freggel Geplaatst: 18 oktober 2010 Share Geplaatst: 18 oktober 2010 Ik ben al een tijdje aan het proberen om de zaadjes van tomaten te bewaren voor volgend jaar. Hierbij haal ik de zaadjes gewoon met een mesje uit de tomaat en laat ze drogen. Probleem is alleen dat ik ze niet gedroogd krijg. Ze drogen wel, maar plakken dan als een vieze rode brij aan het schoteltje vast. In water laten weken en dan drogen werkt ook niet (ook niet op de verwarming), ik krijg het rode, zachte spul dat om de zaadjes zit maar niet weg.Hoe kan ik het beste zaad van tomaten winnen? blog/freggel/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
DVL Geplaatst: 19 oktober 2010 Share Geplaatst: 19 oktober 2010 Ik gebruik de 'zandmethode' beschreven door frans: https://www.moestuinforum.nl/oogsten-of-winnen-van-tomatenzaden-t130.html je mengt de zaden met fijn zand en laat dit drogen. Daarna door een zeef en je hebt droge en schone zaden. Er blijft een klein beetje zand plakken aan de zaadjes maar dat heeft geen invloed op de kiemkracht. Je kan ook de tomatenzaden in een potje laten gisten. Zet het potje dan op een warme plaats. Na enkele dagen (4 a 5) kun je de zaden in een zeef doen en afspoelen. Nu alleen nog een weekje drogen op keukenpapier. Een tip nog: gebruik bakpapier in plaats van keukenpapier omdat de zaden vast blijven plakken aan het keukenpapier. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
freggel Geplaatst: 19 oktober 2010 Auteur Share Geplaatst: 19 oktober 2010 Bedankt voor de tips! Ik ga snel eens kijken of het me gaat lukken. Ik had inderdaad ook al problemen ondervonden met keukenpapier. Dat krijg je met geen mogelijkheid meer van de zaadjes af. Het gebruik van bakpapier is een hele goede tip! blog/freggel/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jos Geplaatst: 21 oktober 2010 Share Geplaatst: 21 oktober 2010 Op het tomatenforum staan verschillende mogelijkheden.Ikzelf doe de natte zaden op een stuk keukenpapier en wrijf ze met een mesje langzaam over een droog deel van het papier tot het natte vlies eraf is, daarna doe ik de zaadjes in open potjes, om na te drogen, gewoon een beetje spreiden niet teveel op elkaar dan kunnen ze alsnog gaan schimmelen. Ik doe het al jaren zo. Momenteel heb ik zo'n 20 (pillen-potjes uit het bejaardenhuis) in de kas op een rek staan met gemiddeld 30 zaden per potje. Werkt prima.gr Jos Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten