Salamandertje Geplaatst: 15 augustus 2013 Share Geplaatst: 15 augustus 2013 Mijn schoonmoeder heeft deze rare vlekken op haar aardbeien plantjes. Volgens mij staan deze planten ook al heel lang op de zelfde plaats. Mijn twee vragen:Is dit rode- of witte vlekkenziekte? Ik wil voorstellen om de planten te ruimen. Kunnen er volgend jaar nieuwe aardbeien plantjes op de zelfde plek en moet er dan compost door de grond o.i.d.? Quote Bzzzz... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 15 augustus 2013 Share Geplaatst: 15 augustus 2013 lijkt me hagelschotziekte, evt te bevechten met spuitzwavel ik zou de aardbeien op een nieuwe plek zetten, aanbevolen is elke 3 jaar te wisselen, en ook compost toe te voegen maar bij jonge plantjes alleen als je zeker weet dat die niet teveel zouten bevat, dus alleen eigen compost Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 15 augustus 2013 Share Geplaatst: 15 augustus 2013 Kunnen planten ook echt dood gaan door dit soort ziektes of kan je ook gewoon het blad weghalen? Net zoals dat planten niet snel zullen dood gaan aan bijv. valse meeldauw Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Salamandertje Geplaatst: 16 augustus 2013 Auteur Share Geplaatst: 16 augustus 2013 lijkt me hagelschotziekte, evt te bevechten met spuitzwavel ik zou de aardbeien op een nieuwe plek zetten, aanbevolen is elke 3 jaar te wisselen, en ook compost toe te voegen maar bij jonge plantjes alleen als je zeker weet dat die niet teveel zouten bevat, dus alleen eigen compost Hmm, er zitten niet echt gaten in het blad, zoals het geval is bij hagelschotziekte? Quote Bzzzz... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Tekj Geplaatst: 16 augustus 2013 Share Geplaatst: 16 augustus 2013 Rode bladvlekkenziekte, zoek maar eens op in Google. In diverse tuincentra kun je nog altijd aardbeienplantjes kopen, bij 80% van de gevallen hadden ze de rode/witte bladvlekkenziekte. In principe niet dodelijk voor de plant, alleen mooi? Niet echt, en de plant is er ook niet blij mee. Wat ik deed is de ergste bladeren wegknippen (of alle, hangt er vanaf of er dan nog groen overblijft) en bijhouden. Als het goed is wordt het dan minder/ groeit de plant er doorheen. Dit was wat betreft de vlekkenziekte wel het geval hier. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Stan Geplaatst: 16 augustus 2013 Share Geplaatst: 16 augustus 2013 Bij aardbeien kan je al het blad er af halen maar of het nu welke kleur dan ook bladvlekkenziekte,grauwe schimmel,echte danwel valsemeeldauw of vruchtrot is maakt niet uit. Aardbeien zijn jammergenoeg gewoon erg vatbaar voor schimmels. Als het te nat is sneller grauwe schimmel en bij droogte weer sneller bladvlekkenziekte of meeldauw. Er worden al enkele jaren soorten gekweekt die er minder last van hebben als b.v. Tago. Maar aardbeienplanten die echt resistent zijn ? ik ken ze niet. Nieuwe planten kopen geeft dan ook geen garantie dat er geen schimmel of schimmelsporen in zit(ten). Je eigen planten extra aandacht geven helpt vaak veel beter. Of maar daar ben ik geen voorstander van met gif als Teldor of iets op zwavel basis bestrijden. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Salamandertje Geplaatst: 25 augustus 2013 Auteur Share Geplaatst: 25 augustus 2013 De aardbeien gaan er uit en worden vervangen door nieuwe op een andere plek. Bedankt voor jullie antwoorden! Er is geen onaangetast blad bij dus dan zouden ze anders wel heel kaal worden . Quote Bzzzz... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Pimschepers Geplaatst: 1 april 2014 Share Geplaatst: 1 april 2014 Ik heb even ge-googled, en vind niet dat het 100% hagelshot is of rode bladvlekken ziekte.Het gaat maar om 2 plantjes, waarvan ik de bladeren zo ga plukken. Hopelijk is het niet besmettelijk.Weet iemand wat het wel precies is? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Terra nullius Geplaatst: 3 april 2014 Share Geplaatst: 3 april 2014 Moeilijk te zeggen, maar waarschijnlijk één of andere virusziekte. De gaatjes in de bladeren lijken mij eerder het werk van slakken of insecten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.