jootje Geplaatst: 16 augustus 2011 Share Geplaatst: 16 augustus 2011 Komend seizoen zou ik graag een stukje met snijbloemen willen op mijn tuin. Ik zou dan zoveel mogelijk het hele jaar door bloemen willen kunnen plukken. Maar waar te beginnen? Is er iemand die dat ook heeft en mij op weg kan helpen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
harmony Geplaatst: 16 augustus 2011 Share Geplaatst: 16 augustus 2011 Lathyrus heeft het hier prachtig gedaan, 1 zakje gaf een meter of 5 bloemen. Ze staan maar een paar dagen, maar zeker met dat slechte weer is het leuk de moestuinbloemen ook in huis te kunnen hebben.Mijn zinnia's vind ik zelf weergaloos (zie mijn moestuintopic). Vrolijk, heerlijk zomerse kleuren en ze staan prima. Ook in de tuin trouwens, ondanks regen en wind staan ze nog steeds fier rechtop!Klein formaat zonnebloemen is ook leuk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 16 augustus 2011 Share Geplaatst: 16 augustus 2011 ] Dahlia`s vind ik zelf mooi en praktisch..een niet te grote dahlia, die bloeit lang en heeft weinig verzorging nodig..en je kan ze ook nog in de jam stoppen haha, en je kan leuk ruilen met de buurvrouw na een tijdje..de knollen vermeerderen zich redelijk gemakkelijk.Verder heb ik gladiolen in de moestuin, goudsbloem en afrikaantjes ( er zijn hele mooie soorten enkelvoudige, ik heb rode zie foto) die helpen ook nog de aarde vrij van aaltjes te houden. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Pauline Perenboom Geplaatst: 16 augustus 2011 Share Geplaatst: 16 augustus 2011 Dahlia's! Ik heb er een 5-tal en dat is eigenlijk veel te weinig. Vind ze zo mooi!Ik heb ook zinnia's, doen het erg goed! Verder pioenrozen (voor wat eerder een bosje op tafel), lathyrus, slaapmutsjes, gladiolen,korenbloem, zomeraster, goudsbloem, zonnebloem, malva's, irish bells.Ik hou van bloemen! -afbeelding--afbeelding- (de foto van de gladiool moet natuurlijk gekanteld maar weet niet hoe ik dat hier voor elkaar kan krijgen ,sorry) Quote weblog: http://paulineperenboom.blogspot.com Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Guus D Geplaatst: 16 augustus 2011 Share Geplaatst: 16 augustus 2011 Zonnebloemen(door ze in het begin als ze +_ 20 hoog te toppen krijg je meerdere zijscheuten met kleine zonnebloemen, zo doe ze het op mijn werk ook ), asters, solidago, vuurpijlen vind ik wel mooie snijbloemen Gr Quote Omdat het kan. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
helena Geplaatst: 25 februari 2012 Share Geplaatst: 25 februari 2012 Heb zelf hyacynten, lelietjes, seringen, narcissen. Nu sneeuwklokjes. Wil graag nog wat meer bloemen in de tuin, graag met geur. Dahlia's worden besteld, ook asters en reseda odorato. heb ook vrouwenmantel en korenbloemen, duizendschoon en siererwten. Wat kan er nog meer gezaaid worden om leuke kleine geurige boeketjes te maken? Vooral in de vroege zomer? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 25 februari 2012 Share Geplaatst: 25 februari 2012 Tagetes Erecta/Reuzen Afrikaantjes ? Dat is de 90cm hoge varriant van de Tagetes Patula Nana's (De 30cm hoge normale afrikaantjes) Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rantje Geplaatst: 25 februari 2012 Share Geplaatst: 25 februari 2012 Mijn favorieten zijn toch echt de cosmea! Blijft bloemen geven, hoe meer je knipt des te meer bloemen.Staan leuk in een vaasje, meestal doe ik er 3 in zo'n klein vaasje, staat echt heel schattig. En 't blad is apart en verderzijn ze heel makkelijk en eetbaar! Juffertje in het groen is ook erg leuk!De zinnea is al genoemd, ook erg mooi!Duizendschoon vind ik ook erg prachtig.Slaapmutjes, margrieten, ganzenbloemen, tabaksbloemen, korenbloemen, verbena, papavers hihi en er zijn er nog veel meer!Oh ja ook Gaillardia zijn erg mooi! Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
thea Geplaatst: 25 februari 2012 Share Geplaatst: 25 februari 2012 Dahlia's! Ik heb er een 5-tal en dat is eigenlijk veel te weinig. Vind ze zo mooi!Deze bloemen kan je nu stekken.De uitlopers van de knollen eraf knippen/snijden in stekpoeder en dan poten .Eenvoudig en zo krijg je meer Dahlia's Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
annemiek123 Geplaatst: 25 februari 2012 Share Geplaatst: 25 februari 2012 wat is eigenlijk het verschil tussen zaai dahli's en die knollen? een heel ander soort?? Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Janine~Bustani Geplaatst: 25 februari 2012 Share Geplaatst: 25 februari 2012 Heb zelf hyacynten, lelietjes, seringen, narcissen. Nu sneeuwklokjes. Wil graag nog wat meer bloemen in de tuin, graag met geur. Dahlia's worden besteld, ook asters en reseda odorato. heb ook vrouwenmantel en korenbloemen, duizendschoon en siererwten. Wat kan er nog meer gezaaid worden om leuke kleine geurige boeketjes te maken? Vooral in de vroege zomer?Als je zegt geurig en vroege zomer, dan gaat mijn hart sneller slaan van seringen en pioenrozen....Maarja die zijn helaas niet echt zaaibaar. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eva Geplaatst: 26 februari 2012 Share Geplaatst: 26 februari 2012 Duivenoorden (die van de aardbeien) verkoopt ook pioenrozen! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
helena Geplaatst: 26 februari 2012 Share Geplaatst: 26 februari 2012 Besteld cosmea, ken ze niet dus laat me verrassenNog gevonden muurbloem; heerlijk geurend. herinnering aan het tuinpad van mijn vader.... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 26 februari 2012 Share Geplaatst: 26 februari 2012 Cosmea kun je nu niet echt tot de vroege zomer bloemen rekenen denk ik. Plukken ervan is goed mogelijk ( en bevorderd inderdaad verdere herbloei ) maar is toch echt meer een volle zomer bloeier. En van 1 cosmea plant wat bloemen plukken, dan hou je niet veel aan plant over hoor. Dus zet er meerdere !Slaapmutsjes en klaprozen moet je niet tot de vaasbloemen rekenen denk ik, das lastig.Margrieten , en alle margrietachtigen wel. Zonnehoed voor in de zomer ? Asters voor in het najaar ? distelachtigen ? Delphiniums ? Kattestaarten ? etc etc... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rantje Geplaatst: 26 februari 2012 Share Geplaatst: 26 februari 2012 Cosmea bloeit al eind mei tot de vorst komt.....wanneer begint bij jou de zomer dan? Ik denk dat het een van de langstbloeiende makkelijke planten is die er bestaan? En je hebt lagere en hogere. Zo'n hoog exemplaar is toch een behoorlijke bos hoor Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 26 februari 2012 Share Geplaatst: 26 februari 2012 Jazeker. Klopt. Ik weet niet of je nu een vraag stelt ? Je kan er voor kiezen in mei op de markt , plantenmarkt , of op je tuincentrum cosmea te kopen, vaak zit er dan al wel een bloem in. Koop je ze op het tuincentrum zit er een bloem in, daar zorgt de kweker wel voor. Groen loof verkoopt niet. Die planten koop je veelal in de maat van 15-20cm. Omdat ze in bloei getrokken zijn is de echte groeifase uit de plant geslagen ( extra licht gegeven ( zomer nabootsen )) en zal zo'n plantje nog best willen groeien, maar die bossen die het behoren te zijn ( 70-90 cm hoog , ik heb ze wel tot 1.50 gehad en doorsnede 1m ) worden het dan nooit meer. Dus zelf zaaien. begin april zaaien ( het kan nu al hoor ! , maar dan zit je met een maand wel met een probleem denk ik ) en half mei de tuin in. Dan heb je planten die, zeg begin juni, half juni beginnen met bloeien. mjaa. pluk die bloemen maar es gelijk voor een vaas ( of het moet een vingerhoedje zijn ). Dus: door laten groeien, bij droogte goed gieten en wat bijmesten; heb je in juli forse exemplaren waar goed van te plukken valt. zo bedoelde ik m. Topicstarter vroeg om snijbloemen. Cosmea is er zeker 1 van. Een topper inderdaad. Maar roze bloemen ook nog es door een roze bril bekijken, raad ik wat af. vandaar. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rantje Geplaatst: 26 februari 2012 Share Geplaatst: 26 februari 2012 Cosmea kun je nu niet echt tot de vroege zomer bloemen rekenen denk ik. Eind mei begin juni is toch redelijk vroeg in de zomer. En je hebt verschillende cultivars dus die uit het tuincentrum wordt misschien wel niet zo groot omdat het nu eenmaal een kleinere versie is?Logisch dat een Cosmos die 40 cm moet worden geen hele bossen van een meter hoog worden Ik denk wel dat zelf zaaien een betere en sterkere plant opleverd maar ik vind eind mei/juni toch echt wel begin van de zomer en ook jouw scenario van juli...in principe begint de zomer pas eind juni Maar roze bloemen ook nog es door een roze bril bekijken, raad ik wat af. vandaar. Je hebt ze ook in het wit, rood, oranje, lila, geel....... Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 26 februari 2012 Share Geplaatst: 26 februari 2012 Lijkt het me minder gepast in andermans topic een welles nietes gedoetje ervan te maken. Maar die plantjes uit het tuincentrum zijn geen speciale of kleinere cultivars. Ze verkopen bijna allemaal dezelfde Cosmea bipinnatus en zouden allemaal tot normale 'grote' Cosmea's moeten kunnen uitgroeien, ware het niet dat de kweker anders beslist, omdat hij denkt dat de consument half mei al een bloem wil zien in zijn net aangeschafte Cosmea. ( forseren heet dat ) Dat was nou juist mijn punt. Geen kwestie van kleinere cultivar. Er zijn wel wat cultivars. De kleinste 60 cm ( ongeforceerd ) Maar ik denk dat we beiden over dezelfde Cosmea spreken. Overigens, een tip als je van die geforceerde planten zou aanschaffen begin mei ( ik doe het zelf ook wel es hoor ) : haal es alle bloemen en bloemknoppen eruit. Zet de plant in de tuin, en de plant gaat eerst weer groeien. wel volle zon zetten en voldoende wateren. Hij bloeit 6 weken later weer volop, en in grotere maat en hoeveelheid !! de wondere wereld van de plantjes ! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Claudia69 Geplaatst: 26 februari 2012 Share Geplaatst: 26 februari 2012 Ik heb zelf niet zoveel snijbloemen staan, maar mijn mama had er wel in de tuin, en ik vond vetkruid, kogeldistels, duifkruid, ouderwetse droogbloemen, lamsoor, gipskruid en hortensia's leuk omdat die bloemen te drogen zijn (die boeketjes konden dus lang blijven staan). Verder herinner ik me schoenlappersplant, sleutelbloemen (die zijn vroeg), duizendschoon, lupinen, ridderspoor, akelei, zonnebloemen, zinnea's, lelies, fresia's, irissen, leeuwebekjes, gladiolen, tulpen, narcissen, blauwe druifjes, meiklokjes, pioenrozen, stokrozen (maar die krijgen heel snel last van roest), rudbeckia's, cosmea, vlas, zomerazalea, seringen, sneeuwbal, rozen (ook niet zo simpel om te houden), asters, regenboogchrysanten, kattensnor en lavatera - en waarschijnlijk nog een boel meer, want ze had elke zomer wel iets anders staan. Leuk is ook wat groen om boeketjes op te vullen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Menph Geplaatst: 27 februari 2012 Share Geplaatst: 27 februari 2012 Cosmea in het tuincentrum is geremd met remstoffen (hormonen)Bol chrysanten worden op dezelfde manier compact gehouden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 27 februari 2012 Share Geplaatst: 27 februari 2012 wat is eigenlijk het verschil tussen zaai dahli's en die knollen? een heel ander soort?? Van zaaidahlia's is niet vooraf bekend welke kleur en bloem het wordt maar ze zijn best mooi en altijd verrassing wat het wordt. Als je knollen koopt heb je het voordeel dat je weet welk soort en kleur het is(wel makkelijk als je niet van rose houdt maar wel van rood of wit of een border op kleur wil plannen) ...ook bloeien ze iets eerder. @ Jootje.....Lavendel heb je heel lang in bloei en is vaak mooi te combineren met andere snijbloemen; ik heb ze vaker met een paar gele rozen van de klimroos in kleine vaasjes hier en daar staan. Ik vind de Crocusmia ook erg mooi, ook als ze uitgebloeid zijn, zijn de drogende zaadstengels nog mooi te combineren in een boeket: Crocusmia: Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 28 februari 2012 Share Geplaatst: 28 februari 2012 Ja die crocosmia heb ik ook wel eens in een hele grote pot..doet het prima dus in pot en tuin en is inderdaad prachtig. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem nooit in de vaas heb gehad Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
harmony Geplaatst: 28 februari 2012 Share Geplaatst: 28 februari 2012 Zinnia bloeit wel wat later, maar is een heerlijke snijbloem. Ook in de tuin zijn het zonnetjes Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eva Geplaatst: 29 februari 2012 Share Geplaatst: 29 februari 2012 Aldi heeft volgende week woensdag zaden van de zinnia etc voor 29 cent te koop Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
harmony Geplaatst: 29 februari 2012 Share Geplaatst: 29 februari 2012 Dank je wel voor de tip!! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.