dennislp Geplaatst: 17 maart 2012 Share Geplaatst: 17 maart 2012 Het blad van mijn rozemarijn plantje vertoont o.a. witte plekjes en gele uiteindes. De toppen in de plant zijn wel helemaal gezond.Afgelopen jaar hadden véél planten meeldauw hier in de tuin, zowel valse als echte meeldauw. Hebben jullie een idee wat er met het blad aan de hand is? Meeldauw? Een andere ziekte? Voedings te kort in het verleden? Hier onder de foto's met op foto 1 een gezonde top van de plant, maar daar onder de ongezondere foto's.. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Marinus Ros Geplaatst: 21 maart 2012 Share Geplaatst: 21 maart 2012 Vaak is een gebrek aan wortelruimte de oorzaak van vergelend blad. Nu zie ik dat bij rozemarijn wel vaker ook al staat ie met ruimte zat in de volle grond. Het kan gewoon afstervend blad zijn dat door het plantje wordt afgestoten of de tipjes verbrand door te plots fel licht (minder waarschijnlijk).Niet iets om van wakker te liggen. Meeldauw komt zelden voor bij rozemarijn maar kan wel als de bodem te rijk is aan voedingsstoffen en te vochtig ook.Als het echt om meeldauw gaat zou ik de plant buiten zetten en de meest aangetaste takjes terugsnoeien. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rantje Geplaatst: 21 april 2012 Share Geplaatst: 21 april 2012 Vorstschade denk ik eigenlijk... Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 22 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 22 april 2012 Vorstschade denk ik eigenlijk... Het zit er al sinds juli 2011 ofzo op Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rantje Geplaatst: 22 april 2012 Share Geplaatst: 22 april 2012 Was het toen ook heeel koud toevallig Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 22 april 2012 Share Geplaatst: 22 april 2012 Lijkt me ook beetje logisch dat blad wat meer dan een halfjaar oud is en winter doorgemaakt iets mindermooi eruit gaat zien.Beetje getuttbel om voor elk plekje dingetje een nieuw topic te openen je kunt mischien beter een topic openen zieke planten Dennis, want volgens mij zegt alle zieken planten bij elkaar iets over dat er zoveel planten ziek/zwak zijnbij je.Ik vermoed dat ze verzwakken en dan ziek worden mischien gebruik je verkeeerde grond, mischien laat je ze lang in pot, te kleine potten kan van alles wezen, maar ik denk aan een algemeen probleem meer opzet en verzorging van je planten. Verder is een close-up foto handig maar 1 wel voldoende dan zegt een foto van afstand waarop we pot en plek zien mischien meer. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 22 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 22 april 2012 Oh ja hoor, structurele fouten zijn er denk ik wel geweest. Te kleine potten bij veel planten, en ook in het begin denk te onzorgvuldig omgesprongen met de meeldauw zodat véél besmet raakte.. Wist ik veel, kende dat hele meeldauw nog niet. Maar aangezien ik bij deze het nou lastig vond om het op meeldauw af te schuiven.. Aangezien er ook verkleurd blad voorkwam dacht ik ook nog aan voedingsgebrek.. Voorkomen en bestrijden lukt me wel.. herkennen in deze situatie werd even lastiger Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Marinus Ros Geplaatst: 22 april 2012 Share Geplaatst: 22 april 2012 Zoals iedereen gaat ook een plant al wel eens door een dipje. Als ik van elke rozemarijn die ik staan heb een foto neem van een takje of ditje waar het eens wat minder gaat komen we plek tekort.... Op foto ziet er trouwens altijd wel erger uit dan wat het eigenlijk is, niet? Niet te veel tobben dus. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.