Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Oude pruimenboom snoeien

Babsenrobert

Aanbevolen berichten

]Hallo,

Wij hebben een huis gekocht met in de tuin een pruimenboom. De eerste oogst hebben we nu gehad dus dit lijkt een mooi moment voor het snoeien van de boom. Alleen is het voor ons de eerste keer dus graag wat goede tips en advies.

- er schieten aan de bovenkant takken uit, die zullen wel gesnoeid moeten worden

- er zitten veel afhangende takken in, moeten die er af of mag dat blijven zitten

- de boom lijkt me redelijk dichtgegroeid. Ruimte maken dus?

Kunnen we nar hartelust gaan snoeien, of moeten we juist niet te veel snoeien en rustig aan doen?

Dank voor de hulp alavst,

Robert

boom0158691440787152.jpg

boom-zijkant91661440787164.jpg

binnenkant-boom32571440787181.jpg

afhangende-takken58351440787178.jpg

hangende-tak14501440787184.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snoeien kan nu prima bij droog weer. Wel even de wonden dicht smeren tegen loodglans!

Verder lijkt de boom vaker gesnoeid, zou hem mooi open snoeien zodat de wind er door kan en het fruit vrij hangt. De lange scheuten zijn gevolg van snoei en kunnen best 2/3 ingenomen worden.

Eigenlijk moet je de wortels ook snoeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afhangende takken zijn prima, vaak vruchthout.

Gaat de kwaliteit van het hout/takken achteruit dan wel wat afhangende takken uitnemen.

Uitdunnen bovenin vooral altijd goed bij dit boopje. (jammer dat men vruchtbomen en andere bomen zo in elkaar knippen)

Loten zijn toekomstig gestel, indien gewenst mocht het boompje groter worden.(anders 80% uitnemen v.d. loten om geen prop te krijgen en de rest innemen)

Wonden afstrijken doe ik nooit, en denk dat ik ondertussen menig fruitgaard gezien heb vanuit mijn vak en nog geen snoeiwond afgestreken.(natuur regelt het zelf)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...