Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rode/bruine vlekken op Blauwe Bessenplanten!

BlueBerry

Aanbevolen berichten

Hoi! Ik ben nieuw op het forum, heb even gezocht naar hetzelfde probleem maar kon het zo snel niet vinden.

Ik heb in April maar liefst 6 blauwe bessen struiken geplant, drie bluecrops (die in de eerste nacht al werden afgevreten door konijnen), een duke, een patriot en een elliot.

Alles leek tot nog toe goed te gaan, echter heb ik al allerlei plagen gehad en zijn er heel veel bladeren afgevreten. Heb al een paar keer vergif gespoten en het lijkt nu redelijk ongedierte vrij.

Maar ik zie dat de bladeren van mijn planten wat roodachtig worden en heb nu twee planten waar allemaal van deze vlekken op zitten.

blauwebessen56901370520018.JPGblauwebes270371370520089.JPG

Ook heb ik blaadjes die een beetje gefrommeld lijken en ik vraag mij af of mijn planten nog wel zo goed groeien. Er is maar 1 plant bij die nu wat donkergroene bladeren heeft, dat is de duke. De elliot en patriot zijn de planten op de foto's, en mijn bluecrops zijn licht van kleur en hebben nog niet eens bloesem gehad, (zijn overigens het minste aangetast door de insecten), maar ook die krijgen de roodachtige randen. Ik heb werkelijk geen idee of dit nou een ziekte is, of dat dit komt door de zuurtegraad van de bodem? (dacht dat het dan juist geel wordt) Misschien is de plant verzwakt door de bladluis/rupsen/kevers etc.? Misschien de zon? Ik heb ze half Mei een heel klein beetje rhodondendron mest gegeven. Ongeveer de helft of minder van wat op de verpakking aanbevolen was voor jonge planten.

Ik heb werkelijk geen idee wat er met de planten aan de hand is en wat ik moet doen? Ik heb zitten denken alle aangetaste bladeren eraf te halen, maar bij 2 planten is dat bijna elk blad. Dus hoopte eigenlijk dat iemand van jullie weet wat er aan de hand is voor ik het erger maak? Is er nog iets aan te doen?

O ja, ze staan in de volle zon, mocht dat nog iets uitmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe heb je ze uitgeplant? Staan ze in pot ofzo?

Want eigenlijk wanneer je blauwe bessen gaat planten heb je een paar opties, maar wat al die opties gemeen hebben is: ZUUR ZUUR ZUUR!

Ik heb mijn planten in containers staan, uit de Ikea. Die zijn gevuld met 100% witveen (turf) en dus lekker zuur. Daartussen heb ik in het voorjaar Osmocote korrels ingewerkt als bemesting. Alle planten doen het nu goed. De turf is ten alle tijden goed vochtig maar niet te nat en afgedekt met boomschors.

Ik heb de indruk aan je foto te zien dat ze in de volle grond staan. Normaal zou je dan een gat van 1m x 1m moeten graven van 40 cm diep. Daarin zet je de plant en je vult het gat terug op met een mengeling van 50% turf en 50% de originele aarde. NOOOIIITTTTT compost, dat is vergif voor blauwe bessen (veel te basisch, in tegenstelling tot zuur).

Blauwe bessen in slechte grond gaan het meteen ook slecht doen. Dit kan een verklaring zijn voor jouw probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze staan idd in de volle grond. Het gat zal niet exact 1m x 1m en 40cm diep geweest zijn, maar t zal er ook niet ver vanaf hebben gezeten. Heb idd geen compost gebruikt. Heb voor mijn gevoel wel 50/50 zand met turf gemengd. Is een stuk grond waar jaren geen kalk is gestrooid etc dus zal al iets zuur geweest zijn. Dus aanvankelijk leek het mij ok.

Denk je dat het helpt als ik onder de boomschorslaag nog wat turf leg? K kan moeilijk graven om er turf bij te doen. Steek ik de wortels kapot. Wellicht dat het in de grond trekt zodra het weer gaat regenen of ik ze water geef?

For what it's worth, voor die insecten kwamen deden ze het eigenlijk vrij aardig. De twee die er nu het slechtst aan toe zijn stonden als eerste prachtig in bloei. Dus k blijf t wel een beetje raar vinden.

Bedankt voor de reactie by the way

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de grond te basisch is, zien de verkleuringen er dacht ik anders uit ( vergeling ? ) Denk hier eerder aan sterreroetdauw 'blackspot' of roest ? Zoiets als bij rozen en vruchtbomen. Maar weet eigenlijk niet of blauwe bessen daar ook gevoelig voor zijn ( ? )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb sterroetdauw even opgezocht en dat lijkt precies op wat ik zojuist ben tegen gekomen op 1 blad. Twee helemaal zwarte rondjes. Na even googlen kwam ik ook gewoon roetdauw tegen en dat lijkt er ook wel op inderdaad. Ondertussen zie ik de bruin/rode vlekken ook op andere planten ontstaan. Misschien moet ik daar preventief de bladeren maar afhalen. Maar kans is dus dat het een schimmel is? Als ik google mag geloven kan het gekomen zijn door de aantasting van bladluis. En een van die twee aangetaste planten heeft echt helemaal vol gezeten met bladluis...

Op de planten waar ik het echter nu zie ontstaan zie ik niks zitten maar het glimt wel op sommige plekjes op het blad. Misschien toch nog een beestje bezig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...