Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaat: bruine bladnerven, blad gaat dood en/of krult op

Anna3

Aanbevolen berichten

Ik heb al een aantal topics doorgespit, maar vond niet wat ik zocht.

Sinds het planten van mijn tomaten in de volle grond zonder bescherming heb ik al last van slecht en paars blad en vond dat dat kwam door fosfor dat niet wordt opgenomen uit koude grond. Maar nu kun je niet echt meer zeggen dat het koud is... Met het warmere weer leek het beter te worden en zijn de planten goed gegroeid, toch krijgen de bladeren (en stengels) nu weer bruine nerven. Heb er al twee geruimd. Meestal begin het bij de onderste/oudere bladeren en trekt nu omhoog naar het nieuwe blad, soms blijft er tussendoor een bladstengel gespaard. Zijn mijn planten op een of andere manier nog te redden?

Condities:

- Zandgrond (schijnt weiland te zijn geweest voor mijn huis vorig jaar werd gebouwd)

- Grond is enorm ingeklonken geweest (water liep niet weg), is tot 1m diep machinaal gespit begin april en de toplaag heb ik daarna nog met de spitvork bewerkt. Het stonk enorm, dus er zal wel weinig zuurstof meer ingezeten hebben. Geen pH-test gedaan..

- Niet bemest voor het planten

- Toen er vruchten verschenen heb ik een klein beetje kalium gegeven

- Vorige week een klein beetje beendermeel (fosfor)

Het begint met bruine/paarse nerven en bruine plekjes op oud blad. Fosforgebrek dacht ik?

G15-3472s-2015070219981435840087.jpg

Uiteindelijk is dit het lot van deze bladeren

G15-3471s-2015070299841435840083.jpg

Ik heb vorige week een klein beetje beendermeel bij de planten gestrooid. Het lijkt niet echt wat te doen. Ik zie nu dat de bladeren ook geel worden.

G15-3474s-2015070262371435840092.jpg

G15-3476s-2015070299401435840096.jpg

De volgende foto's zijn van planten die pas in de tweede week van juni zijn uitgeplant en dus niet echt veel kou meer op hun dak hebben gehad. Toch krijgen bijna alle planten ook die bruine nerven.

Deze plant had ik al eens ontdaan van al het bruine. Hij geeft toch vruchten, maar de bruine nerven komen terug. Een nieuwe dief onderaan de stam van deze plant krijgt gele vlekken. Magnesiumgebrek?

G15-3485s-2015070216431435840110.jpgG15-3486s-2015070264701435840117.jpg

G15-3487s-2015070295801435840121.jpg

Tot slot nog een andere plant van de late uitplantlichting. Bij veel planten uit deze lichting krulde/krult het blad sterk omhoog en is het resultaat misvormd blad. Er zit ook een beetje een paarsige gloed over de onderkant van het blad. De nerven zijn nog groen. Zelfde als bovenstaande of toch iets anders?

G15-3477s-2015070221911435840101.jpgG15-3481s-2015070261521435840106.jpg

Ik heb nu voor het vijfde jaar tomaten en genoeg verbrand blad en phytophtora gezien, maar dit heb ik nog nooit gehad... (die zandgrond ook niet trouwens)

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar mijn gevoel is die laatste 'krul' iets anders dan het probleem uit de eerdere plaatjes. Ikzelf had er hier 2 met zo'n krullen als in de laatste foto, de bladeren die dat vertoonden zijn 'niet meer goed gekomen'. ze gingen niet dood maar bleven gewoon zo vreemd aanzien, ik heb ze gisteren bij het dieven weggeknipt, de andere later gevormde bladeren van dezelfde planten zijn wel normaal. Is ofwel krulziekte of een groeispurt krul (ik ga uit van dat laatste). Paarse gloed is vaak en probleem van niet ernstige koude of tocht.

De planten uit de eerste afbeeldingen zijn naar mijn gevoel ernstig(er) aangetast tot ziek, aardappelplaag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je snelle reactie! Hopelijk komt het dan nog goed met die krultomaat.

Het meeste aangetaste blad ziet eruit als op de eerste foto. Ik zie niet echt de karakteristieke wat rondere plekken die duiden op phytophthora. Vandaar dat ik denk dat het wat anders is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tsja, ik heb het gevoel dat het een mix is van een aantal tekorten en ziekten (het een mede als gevolg van het ander)

tekorten kun je snel oplossen met chemie, langzaam met beendermeel etc.

ik zou maar eens goed aan de grond werken: veel compost en natuurmest inwerken, eventueel zuurgraad bepalen en wat aanpassen en dan volgend jaar met een gezonde basis beginnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardappel plaag was ook een veronstelling in vraag vorm kan het niet echt goed zien ( er zijn veel verschillende symptomen aanwezig.op uw tomaten die op vanalles kunnen wijzen). Het gele is zoals RobO aangeeft waarschijnlijk een voeding tekort. Maar ik vrees wat voor de verdere levensduur van die tomaten.

Een moeilijke vraag dus heb je nog.vloeibare mest liggen en een beetje meststof met stikstof in?

Link naar reactie
Delen op andere sites

en een beetje meststof met stikstof in?

Wat voor een goed zou dat kunnen doen?

Geheel zinloos om maar wat op de tuin te gooien, als je niet weet of daar een gebrek aan is.

Jammer dat er alleen detailfoto's zijn. Moeilijk om een advies te geven omdat we de tuin niet echt kennen en dus geen idee van wat er aan de hand is. Weet niet of Anna3 al wat ervaring heeft met tuinieren? Een cursus "beginnende moestuinieren" zou kunnen helpen als het allemaal nieuw is...of veel lezen...en vooral kijken wat er in je tuin gebeurt, hoe allerlei dingen (niet alleen tomaten) gaan...ervaring opdoen dus. Van waarnemen leer je het allermeeste.

Voel veel voor wat Robo zegt.....zorg vooral voor een gezonde grond en probeer volgend jaar opnieuw met tomaten. Dit jaar zal geen heel groot succes worden voor dat gewas. (Sowieso bepaald geen gemakkelijke groente in de volle grond!)

En dit jaar? Gebruik het om je bodem te leren kennen...wat gaat goed, wat niet? De tomaten gaan niet best....maar er staat vast nog van alles in Anna's tuin dat wel goed gaat. Dat zegt heel; veel over de bodem!!! Overleg desnoods ook op dit forum. Dan kun je gericht en voor de lange termijn aan je tuin = bodem bouwen. Wat in ieder geval altijd goed is, is een compostbak/hoop maken. Compost is het goud voor elke moestuin en de kortste weg naar succes!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou maar eens goed aan de grond werken: veel compost en natuurmest inwerken, eventueel zuurgraad bepalen en wat aanpassen en dan volgend jaar met een gezonde basis beginnen

Dat was ik sowieso al van plan De hoeveelheid compost van vorig jaar was te weinig voor de hele tuin, dus alle planten hebben een klein beetje bij het planten gekregen. Voor de staat van deze grond was het zeker te weinig om een iets betere grond met meer wormen te krijgen..

@weknow

Anna3 heeft zeker al wat ervaring met tuinieren. Eerst in potten en bakken en daarnaast afgelopen 2 jaar ook 150m2 veengrond vanaf een grote kweekbende weer tot moestuin gemaakt (in jaar 1 dan he). Er stond van alles, van tomaten tot bonen, pepers en paprika's tot rode kool en komkommers tot pastinaken, maar helaas geen kas. Fruit ontbrak er uiteraard ook niet. Ze heeft het boek van Velt al eens gelezen, die encyclopedie van een andere meneer al meerdere keren uit de bieb gevist en natuurlijk is mooiemoestuin.nl ook al helemaal bestudeerd. Helaas is deze tuin nu voor iemand anders en zit ik nu met een kleine 100m2 zandgrond. Ervaring met dat soort grond dateert slechts uit mijn jeugd, maar die grond was niet zo waterondoorlaatbaar als deze voor het spitten was.. De overige planten in de tuin doen het naar omstandigheden (in oktober verhuisd, onder water gestaan, in pot/vuilniszak gezet en te laat uitgeplant want pas gespit in april) toch best goed.

Zo, na de regen en hagel nog snel buiten de schade opgenomen en wat minder-detail-foto's gemaakt voor het overzicht. De rest van de tuin is te zien in mijn moestuinseizoen.

G15-3514s-2015070216871435872998.jpg

Voorste rij, derde plant van links is de plant met de gekrulde bladeren:

G15-3515s-2015070274711435873003.jpg

Linksvoor is de plant van de eerste twee foto's, maar de onderste bladeren van de middelste plant doen er niet voor onder:

G15-3516s-2015070275871435873007.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je nog.vloeibare mest liggen en een beetje meststof met stikstof in?

Wat voor een goed zou dat kunnen doen?

Geheel zinloos om maar wat op de tuin te gooien, als je niet weet of daar een gebrek aan is.

Jammer dat er alleen detailfoto's zijn. Moeilijk om een advies te geven omdat we de tuin niet echt kennen en dus geen idee van wat er aan de hand is. Weet niet of Anna3 al wat ervaring heeft met tuinieren? Een cursus "beginnende moestuinieren" zou kunnen helpen als het allemaal nieuw is...of veel lezen...en vooral kijken wat er in je tuin gebeurt, hoe allerlei dingen (niet alleen tomaten) gaan...ervaring opdoen dus. Van waarnemen leer je het allermeeste.

Voel veel voor wat Robo zegt.....zorg vooral voor een gezonde grond en probeer volgend jaar opnieuw met tomaten. Dit jaar zal geen heel groot succes worden voor dat gewas. (Sowieso bepaald geen gemakkelijke groente in de volle grond!)

En dit jaar? Gebruik het om je bodem te leren kennen...wat gaat goed, wat niet? De tomaten gaan niet best....maar er staat vast nog van alles in Anna's tuin dat wel goed gaat. Dat zegt heel; veel over de bodem!!! Overleg desnoods ook op dit forum. Dan kun je gericht en voor de lange termijn aan je tuin = bodem bouwen. Wat in ieder geval altijd goed is, is een compostbak/hoop maken. Compost is het goud voor elke moestuin en de kortste weg naar succes!

@Weknow: probeer je nu brutaal te doen of weet je het echt niet alle gekheid op een stokje maar eigenlijk was de doelstelling exact datgene te bereiken wat je in de rest van uw bericht typt.

Vloeibare meststof voor tomaten proberen bij enkele planten (of van die Action voeding voor blad en vruchtgroenten) en kijken of dat beterschap brengt, dan weet je al dat er een te kort was en geen ziekte, helpt dat niet dan weet je al dat het geen gebrek was aan de aanwezige stoffen. Bij andere planten vloeibare stikstof mest (netelgier ofziets niet van die chemische blauwe brol!) proberen en kijken wat dat doet, zou ik niet doen met de krulbladeren daar kan je naar mijn idee best lavameel overheen stuiven, hier werkte dat erg erg goed.

Als je de planten nu rooit ga je de bodem niet kunnen ontdekken en 'analyseren' . Hoe kan je dan probleem oplossend werken naar volgend jaar toe? Lijkt mij logisch dat als je de bodem wil leren kennen dat je er niet maar wat opgooit overal en alles door elkaar en maar wat lukraak aan gaan modderen. Daar zijn we het allemaal over eens.

Ik hamer er overal in de tuinvereniging op om met bodemverbeteraar te werken in het seizoen voor een luchtige en kruimelige bodemstructuur en tot de vorming van humus. Wat je dus ook bereikt met compost ("of mulch die compost wordt"). compost is niet voor niets zwart goud hé.

Misschien zijn het wel schadelijke bodeminsecten en is er te weinig 'groenbemest' of niet met tagetes en goudsbloem gewerkt?

Het totaalbeeld van de laatste foto's geeft ook een heel heel ander zicht op de situatie dan de eerste foto's. Maar de laatste foto voor de krullen lijkt mij echt een voedingstekort te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vermoed ook geen goede grondstructuur, zoals eerder gezegd bodemverbeteraar/compost inbrengen.

(gebruik zelf DCM Vivimus).

Misschien volgend jaar dan ook een mulchlaag aanbrengen. Want een onbedekte bodem ondervindt meer invloed van de weersomstandigheden. Bij zon droogt hij te snel uit, bij harde regen zal de bodem toeslaan. En de mulch zal de onkruidgroei ook tegen gaan zodat je minder hoeft te wieden. In de natuur vind je nauwelijks onbedekte bodem, dat is onnatuurlijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Geert. Waar ik vooral over struikelde is de stikstof. Omdat die bij tomaten eigenlijk niets (meer) toevoegt aan de groei (en ook wel omdat het een wijd verspreid misverstand is dat je aan een tuin vooral (veel) stikstof moet geven om het goed te laten groeien).

Maar dit terzijde...blijkbaar zijn we het in grote lijnen dan wel eens: Nieuwe grond eerst een jaartje bekijken hoe die "het doet", en niet te veel aan doen, maar wel direct beginnen om in de opbouw van de bodem (organisch materiaal, bodemleven, structuur) te investeren.

@ Anna3. Het was - natuurlijk! - helemaal niet de bedoeling om je onterecht als een beginneling te bestempelen. Sorry! Als ik je berichtjes en moestuinseizoen wat beter leer kennen, komt dat vanzelf goed. Ga er binnenkort eens voor zitten...nu ben ik af en toe maar even op het forum, tussen tuin en huiswerkzaamheden door als een kleine pauze, even uit de hitte. Wilde je vooral een zinvol advies geven voor hoe je het m.i. het beste zou aanpakken. Inderdaad ziet het er vanaf een afstandje wat minder zorgelijk uit, zoals Geert ook al zegt. Blijkbaar heb je de griezeligste tomatendetails vooral op je eerste serie foto's gezet. En eigenlijk verwacht ik dat je wel nog - misschien wel volop - tomaten kunt oogsten. De "problemen" lijken vooral in de onderste en oudere delen van de planten en als ik alleen al kijk naar de grillige weersomstandigheden van de laatste 6 weken, is het niet eens zo abnormaal. Zal zeker - snel - beter en goed gaan komen met die tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Weknow , was vooral bedoeld als 'stimulans' om de plant er proberen door te trekken met nieuwe bladgroei. Stikstofgebrek kan zich uiten in een zwakkere groei en verkleuring van de jonge bladeren en scheuten & deze waren ook wat gelig dus vandaar maar overdrijven met stikstof geeft lange slungels zonder weerstand en daar heeft niemand iets aan natuurlijk (vandaar de met en beetje in de zin).

De DCM vivimus heb ik begin van het jaar gebruikt op een stuk waar ik arm/zielig gras had weggehaald en de pompoenen groeien daar wonderwel . Vorig jaar had ik er al een stuk weggehaald zonder bodemverbeteraar en toen groeien de pompoenen maarvooral de o.i.kers haast niet. Dsu dat is wel een aanrader ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@weknow, ik snap dat u niet alles en iedereen kan bijhouden hoor Het punt is dat de tomatenplanten die niet of nauwelijks last hebben gehad van het grillige weer ook die bruine nerven kregen en dat het toch ook in de jonge bladeren komt. De plant op de foto met vruchten die al kleuren heeft dus vruchten, dat gelige blad onderaan (nieuwe dief) bij de voet en verder alleen in de groeipunt nog wat klein blad. Ik wil proberen te voorkomen dat de rest ook zo eindigt.

Even terug naar de bruine nerven, duidt dit, even los van de grond gezien, op een gebrek (welke?) of kan het ook door een ziekte komen?

Dat de grond verbeterd moet worden lijkt me duidelijk. De hoveniers die het spitwerk kwamen doen dachten dat het rijke grond was en zelfs wel overbemest kon zijn door het diervolk dat er tijden gelopen heeft. Ze hebben daarom wat geel/wit zand van onderuit de bodem naar boven gehaald en door de grond gemengd. Vandaar dat ik wat spaarzaam was met meststoffen.

Ik voerde mijn rabarberplant die steeds maar in bloei schoot een aantal maanden geleden zowel bloed- als beendermeel. Toen groeide alles heel hard, geen bloemen meer (doel bereikt), maar dunne stelen en groot blad. Vandaar dat ik niet zo'n fan ben van extra stikstof, tenzij er echt een tekort is natuurlijk. Straks heb ik veel blad, maar geen tomaten..

Vergeten te melden dat ik een aantal dagen geleden wel rabarbergier (verdund uiteraard) heb gegoten aan de voet van de plant.

En dan de tips:

- Die meststof van Action bevat alleen N en K, geen P. Is dat met een reden? Nu we het erover hebben, ik al een tijd geleden een gieter water met dat goedje bij de tomaten gedaan. Zal eens een tweede poging doen bij een paar planten.

- DCM Vivimus bevat 22% organische stof. Turf, gedroogde koe- en kippenmest, kalk en gecomposteerd naaldboomschors en iets met druivenpitten. Tja, de meststoffen en kalk heb ik. Turf wil ik niet te veel van gebruiken. Zal het onthouden als allerlaatste redmiddel

Ik probeer zoveel mogelijk te composteren, maar dat is nu voornamelijk keukenafval met keukenrol, eierdozen en zo af en toe wat kleine takken uit het bos. In een nieuw (kale) tuin valt helaas nog niet echt te snoeien. Het vat is na een half jaar nog niet vol geweest, dus vermoedelijk heb ik straks weer te weinig compost voor de hele tuin. Voor volgend jaar wil ik wel oudere koemest bij de boer halen. Doe ik dat dan in het najaar of in het voorjaar (zandgrond dus veel uitspoeling bij najaarsgift?).

- Waar zou ik nu mee kunnen mulchen? Heb dus geen snoeiafval en wil eigenlijk geen dure boomschors o.i.d kopen. Verteert kokosvezel (die grove, niet de cocopeat) eigenlijk ook? Heb dat nu rondom de frambozen gestrooid, maar omdat het vocht vasthoudt leek het me niet ideaal voor de tomaten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar mijn gevoel een goed idee om je geld niet op te maken aan dure schors. Ik gebruik dat (maar dan van eigen snippers en dus gratis) vooral voor tuinpaden mulch. Voor groentebedden gebruik ik gras maaisel met daaronder (indien voorradig) grote varenbladeren. Meestal heb je grasafval in overvloed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op één van de foto's zie je geel blad(eren) met groene nerven.

Daar zou ik neigen naar magnesiumgebrek. Komt blijkbaar snel voor op zanderige gronden.

Door dit gebrek kan de plant slechts weinig voedsel opnemen.

Je kan eens proberen één of enkele planten te spuiten met magnesiumsulfaat.

1 eetlepel op 3 liter water gebruiken.

Je kan het vernevelen op de plant of gieten aan de voet.

Na 7 tot 10 dagen zou je dan verbetering moeten zien.

Zelf heb ik er dit jaar voor het eerst gebruik van gemaakt en de tomaten varen er wel bij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het dat is, Mg-gebrek, ligt kieseriet als aanvullende meststof misschien nog meer voor de hand.

Zou er sprake zijn van wat te zure grond, zou je ook koraalalgenkalk (waarin ook een dosis Mg) kunnen overwegen.

Maar ik vind een echt vrij zekere diagnose hier erg moeilijk....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ergens eens gelezen dat je beter een andere vorm van magnesium kan geven dan kieseriet. Waarom weet ik niet meer zo goed, kan het ook zo snel niet vinden!

edit: Ik kan alleen terug vinden dat iemand op het chili forum zegt dat het zo uit een mijn wordt geschept en dat je dat niet moet kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...