Ga naar inhoud

Testers gezocht voor nieuwe aardappelziekteresistente tomaten

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

TESTERS GEZOCHT ! voor nieuwe aardappelziekteresistente tomaten

Beste mede-hobbytuinders,

Een paar jaar geleden zijn we ons hobbymatig bezig gaan houden met resistentie tegen de aardappelziekte (Phytophthora infestans) in tomatenplanten.

Aan de hand van wetenschappelijke artikelen hebben we alles wat er nu over bekend is proberen te ontrafelen. Geïnteresseerden die enige kennis over erfelijkheidsleer hebben, kunnen een samenvatting daarvan nalezen op onze hobby-website.

Velen van jullie zullen inmiddels (via dit forum of via onze website) gehoord hebben over de beste commerciële resistente rassen van dit moment. Deze kun je ook op onze website vinden. Dit zijn:

- 'Mountain Magic' (stamtomaat)

- 'Cherry Bomb' (stamtomaat)

- 'Defiant' (struiktomaat)

- 'Mountain Merit' (struiktomaat)

We hebben echter besloten om zelf ook eigen selecties te gaan maken.

Hoe hebben we dat gedaan ?

Nadat onze belangstelling in de genetische achtergronden van de aardappelziekteresistentie bij tomaat was aangewakkerd, zijn we in het buitenland op zoek gegaan naar uitgangsmateriaal met verschillende resistentiegenen en hebben het volgende weten te bemachtigen:

- uitgangsmateriaal met resistentiegen Ph-1

- uitgangsmateriaal met resistentiegen Ph-2

- uitgangsmateriaal met resistentiegen Ph-3

- uitgangsmateriaal met onbekende resistentiegenen

Met dit uitgangsmateriaal hebben we in de loop van 2015 een serie nieuwe experimentele F1-hybriden gemaakt.

Welke samenstelling hebben onze experimentele F1-hybriden ?

Net als de beste commerciële resistente rassen van dit moment, hebben de meeste van onze experimentele F1-hybriden een gecombineerde heterozygote Ph-2 + Ph-3 resistentie, zodat deze hybriden qua resistentie identiek moeten zijn aan de beste commerciële resistente rassen van dit moment.

In sommige andere van onze experimentele F1-hybriden verwachten we echter een nóg hogere resistentie, omdat:

- één van de genen Ph-2 of Ph-3 homozygoot aanwezig is (in plaats van heterozygoot), en/of:

- de Ph-2 en Ph-3 genen worden gecombineerd met een heterozygote Ph-1 resistentie, en/of:

- de Ph-2 en Ph-3 genen worden gecombineerd met andere onbekende resistentiegenen.

De experimentele hybriden met een dergelijke samenstelling zullen daardoor hoogstwaarschijnlijk een nóg hogere resistentie hebben dan de beste commerciële resistente rassen van dit moment.

Wanneer zijn de zaden beschikbaar ?

Al deze experimentele F1-hybriden zijn gemaakt in 2015, zodat er met ingang van voorjaar 2016 zaden beschikbaar zijn voor testdoeleinden. Deze zijn te vinden op de navolgende pagina: http://www.fruitlent.nl/verkoop/testersgezocht.html

Hoeveel zaden zijn beschikbaar ?

Er zijn testmonsters van 14 verschillende hybriden samengesteld. Elk testmonster bevat 5 zaden. Het aantal zaden per hybride varieert, we kunnen dus beslist niet iedereen van 14 verschillende testmonsters voorzien !

Waarom zoeken wij testers ?

Aan de hand van de genetische samenstelling (welke wij natuurlijk kennen) voorspellen we dat al deze experimentele F1-hybriden een goede resistentie hebben tegen de aardappelziekte (vergelijkbaar met tot beter dan de beste commerciële resistente rassen van dit moment).

De overige tuinbouwkundige eigenschappen (zoals groeiwijze, groeikracht, productiviteit, vruchtkenmerken) laten zich natuurlijk moeilijker voorspellen. Daarom zoeken we testers:

- die op verschillende locaties wonen (Nederland, Vlaanderen),

- die de tomatenplanten onder verschillende omstandigheden opkweken,

zodat de test-hybriden onder zo breed mogelijke variabele omstandigheden worden getest. Daarmee kunnen we hopelijk een representatief beeld verkrijgen van de resultaten onder diverse uiteenlopende omstandigheden.

Wat zijn de voorwaarden om als tester in aanmerking te komen ?

We zoeken testers met enige ervaring met de teelt van tomaten en de aardappelziekte.

Wij verwachten verder dat de deelnemer serieus werk maakt van de test en de moeite neemt om gedurende het groeiseizoen waarnemingen aan de planten te doen, teneinde de kenmerken van de diverse test-hybriden vast te leggen.

Kenmerken die vastgesteld moeten worden zijn bijvoorbeeld:

- groeiwijze en groeikracht

- productiviteit

- vruchtkenmerken (grootte, vorm, kleur, stevigheid, barstgevoeligheid, smaak)

- resistentie tegen de aardappelziekte

Om het laatste kenmerk waar te kunnen nemen, is het derhalve niet de bedoeling dat de planten tegen de aardappelziekte worden bespoten.

Tegen een vergoeding kan een test-pakket worden besteld. Nadat de testresultaten aan het einde van dit groeiseizoen (vóór 1 november 2016) weer zijn ingeleverd, betalen we de vergoeding retour. Je hebt dus per saldo gratis zaden !

Alle informatie vinden jullie op de navolgende pagina: http://www.fruitlent.nl/verkoop/testersgezocht.html

Dank voor jullie belangstelling en groet van een mede-hobbytuinder !

Marcel Joosten.

Geplaatst:
Ik doe graag mee, heb enorme behoefte aan ontwikkeling van resistente tomatenrassen. Mail is verstuurd.

Ik heb dit jaar meer dan genoeg rassen die ik wil uitproberen. En vorig jaar geen aardappelziekte gehad in de serre . Daardoor mijn vraag. Bij Erny ligt de ziektedruk vermoedelijk veel hoger dan hier dat in een straal van een 300 m volgens mij geen aardappelen of tomaten staan . Geen aardappelziekte vorig jaar dus al mijn tomaten aardappelziekteresident ? Neen vermoedelijk was de ziekte druk laag en goed verzorging in serre en waarschijnlijk ook geluk? Hoe bepaal je de ziektedruk ? Naar gelang de verzorging zal de productiefiteit ook verschillen . Is het niet aangewezen naast de te testen rassen vb 1niet resedente bewezen soort te zetten dat kan vergeleken worden met deze plant om maar iets te zeggen

- bij persoon A krijg plant eind eind julie al de plaag maat referentie plant al enkele weken eerder.

- bij persoon B krijg de plant de plaag niet maar referentie plant ook niet .

Is de plant bij persoon B residenter?

- Persoon C plukt 2kg tomaten van testplant en 2,5 kg van referentie plant.

- Persoon D plukt ook 2 kg tomaten van testplant en 5 kg van zelfde referentie plant .

Bij persoon D heeft plant qau opbrengst het veel minder gedaan tegenover referentie plant dan bij persoon C.

Ik weet natuurlijk niet wat allemaal in vragenlijst ga staan ,maar vraag me af dat het niet nuttig zou zijn overal zelfde referentie plant bij te zetten ?

Geplaatst:

Dag Waaslander,

In de uiteindelijke vragenlijst waarin de test-hybriden worden beoordeeld, zal inderdaad een vraag komen te staan of er aangetaste aardappel- of tomatenplanten in de buurt stonden. Dit is voor ons namelijk een indicator of er op dit locatie sprake was van infectie.

Alhoewel jouw suggestie om steeds hetzelfde vatbare referentieras aan de test toe te voegen een goede suggestie is, hebben we toch besloten om dat niet te doen. In de meeste gevallen zullen de testers toch al andere tomaten hebben.

De vraag of er aardappelziekte zal optreden is ook niet zozeer afhankelijk van de vraag of er andere (vatbare) aardappelen of tomaten in de buurt staan, maar is meer afhankelijk van de weersomstandigheden. Zodra de omstandigheden voor het optreden van de aardappelziekte gunstig zijn, vindt er gewoonlijk automatisch infectie plaats via sporen die over grotere afstand door de lucht worden aangevoerd, of er nu wel of geen andere aardappelen of tomaten in de buurt staan.

Het is gebruikelijk dat tomaten in de serre geen aardappelziekte krijgen, al schijnen sommige mensen dat toch voor elkaar te krijgen. Sommige mensen geven de planten bovenlangs water.....

We zoeken overigens ook mensen die onze test-hybriden in de serre willen testen, ook al komt aardappelziekte daar gewoonlijk niet voor. We willen immers ook weten hoe de test-hybriden het onder glas doen.

Marcel Joosten.

Geplaatst:

hebben jullie ook al een plan klaarliggen voor bijvoorbeeld volgend jaar?

ik denk dat veel mensen voor dit jaar de zaden al klaar hebben liggen of zelfs al gezaaid. als jullie dit jaar aangeven voor volgend jaar ook testers te zoeken wordt de groep voor volgend jaar wellicht groter.

Geplaatst:

Wat fijn dat er een nieuw draadje gestart is, want natuurlijk was ik het draadje van vorig jaar allang weer vergeten! Ik meld me graag aan, dus de mail komt er aan! Ik zit op zand, met tunnel, afdak en vooral natuurlijk openlucht. Zowel pot als volle grond is mogelijk. Leuk!!!

Geplaatst:

Aan Loes:

Voor volgend jaar hebben we nog geen plan klaar liggen.

We realiseren ons dat we voor dit jaar vrij laat zijn met deze oproep. Door omstandigheden kwam ik er echter niet eerder aan toe om dit voor te bereiden, dus ik heb dit de afgelopen twee weken alsnog gedaan, zodat ik toch nog "een klein beetje" op tijd hoop te zijn...

Marcel Joosten.

Geplaatst:

Ik heb me ook opgegeven. Afgelopen zomer niet meegerekend heb ik ieder jaar buiten in de tuin aardappelziekte in de tomaten.

Ik heb inderdaad al veel gezaaid en wil dus niet met meer dan 2 soorten meedoen.

Waar ik mijn tuin heb, hier in NOF zijn veel hobbytuiniers, én enorm geïnteresseerd in resistente tomaten. Iedereen heeft de ziekte namelijk na verloop van de zomer in de tuin. De twee mensen met wie ik een tuinclupje heb kweken zo`n 40 soorten tomaten per jaar waarvan tweederde buiten. Volgend jaar misschien eens een uitgebreide test?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Er gaat geen jaar voorbij of in mijn late aardappels ontstaat phytophthora voordat de planten op natuurlijke wijze kunnen afrijpen. Idem bij de buurman wiens tuin alleen maar door een heg gescheiden is van de mijne. Gelukkig ontwikkelt de phytophthora zich meestal pas vrij laat zodat ik toch nog een goede aardappelopbrengst heb.

Vanwege die ieder jaar terugkerende phytophthora teel ik mijn buitentomaten zo ver mogelijk van de aardappels vandaan en kweek ik ook nog tomaten in de kas. Mijn 'garantie op phytophthora' maakt het misschien extra interessant om jullie tomaten eens in de onmiddellijke nabijheid van mijn aardappels te testen.

Als ik mee zou gaan doen wil ik me niet teveel beperken in de rassen en aantallen tomatenplanten die ik ieder jaar al teel . In tegenstelling tot jullie testtomaten zijn mij hun smaken , eigenschappen en gebruiksmogelijkheden immers bekend. Ik zou daarom maximaal 15 testplanten kunnen zetten . Als tester is het dan leuker om 5 rassen met van ieder ras 3 planten te telen dan 3 rassen met van ieder ras 5 planten. Daarom de vraag : Is het al of niet 'verplicht' om alle 5 zaden van een pakketje te gebruiken ?

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Kan het aanvraagformulier behalve als word_ bestand nog in een andere format geplaatst worden ? Bijvoorbeeld als pdf_ bestand ? Ik heb geen word op mijn pc en dat zal ongetwijfeld voor meer bezoekers van het moestuinforum zo zijn.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

@Frans Je kan ook Open Office (=open source) gratis downloaden en daarmee de Word bestanden openen.

Ik ga voor 5 soorten en hoop daar van elk dan 2 planten van in de moestuin te kunnen zetten.

(Eventuele overige plantjes dacht ik bij mn huisje te zetten en misschien wel aan de Phytophthora genererende buurman te geven, die houden erg van tomaten maar doen echt álles om te zorgen dat de Phyto aanslaat, doen écht alles fout, ondanks dat ik probeer ze daarvan te weerhouden. )

Mij zijn de soorten: E - F - H - L en N toebedeeld.

Geplaatst:

Ik doe ook mee

6 soorten zijn mij toegewezen:

C-E-H-I-M-N

Ik zal de soorten zowel in de tunnelserre als in open lucht testen.

Ik kijk er naar uit!

Geplaatst:

Aan allen:

Vandaag zijn de test-zaden verzonden, dus morgen / overmorgen verwacht ik dat jullie ze allemaal binnen hebben.

Er hebben zich inmiddels 14 verschillende testers gemeld die allemaal de gevraagde test-zaden (en soms iets meer) toegewezen hebben gekregen. Wij zijn erg blij met dit resultaat !

We zijn er ook blij mee dat er één tester is die alle 14 test-hybriden op één locatie in Vlaanderen gaat testen. Alles op één locatie is voor de proef immers heel mooi.

Jullie hebben inmiddels gemerkt dat we de test-hybriden hebben genummerd van 2015.A tot en met 2015.N.

Van de L- en de M-versie zijn bijna alle testzaden uitgegeven. Er zijn van de andere letters nog steeds zaden beschikbaar om meer test-setjes uit te geven. Testers kunnen zich dus nog melden.....

Marcel Joosten.

Geplaatst:

Leuk! Ik had graag meegetest Marcel, heb je mijn aanvraagformulier niet binnengekregen? Of ligt Frankrijk niet binnen de door jullie gewenste regio?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb de zaden vandaag gekregen. Soorten C en I. Leuk leuk leuk!! Morgen zaaien!! Gewoon lekker allemaal!

Maken we hier een draadje zodat iedereen kan laten zien hoe het gaat met de planten en uiteindelijke oogst?

Geplaatst:

Vandaag mijn 2 selecties I en N gezaaid. Ze krijgen een voorsprongetje op de rest van de tomaten.

Een vensterbank vol met zaailingen wordt niet door alle huisgenoten gewaardeerd.

Ik probeer wat te spreiden en breng ze, zodra de nachttemperatuur wat oploopt, in etappes naar de koude bak.

Geplaatst:

Hier zijn ze ook gezaaid.

Telkens 4 zaden per soort.

2 ervan mogen in de tunnelserre, de andere 2 ga ik buiten planten.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Van sommigen van de testers hebben we de vraag gehad of onze test-hybriden naar verwachting als een stamtomaat of als een struiktomaat zullen groeien (in verband met de planning van de benodigde ruimte en/of plaatsing steunmateriaal).

Dit is het antwoord: wij verwachten dat alle test-hybriden als stamtomaten zullen groeien.

Weliswaar waren enkele van de gebruikte lijnen wel struiktomaten, maar deze werden steeds gekruist met een stamtomaat als andere lijn. Aangezien het laatste kenmerk dominant is, zouden alle test-hybriden dus als stamtomaat moeten groeien.

Het is natuurlijk denkbaar dat er stamtomaten bij zitten, waarbij de kop onder bepaalde omstandigheden uit de plant zou kunnen groeien. Aangezien dit bij stamtomaten een ongewenst kenmerk is, zal dit een vraag zijn op het vragenformulier welke we later aan de testers ter beschikking zullen stellen.

Marcel Joosten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...