Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

aubergine en tomaten samen in serre

Waaslander

Aanbevolen berichten

Zou deze dit jaar samen in de serre willen kweken . Deze week kwam het te pas met een collega op het werk .

Hij zij dat hij al enkele jaren aubergine planten had willen kopen op de markt en telkens de vraag kreeg staan er ook tomaten in de serre . Ja dan werd het sterk afgeraden . Heeft er dan telkens geen gekocht . De verkoper is een professionele kweker van plantgoed voor vooral particulieren . Dus zal wel waarheid inzitten .

Iemand ervaring mee of iemand een idee wat het probleem is van deze combinatie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vorig jaar ook eens aubergines in de serre gezet. Niet veel aubergines gehad, maar ik vermoed dat dit eerder te maken had dat de bloemen niet bevrucht geraakt vanwege de hitte golf.

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga dit jaar aubergine, paprika en tomaten kweken in 1 kasje. Aubergines en paprika's komen in potten. Vorig jaar al wel 1 aubergine in de kasgrond gehad tussen de tomaten. Dat liep niet goed af; de bloemen lieten zich vroeg of laat vallen ondanks het tikken tegen de stengel om zelfbestuiving te promoten. Misschien stond de aubergine wat te donker.

Dit jaar dus in potten op het lichtste en warmste plekje in de kas.

Ik ga ervan uit en hoop dat de combinatie geen problemen oplevert, maar ben ook benieuwd naar positieve / negatieve ervaringen van moestuincollega's met een aubergine-tomaat kweek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zet al enkele jaren, sinds ik een serre heb, aubergine, paprika, pepers, tomaten, komkommer, meloen

en tomaat samen in de volle grond.

Nog niets gemerkt van eventuele problemen. Vruchtzetting van aubergine is idd niet makkelijk maar als je ze een handje helpt dan lukt het wel.

Net zoals de andere groenten zet ik verschillende soorten (bvb 'White Egg', 'Vera', 'Violette', 'Calioppe' en 'Listada de Gandia' en eerlijk, bevalt me prima.

Enige... maar dit heeft niets te maken met bovenstaande, wanneer oogsten vind ik moeilijk te bepalen, als je te lang wacht dan vormt er zich zaad en daar hou ik niet van

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ooit bij een professionele aubergine kweker geweest, en daar waren alle planten geënt op een tomaten onderstam. Wanneer de aubergine plantjes die je wilde kopen ook een tomaten onderstam hebben, kan ik voorstellen dat je ze niet te dicht op elkaar wilt houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ooit bij een professionele aubergine kweker geweest, en daar waren alle planten geënt op een tomaten onderstam

Opmerkelijk in mijn ogen 2 verschillende planten die op elkaar geent worden en profecionele kweker en verkoper van moestuinplanten dat het afraad om deze samen in een serre te zetten . Als deze een slechte invloed zouden hebben op elkaar zou het enten op elkaar toch nooit lukken?

Aubergine planten die ik ga zetten zijn eigen opgekweekte planten uit zaad .

De tomaten onderstammen die ik gebruik zouden ook geschikt zijn voor aubergine en paprika's volgens verkoper wat ik opmerkelijk vond dit zou dus wel kunnen . Maar aubergineplanten zijn al te groot tegenover tomaten onderstammen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Ik heb het twee keer geprobeerd, aubergines bij tomaten in de kas. Er kwamen wel wat bloemen inde aubergine maar geen vruchten. Op aanraden van een mede moestuinierder heb ik de aubergines nu al twee jaar buiten in een pot gekweekt. 2 of 3 planten samen in een grote pot, op het zonnigste, meest beschutte plekje in de tuin. Af en toe extra bemest. Dat gaat heel goed, met genoeg opbrengst voor ons 2 persoons gezin waarvan 1 persoon niet van aubergines houdt

Yes you can!

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Ik heb maar beperkte ervaring met het kweken van zowel tomaten als aubergines, maar volgens wat ik vernomen heb is het niet aan te bevelen omdat ze verschillende mestbehoeften hebben en waar tomaten van een droge lucht houden, houden aubergines van een hoge luchtvochtigheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is allemaal relatief hoor

We moeten er onze boterham niet mee verdienen dus topoogsten, hoe leuk ook, zijn geen noodzaak

Van komkommer zeggen ze ook dat deze een hoge luchtvochtigheid nodig heeft

Bij mij staat alles in 1 serre samen

Komkommer staat bij tomaat, meloen bij aubergine etc. gewoon alles door elkaar naargelang waar ik plaats heb

Enige waar ik op let is dat tomaat bvb niet 2x op exact dezelfde plaats staat

Zoals gezegd,

vruchtzetting moet een handje worden geholpen maar ach ook de tomaten en meloenen bvb help ik een handje

Ik zou zeggen probeer het gewoon je zal zien dat het allemaal meevalt

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later ...

Ja na enig zoeken naar de kweek van aubergines kwam ik toch op dit topic uit. Ook ik heb aubergines dit jaar in de kas, drie grote potten met drie x drie aubergines in de potten. In potten met het idee dat als het mooi weer wordt de potten eventueel nog naar buiten zouden kunnen. Of als de tomaten de de druiven teveel licht gaan wegnemen.

Als dat die onhandig is tenminste, en als het gesleep met de potten de bloemen niet doet vallen.

Tot nu toe heb ik de planten laten groeien, niks gediefd alleen hier en daar een geel blad onderop weggehaald. Geen idee of het goed zou zijn te dieven oid. De planten staan in een dikke laag compost met daarop potgrond voor de bioteelt. Ik dik voorzichtig tegen de bloemen die nu tevoorschijn komen. Alle tips welkom.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt goed, zo doe ik het ook vorig jaar mooie aubergines geoogst. Ik dief eigenlijk niet... in het begin haal ik af en toe een blad weg zodat ik mooi stammetje krijg en de voeding naar de aankomende bloemen gaat. Af en toe wat beweging voor de bestuiving idd..verder vind ik het net als de tomaat een makkelijke plant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...

Eens een fotoke plaatsen van mijn combinatie:

Tomaat (Goldene Koning), pepers (Padron) en aubergine (ik dacht Vera maar moet dit nog eens nakijken)

Tomaat-aubergine-en-peper42381563705999.jpg

De Goldene Koningen:

Goldenen-koning48631563706078.jpg

De Padron:

Padrons85441563706097.jpg

De aubergine

Veel bloemen:

Aubergine-bloem23831563706122.jpg

De mooie vruchten:

Aubergine33051563706175.jpg

Zoals vorige jaren, waren toen wel andere soorten bij elkaar.

Geen enkel probleem dus (althans bij mij) om deze samen te zetten.

Lukt het bij jullie of toch resultaten die tegenvallen nav de combinatie???

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 5 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...