Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Courgettes met meeldauw

Erny

Aanbevolen berichten

Dit weekend ontdekte ik dat mijn courgettes (en pompoenen) zijn aangedaan door een explosie van meeldauw.

Op de bladeren zitten overal plekjes met schimmel, bladeren gaan dood vanaf de randen.

Foto vergeten te maken vanwege snel weghalen van de bladeren (en m'n armen openhalen aan de scherpe stekels van de bladeren..., en per ongeluk ook mooiste grote gele bijna onaangetaste courgetteplant afgeknipt ipv het aangetaste blad )

Is er iets dat ik nog kan doen (biologisch verantwoord) of is het maar afwachten wat het gaat redden en wat niet...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is het dit jaar ook zo vroeg aan de gang met de meeldauw. Ik knip telkens de aangetaste bladeren af. Maarja, op een moment zit er haast niets meer aan.

Eigenlijk was ik dit jaar van plan om in juni opnieuw courgette te zaaien. Dat heb ik echter gemist. Ik begrijp dat de jongere planten wat minder gevoelig zijn voor meeldauw.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb het nog even opgezocht maar volgens meneer John Harrison helpt dit.

1 deel magermelk op 4 delen water en dat sprayen over de planten. Moet je wel doen zodra je de eerste aantasting ziet. Het mager gedeelte is vooral omdat halfvolle en volle melk gaat stinken. Maar het zou goed moeten werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar met melk gespoten tegen meeldauw, maar dat heeft echt niet of nauwelijks geholpen. Daarna ben ik maar vooral aangetaste bladeren zoveel mogelijk weg gaan plukken. In mijn verslag van vorig jaar lees ik dat het daarmee toch weer enigzins onder controle was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar met melk gespoten tegen meeldauw, maar dat heeft echt niet of nauwelijks geholpen. Daarna ben ik maar vooral aangetaste bladeren zoveel mogelijk weg gaan plukken. In mijn verslag van vorig jaar lees ik dat het daarmee toch weer enigzins onder controle was.

Had je echt meeldauw of mozaiek virus?

Link naar reactie
Delen op andere sites

100504947341345166248.JPG

100505080531345166252.JPG

Even nog ter verduidelijking van mijn openingspost... Dit is ongeveer wat ik aantrof. De ergste bladeren zijn dus al verwijderd die zagen er nog veel erger uit met veel dikkere en meer wijdverspreide schimmelplekken, of ze waren al bijna "op".

Melksproei-optie lijkt me een mooi experiment, baat het niet dan schaadt het ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn plant wordt het ook alleen maar erger. Maar ik had dan 3 weken geleden ook al de eerste "misvormde" courgettes dus ik denk dat de plant behoorlijk verouderd is.

Oh, had ik maar half juni nog een keer courgettes gezaaid. - Maar waar hadden die dan moeten staan?

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 5 weeks later...
  • 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...