij mij zijn het de paprika's en dan hier en daar een andere plant. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nadi Geplaatst: 20 juni 2016 Share Geplaatst: 20 juni 2016 Bij mij ook hetzelfde blad op de peperplanten. Maar ik weet 100 % zeker dat het groene bladluis is hier. Ze zijn best lastig te zien... gecamoufleerd Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dakmoes Geplaatst: 20 juni 2016 Share Geplaatst: 20 juni 2016 Mijn konijntjes hebben afgelopen week ontdekt hoe ze de loper op de vloer moeten oprollen. Misschien hebben ze het bij die krekel afgekeken?Er gebeuren gewoon gekke dingen in de tuin als ik even de andere kant op kijk…. Quote Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ann123 Geplaatst: 21 juni 2016 Auteur Share Geplaatst: 21 juni 2016 Haha, bladrolkrekels dus. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.